Inlägg från: Anonym (tänkvärt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tänkvärt)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

sjömannen skrev 2015-05-07 23:57:45 följande:

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

Ja, verkligen tänkvärt! Sverige är det enda land är världen som tillåter massinvandring av nyetablerade partners där vare sig de härvarande eller den sökande ens kan försörja sig själva. Inte konstigt Sverige översvämmas av anknytningar.
  • Anonym (tänkvärt)
    elin79 skrev 2015-05-27 17:45:03 följande:
    Hej! Tack för svaret, det värmde???? och tack för grattisset! Hur ledsna vi än känner oss typ dagligen så är det den lilla tösen som kommer i juli som håller humöret uppe!

Jodå han var på sin intervju i Bamako,Mali, den 12 maj.2 dagars busresa från hans hemland Gambia. Bara resan var en mardröm för honom. Fick bunkra med mat o vatten. Ingen toa. Och mutor vid varje checkpoint. Jag har varit mkt i både Senegal och Gambia så jag vet hur det kan vara...????Finns inga som helst konsulat i varken Senegal el Gambia så alla som har ett ambassadärende behöver ta sig till Mali.Svenska ambassaden i Mali har haft ett fantastiskt bemötande gentemot oss måste jag säga. Han hade alla dokument med sig. Betalade 55000 fca ( 750 kr) så att ambassaden lätt kan skicka ut-kortet med DHL till Gambia när det anlänt. Vill understryka att min make levde legalt i Hamburg, Tyskland när vi träffades så det är ingen "paperlove". Samma eftermiddag 12 maj fick jag mail från MIV med lite följdfrågor. Nu den 1 juni på måndag ska jag på intervju i Solna.Så fort hade jag nog aldrig fått tid om det inte var för förturen.Det sade han som ska intervjua mig.Jag har förberett mig med alla foton på oss och typ tusentals chattar från Viber och Whatsapp. Förturen är beviljad sedan början av april. Så nu handlar det om dagar för oss känns det som..men vi ska tydligen kunna få svar väldigt snabbt efter min intervju har jag förstått..hoppas!!...
    Om han hade uppehållstillstånd i Tyskland - varför stannade han då inte där och sökte anknytning istället för att åka tillbaka till Gambia?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid