• Anonym (rosen)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym ( Verkligheten)

Jag tycker du går väldigt långt här med dina anklagelser mot en viss folkgrupp. "Svarta afrikaner" jovisst. Då du själv inte har koll på hur vanligt det är med skenäktenskap men ändå tycks veta att det är vanligt så misstänker jag att du har väldigt lite koll på det mesta över huvud taget. Skulle det endast vara just afrikaner som vill ta sig till Sverige och då genom skenäktenskap? Det finns inga andra länder med sämre levnadsstandard än vi har här? Nej fy för sådana som dig som utsätter folkgrupper på det här viset. Vad är det som säger att en afrikan inte skulle kunna ha äkta känslor jämfört med någon man utav annan nationalitet? 
    Bara sättet du uttrycker dig på skriker rasism.

• Anonym (rosen)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2015-04-29 18:29:17 följande:
    Jaja, alla äldre damer som åker till Gambia finner den äkta kärleken hos 30 år yngre män... Jag förstår. 
    Drar du fortfarande inte alla över en kam ? Låter lite överdrivet. Gå ut och titta dig runt i verkligheten är du snäll för du verkar veta väldigt lite om den. Sen kan du sprida dina fördomar någon annan stans inte här i denna tråden där man stöttar varandra i en svår situation som är en del av en hård och omänsklig verklighet. Sagt mitt om detta nu.
  • Anonym (rosen)

Då skulle jag gärna vilja veta vilka som faller under kategorin 4-9 månader !! Men några riktiga och ärliga svar kan man väl aldrig få på den frågan. Dessutom får man nog vara mer tydliga angående detta på hemsidan då eftersom det där står att intervjun räknas in i denna kategori alltså 4-9 månader. Riktiga svar tack!

• Anonym (rosen)
    Hej alla !

Läste nyss detta på Metro och hoppas verkligen inte att migrationsverket kommer att prioritera även dessa ansökningar före våra anknytningsärenden efter denna artikel. Blir lite ledsen då Metro valt att belysa detta problem då jag själv skrivit och bett dem uppmärksamma vad vi som väntar på våra älskade får utstå i detta land som jag en gång älskade. 

www.pressreader.com/sweden/metro-sweden-goteborg/20150525/281887296901043/TextView
  • Anonym (rosen)

Hej
    Angående att vistats i landet under anknytningsansökan så finns det ingen lag som säger att partnern inte får vistas i landet men får inte vara här vid beslut eftersom man då riskerar avslag. Detta är vad jag har läst. Det står ingenstans att det ENDAST är viseringsfria partners som får göra detta dock svårare för oss som har partners som behöver visum. Då måste man först få igenom ett visum vilket kanske inte alltid är så lätt då de vet att man redan har en ansökan inne. Tycker dock de borde vara mer hjälpsamma och förstående på ambassaderna eftersom samma villkor borde gälla för alla.Speciellt i dessa tider med långa väntetider. Var i kontakt med ambassaden i min mans hemland angående detta och enligt dem har han rätt att söka sen får de bedöma ifrån fall till fall. Dock sa de att det skulle innebära att vår ansökan på anknytning skulle ta längre tid att få beslut på om visum beviljades. Detta står dock inte i lagen utan bara att man riskerar avslag eller försenat beslut om man vistats i landet då beslut tas. Om det nu är så att man får information när man får handläggare så undrar jag vart problemet ligger. Varför göra denna långvariga process svårare för oss? Givetvis glad för alla er som inte behöver visum för era partners men kan inte förneka att det gör ont att veta att min partner egentligen också har laglig rätt att komma och hälsa på åtminstone en månad men varken migrationsverk eller ambassad vill hjälpa.Vi har dessutom oturen att behöva vänta ytterligare en månad efter beslut på att ett kort ska komma. I vilket fall som helst så ska jag kontakta advokat och be om hjälp och råd angående besöksvisum för min partner. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid