Hej Alla,
Jag tänkte att jag skulle skicka en liten rapport och lite tankar på vad som hänt oss sedan jag hade glädjen att välkomna min fru till Sverige för exakt en månad sedan.
Detta för att ge lite perspektiv på att det även efter beslut blir en utmaning att knyta ihop säcken. Dom som bara vill läsa inlägg av personer som fortfarande väntar kan sluta läsa nu, för inlägget blir låångt.
Först lite datum och info.
2014-03-28 Ansökan registrerad.
2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev.
Sedan följer epostväxling och telefonförfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.
2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.
2015-03-30 Jag skickar omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm. Ett kompendium på mer än 150 sidor.
2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.
2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).
Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar.
2015-07-12 (söndag) kunde jag så hämta min fru på flygplatsen.
Nu fortsätter byråkratin med den förändringen att vi bor tillsammans i Sverige. Vi slösade ingen tid, utan redan dagen efter...
2015-07-13 Anmälan hos Skatteverket för att bli folkbokförd och få ett personnummer. Handläggaren på skatteverket sa att det skulle ta två månader att få ett personnummer. Det tog tre dagar, så det var en mycket god positiv överraskning.
2015-07-16 Anmälan och registrering på Arbetsförmedlingen (personnummer krävs). Tid för personligt samtal med tolk och handläggare den 11 augusti. Min fru talar flytande Ukrainska, Ryska, Engelska och hjälpligt på svenska.
2015-07-16 Anmälan på SFI (personnummer krävs). Fyra månaders väntetid.
2015-07-20 Identitetskort beställt på Skatteverket, för att kunna bli bankkund och få ett Mobilt BankID.
2015-07-29 ID-kortet klart. Raskt över till banken där vi får negativt besked. Det måste finnas ett kontinuerligt inflöde av pengar för att man ska kunna bli kund i banken (kontinuerligt flöde så som arbetsinkomst, eller a-kassa eller studielån eller etableringsbidrag etc.). Inget sådant finns, utan jag försörjer min fru tills hon får ett jobb och kan bidra med försörjningen.
2015-08-11 Personligt samtal på Arbetsförmedlingen, där man har hittat en tolk i -hör och häpna, engelska-svenska! Minns ni, frugan talar flytande engelska...
2015-08-12 Frugan försöker aktivitetsrapportera på Arbetsförmedlingens webbplats, men misslyckas för att det krävs ett elektroniskt-ID...som man får på banken... som kräver kontinuerliga inbetalningar från arbetsgivare eller annan myndighet innan konto får öppnas. Hmm...
2015-08-13 Besök på konkurrerande bank, där man faktiskt KAN få mobilt bank-ID (som ett undantagsfall). Det tar en vecka att processa.
Så, där står vi idag. Men jag kan säga att det är MYCKET roligare att ha dessa byråkrati-bekymmer än att vänta i ovisshet på ett beslut från Migverket. Så, ha tålamod allihopa. Det tar omänskligt lång tid, men plötsligt en dag så är det klart. Vi hade stor hjälp av att kunna kommunicera på Skype under väntetiden.
Kan tillägga att man har ett år på sig från folkbokföringsdagen att konvertera ett utländskt körkort till ett svenskt. Därefter måste man gå hela utbildningen från början, och det blir betydligt dyrare.
Lycka till alla ni som väntar, jag känner med er, och tro mig, jag vet hur det känns att vänta på UT.