• Shinjirarenai

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag har också följt tråden länge men inte skrivit tidigare. Det har liksom legat i dagsrutinen framför datorn varje kväll att kolla (med minimalt med hopp) status på vår ansökan, samt läsa de senaste inläggen både här och på Flashback (vars layout för övrigt inte får ögonen att blöda som de gör här...).

Jag har också japansk flickvän, som bott och arbetat i London. Då jag har flera vänner som sökt UT för några år sedan trodde jag vi var ute i god tid i mitten av november med vår ansökan, ett halvår före den tidpunkt då vi senast ville flytta ihop med tanke på hennes jobb och så. De verkar ha egna procedurer i London för vi fick också, precis som "FLW" en tid för intervju tidigt efter kontakt med ambassaden, utan att ha fått något intervjumail. Men nu har det gått 4 månader efter intervjun och vi har tappat det hopp vi fick då att vi skulle slippa skiljas någon längre tid. Hon är nu i Japan och väntar.

Jag har själv bott i Japan och känner flera svenskar som bor där. Det är inte sant att deras hantering av visum och mottagande av utlänningar i allmänhet är ens i närheten upp till den standarden av service som man allmänt är van vid i landet, utan det finns mycket att klaga på där också. Men vi pratar givetvis inte om några 9-18 månaders handläggningstid som är rent vansinne. För många sökande torde förhållandets status vara tämligen förändrat efter runt ett års väntan då man träffats några enstaka gånger, om alls. Därmed borde hela ansökan bli ogiltig och ingen skulle kunna få UT. En första liten liten åtgärd mot en människovärdig hantering, som en femåring hade kommit på, är naturligtvis att tillåta sökanden att obegränsat befinna sig i Sverige under hela handläggningstiden precis som flyktingar redan gör.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid