Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Japp, jag har också läst om flera ca 2013/tidigt 2014 som skriver "jag fick svaret på bussen hem från ambassaden!"
Hur funkar ens det? Även om migrationsverket satt och rullade tummarna hela dagarna (vilket de väl aldrig har gjort med sveriges invandring) så skulle de aldrig gå från information skickas från ambassaden till sverige, till handläggare sätts, öppnar ärendet, tar beslut, meddelar ambassaden, och ambassaden ringer personen i fråga på... 1 timme? Måste vara någon på ambassaden som tar beslut eller vad? Vill nästan tro att de ljuger, men iom att så många har skrivit att det hänt vet jag inte vad man skall tro.
Angående turistvisum, jag vet inte hur det går om din partner inte har 90 dagar turistvisum automatiskt (min partner har det). Kanske pausas det iom att ni sökt ett annat visum. I vårat fall kan hon komma när hon vill, det pausas inte, men de varnar för att vistelse i Sverige när beslut tas kan vara grund till att bli nekad UT. (visserligen tror jag de har noll koll - precis som med allt annat - och inte skulle ha en aning, men vem vill ta chansen..)