• Agressor8

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Läst allt här och nu känns det jätte tråkigt att se hur långt tid det verkligen tar.

Min fru har ansökt den 7:e Januari (hon kan ej Svenska så hon gav mig fullmakt och jag fick ansöka via webben åt henne, det ska gå väl snabbare enligt webbsidan). Hon kommer från Marocko

Mitt önskemål det va att hon skulle komma hit innan sommar. Vi är gifta sens förra året men p.g.a mitt jobb så kan jag ej åka ner mer än 3 veckor per år. Tanken va att vi skulle starta vårat liv som ett par här i Sverige, men man blir mörkrädd när man läser allt det här.

Ringde dem förra veckan och dem sa att ärendet ligger i Växjö, ingen handläggare har tagit ärendet ännu.

• Agressor8

Min fru har ansökt den 7:e Januari 2015 och vi har inte fått nått mail ännu om intervju. Vårat ärende ligger i Växjö

• Agressor8

Nu har jag ringt MV (efter 58 min i kö) och dem har sagt att intervjumail för dem som har ansökt i Januari bör skickas ut inom kort (inkl. jag själv som fick ansöka åt min fru i och med hon ej kan Svenska). Dock för mitt fall så sa hon jag pratade med inom MAX 2 veckor (vi skickade in ansökan den 7:e Januari).

Deras mål nu är att kunna fatta ett beslut efter 4 månader efter intervjun, enligt MV, samt beror det på hur snabba ambassaden är på att hantera alla intervjuer och skicka tillbaka allt till MV.

• Agressor8
    så här ser det ut för våran del.

7 Januari 2015 = Webbansökan

20 Maj 09:48 2015= Komplettering (Dem ville ha foton på mig och min fru vid olika sammanhang)
    20 Maj 09:52 2015= Mejl angående intervju.
    2 Juli 2015= Intervju i Rabat (Marocko)
  • Agressor8

Hej alla.

Nu är det som så att min fru har haft en intervju idag på ambassaden i Rabat, Marocko, och där sa dem till henne att jag också ska bli bokad till en intervju! Är det inte bara den ena parten (dvs parten som ska komma hit) som ska gå på intervju, inte väl personen i Sverige ? Betyder det här att det kommer att ta längre tid än 9 månader ? Blir det mer utredning ? Vi har ansökt den 7:e Januari 2015 och ärendet låg då i Växjö

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid