Anonym (Vilsen) skrev 2015-12-26 08:33:43 följande:
Hejsan,
Jag har blivit satt i en svår och jobbig situation som jag inte vet hur jag ska tackla. Eftersom jag inte kan så mycket om det här ämnet så känns det som om jag är ute och spelar på en helt annan liga.
Det är nämligen som så att jag är förlovad med en Marockan, vi har sökt om att få uppehållstillstånd åt honom så han kan komma hit och vi kan starta vårt liv ihop. Men en dag beslutar han sig för att ta saken i egna händer, han tar sig över den europeiska gränsen på samma sätt som flyktingarna.
Jag fick först reda på det när han väl var i Grekland. Nu sitter han på ett flyktingläger i Tyskland och som många vet så är det svårt att ta sig över hit i dagsläget. Så han har sökt asyl där nu.
Med största sannolikhet så får han nog inte någon asyl där i och med att han inte har så mycket att fly från. Det ända är att om han skickas tillbaka till Marocko så kommer han sättas i fängelse.
Först och främst eftersom han var med om en olycka där han ska få sitta av tiden samt att marockaner som har lämnat landet olagligt får tydligen straff.
Nu vet jag varken ut eller in, vad ska jag göra??
Finns det något jag kan göra överhuvudtaget?
Om han är här olagligt innebär det ju att jag kan hamna i rättslig trubbel. Jag är så vilsen och skulle uppskatta lite vägledning.
På vilka grunder beviljas marockaner asyl i eu ?
Risk för fängelse i Marocko pga olycka är inget giltigt asylskäl.