• Junkyard

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hejsan =)

Intressant tråd, har följt den en hel del och hoppats på en positiv utveckling.....

Jag har en fundering kring vad som kan bevilja förtur i dessa fall? Graviditet, allvarlig sjukdom, minderåriga bar, något annat? Och vi allvarlig sjukdom är det då den sökande som skall vara sjuk?

• Junkyard
    Hittade en intressant del i Migrationsverkets handbok.

" Enligt regleringsbrevet ska beslut om uppehållstillstånd på grund av anknytning till personer bosatta i Sverige fattas senast inom sex månader från ansökningsdatum. Den tidsfristen kan inte alltid hållas."

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan uttrycka sig som ovan i en handbok? Nu ser det ju mer ut som dom aldrig kan hålla de 6 månaderna. 
    Varför ska MigV ens ha ett regleringsbrev (från Regeringen?) om dem ändå bara kan skita i det sen?

Sen har jag en fråga som jag ställt tidigare men ej fått besvarad. Är det någon här som vet kriterierna för att få förtur? Har hittat dem i text någon stanns?

Mvh

JunkYard
  • Junkyard
    JamJam skrev 2015-06-03 14:14:28 följande:
    Hej JunkYard,

här är ett svar som jag fick av en handläggare avseende förtur:

"Som du säkert redan vet sedan tidigare kan man få förtur om man är gravid, mycket sjuk eller om den sökande är barn till referentpersonen och snart fyllda 18 år. "

Men som du själv skriver så följer de ju inte riktigt det som står i regelboken så..... det blir lite av en tolkningsfråga.

Tack för svaret.

Min följd fråga är la egentligen onödig då dem ändå inte gör som dem ska. Men teoretiskt så bör det inte spela någon roll vilken person det är som uppfyller kraven? Den sökande eller en anhöriga?

MVh

JunkYard
  • Junkyard
    Joana skrev 2015-06-03 17:38:39 följande:

Jag ringde Uppsalla idag, o bad om lite mer i fo eftersom att sista personen som jag snackade med därifrån fick mig o stortlipa i luren... då säger han att ja visst just nu håller vi på o avslutar juli 2014 o ska snart påbörja med augusti 2014... han kunde inte ge någon svar på exakt tid (nähee) eftersom att vissa fall får förtidsbeslut som t.ex folk från syrien... Inget illa mot dem men de e inte som om de är bra situation i Makedonien ( där min sambo kommer ifrån ) men för det tyckte han att jag skulle maila dem o förklara lite mer om situationen...

Är vi alla här som väntar i tråden augusti, september osv. 2014 eller finns det ff någon från juni-juli som väntar på svar?

P.s jag spelade in samtalet faktiskt o har tänkt mig fortsätta spela in deras samtal så att jag har mer bevis på att de själva ljuger om det går över styr med detta :)

Bra att du spelade in samtalet =) Tack för de tipset, ska ta upp den vanan att spela in samtal med myndigheter och liknande.

• Junkyard

Är inte jätte aktiv i denna tråd men har skrivit lite frågor och dylikt tidigare.

Jag och min fru gjorde ganska nyligen en web ansökan, i april. Jag hörde av mig till MigV förra vecka för att fråga om vad som krävdes för att få förtur osv.
    Till min förvåning så fick jag då veta EXAKT vart i processen min ansökan låg. "Att det är "handläggare X" som kommer hantera din ansökan men just nu är den hos dennes assistent. Intervju mail kommer att gå iväg inom 2 månader.
    Personen jag talade med kunde inte svara på vad som gällde angående förtur så jag fick 2 telefonnummer för att kontakta 2 andra, vilket gick bra efter en något udda konversations start. 
    Den person jag då var i kontakt med svarade att vår ansökan är i princip färdig, de behöver bara ha en intervju med min fru och detta mail går att skicka iväg nu, men kommer dröja 2 månader då de skickas i turordning.
    Skulle du däremot få förtur så skickas mailet inom 2 veckor, det är klart de behöver bara trycka på en knapp så skickas mailet till er.

Försökte korta ner konversationen så mycket som möjligt ovan därav blev den kanske lite rörig. Men hela konversationen är i princip tvärtemot vad jag hade förväntat mig efter att ha läst här.

• Junkyard
    Ellaa skrev 2015-06-09 15:07:35 följande:
    Hej! Ja det var verkligen grundläggande och positiv information du fått. Tog du namnet på er handläggare då? Ta alltid namn och nummer då vissa säger olika ibland. På vilka grunder söker ni förtur? Det kanske är så att ni fick så utförlig information pga ni ska eller har sökt förtur och då är det lättare att ge tydliga direktiv. Vet du enhet?

Lycka till :)
    Självklart är namn och nummer väl dokumenterade.
    Har tidigare haft mail kontakt med MigV för att säkerställa att jag inte behövde komplettera med äktenskapsregistreringen som jag gjorde i Sverige efter ansökan. Fick då reda på att vårat ärende låg i Norrköping. 
    Vi har inte ansökt om förtur än utan detta var något jag kom på att man kanske skulle kunna göra och kontaktade därför dem igen via telefon för att fråga på vilka grunder man kan få förtur, därefter fick jag infon om vem som handlägger, vad dem behöver för underlag för att fatta beslut om förtur eller ej.

Har tidigare bara hittat informationen om att förtur beviljas vid graviditet och "allvarlig sjukdom".
    Vi har tidigare förlängt ett besöksvisum i Sverige till ett besöks UT och där gäller att du ska ha starka personliga skäl för att få göra det i Sverige annars skulle du sökt för hela perioden från början. Detta var inga problem att göra med en väldigt vag och flummig anledning därav att jag nu började fundera på vad "allvarlig sjukdom" kan vara för något.

Jag har ADHD och det är ett helt annat kapitel så behöver inte gå in allt för mycket på det, inte för att jag inte vill utanför att det blir för mycket off-topic. Har kontakt med psykiatrin och haft det i 3 år.
    Ibland klassas ADHD som något allvarligt ibland inte, därav min nyfikenhet.
    Efter att ha beskrivit mina besvär lite, halvtidssjukskriven nu igen osv så blev svaret att MigV vill ha ett läkarutlåtande som motiverar varför man bör bevilja förtur, läkarutlåtande skulle vara utformat på ett speciellt sätt. De vill att läkaren bedömer utefter diagnos hur den långa processen kan försämra patienten, bedömning av nuvarande hälsa och risker vid en utdragen process. Läkaren skall även beskriva diagnos och vad som allmänt påverkar personen negativt.

Blev lite halvsvårt att förklara exakt hur läkarutlåtandet skulle vara men det ska vara utformat för specifikt denna situation. Det krav MigV har för "medicinsk förtur" är att man har någon diagnos. Utefter diagnos och läkarutlåtande gör sedan MigV bedömning om man ska bevilja förtur eller inte.

Är fullt medveten om att detta säkert sticker i ögonen och kan reta upp en hel del som har väntat på tok för länge redan. Men det kanske även kan hjälpa någon.
  • Junkyard
    Ellaa skrev 2015-06-10 03:14:59 följande:
    Vad säger er handläggare då? Jag förstår, jobbigt ADHD verkar vara svårt för vissa att kunna definera men din sjukskrivning borde vara anledning nog för att förstå allvaret. Absolut inte om det hjälper er ansökan och kan få förtur så tycker jag bara det är underbart att ni får beslut så fort som möjligt! Hoppas det blir av!
    Jag får läkarutlåtandet under denna vecka så skall skicka in det så fort jag har det sedan så får vi vänta och se vad handläggaren säger. 
    Har haft samma psykiatriker nu i drygt 2 år så förhoppningsvis kan hon definiera hur min diagnos påverkar just mig i denna situation. Men vi får vänta och se, det är precis som med allt annat man måste vänta.

Mvh

JunkYard
  • Junkyard
    Anonym (beso) skrev 2015-06-10 17:04:47 följande:
    Hej! Jag hade bl.a det som en av orsakerna till att vi sökte förtur..men fick avslag efter bara 11/2h..! :/ Håll hoppet levande men lite mentalt förberedd på att svaret kanske blir d samma som vi fick. Nämligen att bara gravida, livshotandesjukdom o barn som skulle börja skolan inför en termin får förtur. Även om ens liv bara går utför o barn e inblandade bryr d sig inte om det! Iaf inte I vårt fall! Önskar lycka till o att dom bedömer rätt i ert fall iaf!
    Hej.

Tack för att du delade med dig av denna information. Tror väldigt mycket hänger på hur läkaren gör bedömningen och utlåtandet. Framgår inte riktigt om du hade exakt ADHD som anledning eller något liknande. 
    Livshotandesjukdom, vem gör bedömningen där? Läkaren eller MigV? 
    När jag tidigare har mått som sämst så skulle nog alla läkare/psykologer bedöma det som livshotande ;) Har varit inlagd under de perioder som varit som mest destruktiva tidigare.... Vet inte varför jag skrev allt detta, fick någon känsla av att jag behövde förklara mig... 

Får vänta och se vad läkaren skriver och sedan skicka in det intyget så får vi se vart det leder. I värsta fall bör det väl gå att överklaga ett avslag på förtur?

Mvh

JunkYard
  • Junkyard
    Smilla75 skrev 2015-06-10 22:13:40 följande:

Verket avgör 40 000 förtursbegäran årligen. Ni kan föreställa er hur många anknytningsärenden som kunnat hanteras under den tiden det tar att besvara dessa.
    Ohälsa hos vuxna ska vara livshotande, det är meningslöst att ge in ett intyg på att man har besvär av ADHD, är deprimerad, har ryggproblem osv. Inte ens gemensamma barn som lever skilda från en förälder är en grund. Vad gäller graviditet är det en grund om förlossningen är nära förestående, dvs verket kommer att försöka tillse att partnern kan närvara vid förlossningen men man får inte ett beslut i vecka 20.
    Man kan inte överklaga att man inte beviljats förtur, det är inte ett beslut i förvaltningsrättens mening.

Fakta mesigt har du säkert rätt. Tänker ändå ge det ett försök. Min erfarenhet av allt som har med bedömningar att göra är att allt bygger på hur bra du kan argumentera för din sak. I detta fall hur bra min läkare kan förklara situationen.

Visste att det skulle komma negativa kommentarer om att om "alla" bara struntade i att göra såhär och belasta dem mer så skulle vi alla gynnas och få det bättre.

Ställer mig även frågande till din kunskap om psykisk ohälsa. ADHD är inget du har besvär av till och från. Det är något du alltid lever med, som att sakna två ben och därav inte klarar av vissa saker.  
    Det är långt ifrån en depression som går över.
    Som jag sa tidigare, livshotande vad är det? Läs lite om ADHD och andra psykiska sjukdomar så kanske din bedömning är att det är något som är livshotande? Livshotande var heller inget dem nämnde när jag var i kontakt med handläggaren. Allt berodde på hur en diagnos påverkas av en lång process.
    Skulle kunna diskutera detta i oändlighet dock hör det inte till denna tråd. Detta kanske inte ens var riktat mot mig, kanske inte ens var något negativt menat. Så kanske är bättre att återgå till vad tråden handlar om.
    Lovar att skriva vad resultatet blir av förtursbegäran. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid