Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hallå
Jag har följt denna tråden länge nu och även läst det mesta annat rörande ämnet. Jag och min utomeuropeiska fru fick i dagarna besked om att vi skulle boka intervjutid. Sagt och gjort. Vi efterfrågar tid på en ambassad inom schengenområdet och fick till svar att vi måste bevisa hennes lagliga rätt att uppehålla sig inom schengen. Som svar skickar vi en kopia på vårt svenska vigselbevis och hänvisar till EU-direktiv 2004/38/EC, något som ger min fru rätt att i sällskap av mig erhålla visum vid ankomsten till ett schengenland(förutom hemlandet Sverige). Responsen kom snabbt - detta duger inte! Istället krävs det att hon kan uppvisa ett residence permit. Nu undrar jag såklart om detta kan stämma.
Har jag tolkat lagarna så felaktigt eller ska vi stå på oss och kräva ett möte med hänvisning till nämda paragraf?
Är det någon som skriver här som har satt sig in i betydelsen av Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 13:
Rätt att ingå äktenskap
(Giftasvuxna män och kvinnor har rätt att ingå äktenskap och bilda familj i enlighet med de nationella lagar som reglerar utövandet av denna rättighet.)
Jag misstänker att de absurda handläggningstiderna bryter mot denna grundläggande rättighet då det som i vårt fall tvingar ett nygift par med familjedrömmar att leva åtskilda under obestämd tid.