Inlägg från: Anonym (från FB) |Visa alla inlägg
  • Anonym (från FB)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag har börjat sätta ihop ett excel-ark för att få en uppskattning om hur processen ser ut.
    Delar ett screenshot på den ifall någon är intresserad.

Sammanställt från folk som angett datum från flashback/familjelivs forum under april/maj 2015. Detta är alla ansökningar från sista halvan 2014/början på 2015, jag tror den tidigaste som fått resultat i listan var i mars 2015 eller så.

De som har fått beslut har fet stil samt ruta runt deras kolumn "dagar totalt".
    Jag har tagit bort folks forumnamn samt datumen för att ge privacy.

i62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Den med 40 dagar litar jag inte på. Misstänkt.
    Den med 193 dagar fick förtur.
    Den sista raden med 225 dagar har inte fått beslut, jag hade inte flyttat markören när jag tog bilden.

• Anonym (från FB)

Verkar som att både FB och FL ger problem med linken.

Testa att markera texten och copy pasta in i en ny flik.
    Inte länkadressen alltså, bawra själva texten som jag skrev den.

• Anonym (från FB)

Kan också testa "direkt"-linken till bilden:
    oi62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Slutsatsen? För tillfället att det tar average 245-250 dagar tills beslut, iaf för de som inte haft stora problem/börjat som pappersansökan (och därav fick vänta länge innan systemet ändrades)

Samt att tid till intervju-mail ligger på ca 170 dagar för förra hösten, och ca 120-130 för de som sökt dec-jan-feb.

Detta är ju bara sammanställt av uppgifter som jag hittat på forumen förstås, och reflekterar bara minoriteten som pratar aktivt och rapporterar här. Jag tog även bort några fall som jag ansåg vara abnormala (inget illa menat till personerna i fråga), typ att de inte fått svar 15 månader efter intervjun. Skall nog ta bort personen som fick svar efter 40 dagar också.

• Anonym (från FB)

Uppdaterar dokumentet allt eftersom.

Jag har namn (samt ungefärliga datum) på personerna i fråga. Har ni totalt olika namn på fl och fb kan det dock bli dubbletter.

Igen, detta är inte en fullständig bild av proceduren, utan enbart statistik från de som delat med sig via dessa forumen.

• Anonym (från FB)

Vi gör så här istället:
    www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx

Här är dokumentet i "view mode only". Jag har uppdaterat det med medelvärden etc också. Om ni inte vill ha era uppgifter med kan jag ta bort erat namn/land eller helt och hållet om ni vill. Om någon vill uppdatera/lägga till information är det bara att säga till.

I fallen där det står en stad under "Land" är det den ambassaden de ligger på. Skrivit detta då de inte angivit land.

TL:DR,
    MEDEL:
    Dagar till mail 161
    Dagar till intervju 198
    Dagar till beslut 271
    Dagar mellan mail och intervju 37
    Dagar till Resultat efter Intervju 92

Medel avslutade står 2ggr i dokumentet, men aja, det kan vara så.

• Anonym (från FB)

Lagt till dig också Mimmi, hoppas du får svar snart.

Tack för feedbacken, roligt om någon annan också får användning av den.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid