• Chocolate

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej,

undrar om någon av er kanske kan hjälpa mig då jag inte hittar ett tydligt svar på mina frågor. Min pojkvän bor i Spanien och har permanent uppehållstillstånd där. Vi har tänkt att han ska flytta hit och ansöka om uppehållstillstånd som "blivande sambo/planerar att gifta dig" då det känns det lättaste alternativet.

Han har precis ansökt om att få status som varaktigt bosatt i Spanien, vilket ger honom ungefär samma rättigheter som en EU-medborgare. Har fått info från MIG att en person med denna status kan vänta i Sverige tills beslut fattas i ärendet.

Nu till frågan, ska vi skicka in ansökan redan nu (pga de hemska väntetiderna) eller vänta tills han får det nya ID.kortet? Alltså om man söker som blivande sambo står det bara "och om du har tillstånd att bo i andra länder än ditt hemland." Men det visas ju redan på hans nuvarande spanska ID? Dei kundtjänst har inga bra svar utan säger att det kan den kommande handläggaren svara på. Men jag vill inte riskera att få ännu längre väntetid genomkomplettering?

All info om varaktigt bosatta i EU handlar om att söka uppehållstillstånd genom studier eller arbete, ingenting om sambos/gifta personer?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid