• Tratten

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

Vi är gifta sen 1år tillbaka. Hon söker från filippinerna. Gjorde intervjun i Bangkok.

Lämnade in ansökan: 11 augusti 2014
    Fick mail om intervju: 30 januari 2015
    Gjorde intervju Bangkok: 16 mars 2015

Ärendet ligger hos Örebroenheten.
    Och nu väntar vi på att en handläggare ska tag i ärendet. 
    Verkar ta en evighet :( :(

Nu har vi väntat 1 mån och 2 dagar.
    På örebroenheten säger de att de jobbar med juni/juli 2014 ärenden nu.

• Tratten

Hej!

Tror ni det hjälper att personligen gå till migrationsverkets kontor och böna och be för att de ska ta tag i ärendet mitt. Väntar på handläggare sen 1 månad tillbaka.
    Skickade in ansökan: 11 augusti 2014

Intervju gjord: 16 mars 2015

Jag ringer varje vecka och kollar läget.. de säger ingen handläggare än.
    Hänvisar till 18 mån.
    Jag tänkte gå personligen till migrationsverket och klaga och be att de tillsätter en handläggare. Har någon gjort så ? Är det lönt ?

• Tratten
    eelinn skrev 2015-04-24 00:29:27 följande:
    Åh spännande!!
    Har skrivit till bemötandeombudsmannen också att hur kan dom ändra tiderna utan att ens informera anställda internt, är det bara jag som tycker det är helt sjukt? Speciellt när dom inte ens följs, vem vill dom lura egentligen?
    Både dom och vi som blir drabbade..
    Tycker alla kan skriva till denna ombudsman om ni inte redan gjort det för ju mer synpunkter som kommer in desto bättre då detta inte är accetabelt, tycker jag iaf..

Jag kan dock inte öppna den filen får bara upp en hemsida med massa reklam, dock stämmer adressen som står.. Hur ser den ut för dig? :)
    Jo det är rätt adress.  Du måste läsa vad som står på sidan. Det står "download this file"  tryck där och fyll i sen koden som står under och vipps så laddas excel filen ner till din dator.
  • Tratten
    Nu har det hänt lite..söker från Filippinerna. Intervju gjord i Bangkok

Ansökan inskickad: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2014
    Intervju gjord: 16 mars 2015

Idag 27 april fick jag veta vi har en handläggare. 
    Får se vad som händer nu.. återkommer.
  • Tratten
    cecilin skrev 2015-04-27 15:59:30 följande:
    Vad spännande! Hoppas det går fort för er nu. Vi hade intervju samma dag i Bangkok :) 

Vilken enhet tillhör ni?
    Va roligt...  vi kanske sågs där :)
    Vi har Örebro sist jag frågade. Men det kan ju ändras pga ärendet är elektroniskt eller hur.
  • Tratten
    cecilin skrev 2015-05-02 07:20:55 följande:

Hur fungerar det med turist visa för ens partner; Jag har förstått att den sökande inte får komma till Sverige men hur får migrationsverket reda på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Det går ju att söka visum hos ambassader och den processen har ju inget med migv att göra..

Cecilin kolla din inbox.. jag mailade dig. Kan du vänligen svara :)
  • Tratten
    Ellaa skrev 2015-05-03 22:00:55 följande:
    Jo, men menar överlag hur de använder sina siffror felaktigt. De har fått så mycket klagomål angående väntetider och hur det inte Alls tar för de flesta 25 dagar! De gömmer sig bakom Komplett Ansökan då ingen ansökan är komplett, nästan. När min sambo fick jobberbjudande och jag kontaktade Migrationsverket sa de att arbetstillstånd tar längre tid än samboansökan. Och nu skriver de sådär. 
    De har noll .. jag var på solna kontoret och fick en lapp med namn och nummer till min handläggare.  Sen när jag ringer veckan efter och kollar om jag har handläggare. Då säger dom att du har INGEN handläggare än. Hur fan ska de ha det.  De har ingen koll alls.  Undrar hur det ser ut på deras kontor.  Papper överallt och ansökan huller om buller.
  • Tratten
    jessib skrev 2015-05-04 19:33:39 följande:
    Senaste beslutet var för 22 augusti. Ett gäng ärenden i augusti som inte öppnats/fått handläggare, plus flera början av september. Vi står alla i kö och INGET händer!! Våran är ganska lik:
    Ansökan: 3e sep
    intervju: 24 mars
    enhet: Umeå
    Ansökan: 11 aug 2014
    Intervju: 16 mars 2015
    enhet: örebro

ingen handläggare än :( :(
  • Tratten
    Anonym (va??) skrev 2015-05-04 21:06:59 följande:
    Jag trodde du skrev att du fick en handläggare i slutet av april. Har migv ändrat sig, vad står på?
    Ja jag var på Solna kontoret och ville fråga va de håller på med.. Då får jag av tjejen som sitter i receptionen där en lapp. Hon säger här är din handläggare. Jg blir glad och åker därifrån.  
    Sen kontaktar jag migrationsverket igen och frågar om jag fått någon handläggare. NEEJ  ingen.  Det var det jag misstänkte..  tjejen som gav till har INGEN KOLL..  personen är teamleader det var denne som startade mitt ärende.. ingen handläggare. Ni ser de har noll koll på va de pysslar med.
    Ringer även den så kallade "handäggaren"  han säger hon i receptionen gjorde fel..  han är bara teamleader som startade och öppnade ärendet då det skickades in.  SUCK..  sluta ta in flyktingar i Sverige..  Sverige finns snart inte mer :(  Prioritera de svenska medborgare som bott här länge och vill ha hem sina fruar/makar istället.
  • Tratten
    Jakob88 skrev 2015-05-06 19:37:31 följande:
    Låter ju jättebra nu få vi hoppas att det går fort
    Lär ju dröja länge med handläggare för er som sökte i december.. jag sökte i mitten augusti.. ingen handläggare än..  ni lär ju får vänta till december 2015 minst. :(
  • Tratten

De borde ju kunna säga till oss som väntar vilken månad som folk ansökte de jobbar med just nu,., så man har nån hum var man ligger i kön.  Nu säger de INGENTING alls. Knäpptyst. Så gulligt av dom. :(

• Tratten

Man får ju mer information och svar här i forumet än att ringa MIGV. Sjukt att det ska vara så.

• Tratten
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
  • Tratten
    cecilin skrev 2015-05-19 09:22:59 följande:
    Då jag pratat med Migv förut om eventuell intervju för mig kan det ske på annan svensk ambassad utomlands, för min del är det i så fall aktuellt med svenska ambassaden i Bangkok. 
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
    Så strax efter att ert ärende passerat 9 månader ska du gå på intervju, känns märkligt! Vad skickade ni med i ansökan och visade upp på intervjun? Hoppas det går fort efter din intervju!
    Cecilin,   ja märkligt att de börja vakna till nu. Är väl rädda för JO-anmälan.. men de tror jag inte.  I ansökan skickade vi med alla intyg, giftermål, skatteverket, personbevis från oss båda. Inga bilder dock..  men det har jag med mig nu.. 150st .. ska väl räcka. Vi får se vad de vill fråga mig.
  • Tratten
    Jag gick på intervju i Solna 26 maj och hade med mig kvitton, bilder och andra saker som styrkte vårt förhållande.  "Någon" jävel hade anonymt skickat in ett tips att vårt äktenskap är skenäktenskap. Så är det ju inte. Men vi vet vem personen är.

Dagen efter så kollade jag på hemsidan med mitt dossiernummer och belsut hade fattats. 
    Positivt sådant.

Frågan är nu hur jag får tag på visa numret för frugan behöver det då hon ska anmäla sig till CFO i filippinerna. Ett seminarium för de som ska flytta till Sverige.
    Ringer jag ambassaden och frågar efter visa nummer?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid