• stillwaiting

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej,

Det har gått 1/5 månad efter att ärendet skickades till Sverige.
    Även om Svenska Ambassaden föreslog hög prioritering i ärendet pga sjukdom så verkar dem inte ta hänsyn till det överhuvudtaget.

Idag fick jag reda på att vi står i kö för att tilldelas en handläggare vid Tillståndsenheten 1 i Göteborg. Är de någon som har info om vilka fall (månad) dem arbetar med för tillfället?
    Någon som har fått beslut därifrån? Hur länge fick ni vänta efter intervjun? Detta är ju verkligen galet hur segt det kan vara. Hoppas på ett positivt beslut för alla! Håll ut ni som väntar!! 

• stillwaiting
    jessib skrev 2015-04-22 23:14:07 följande:
    Du behöver söka förtur pga sjukdom, det är systemet för prioritering oavsett vad ambassaden säger, så som jag förstått det.
    Menar du 1,5 månad? Vilket datum sökte ni? Har ni alltid haft Göteborg som enhet? Önskar dig lycka till och snabbt svar!
    Det verkar så ja. Hur ansöker man om förtur?
    Ja, jag menar 1,5 månad sry. Vi ansökte 2:e Juli 2014, dock så efter intervjun som var den 31:e januari fick vi komplettera med ett dokument innan ansökan bokades tillbaka till MIG så vi skulle slippa göra det när väl ansökan kom till en handläggare. Vilket hade säkert dröjt ännu längre då. Personalen på ambassaden var hur grymma som helst. Myndigheterna dock i landet han kommer ifrån är inte riktigt med på uppdatera information då dem precis har börja hantera saker digitalt. Så det dröjde en stund innan vi fick ut ett jävla papper. Ansökan bokades komplett tillbaka till MIG den 7:e mars och då hamnade den i Göteborg efter några dagar bara. Det enda vi vet är ju då att den befinner sig där och väntar på att få en handläggare. Nu vet jag ju inte hur effektivt dem arbetar i Gbg men börjar bli lite segt nu.   

Vad menar du med om vi alltid har haft det? 

Mvh
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid