• Joana

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Meeen snälla vad de ljuger, jag har blivit trött på detta o vill ba så gärna att min sambo ska få komma till mig sen kommer jag nog aldrig ha något med migrationsverket igen!

Vi sökte 29augusti - intervju 23mars - o väntar fortförande för beslut.. vårt fall ligger i uppsalla.

Ringer jag de i telefon blir jag bara jävligtsur för varje gång säger de olika grejer...

önskar er alla lycka till o att allt ordnar sig så snabbt som möjligt ?

• Joana

Jag ringde Uppsalla idag, o bad om lite mer i fo eftersom att sista personen som jag snackade med därifrån fick mig o stortlipa i luren... då säger han att ja visst just nu håller vi på o avslutar juli 2014 o ska snart påbörja med augusti 2014... han kunde inte ge någon svar på exakt tid (nähee) eftersom att vissa fall får förtidsbeslut som t.ex folk från syrien... Inget illa mot dem men de e inte som om de är bra situation i Makedonien ( där min sambo kommer ifrån ) men för det tyckte han att jag skulle maila dem o förklara lite mer om situationen...

Är vi alla här som väntar i tråden augusti, september osv. 2014 eller finns det ff någon från juni-juli som väntar på svar?

P.s jag spelade in samtalet faktiskt o har tänkt mig fortsätta spela in deras samtal så att jag har mer bevis på att de själva ljuger om det går över styr med detta :)

• Joana
    Anonym (Babylon) skrev 2015-06-03 23:24:53 följande:

hej alla

Jag har en fråga till nån som gjorde intervju,

Är ambassaden ska ta alla original dokument som hyreskontrakt, flygbiljetter och likadant? Eller dem bara kolla på originalen och behåller inte originalen eller ambassaden ska bara ta kopiera och bild ?

Tack för svar.

De behåller inga orginaler utan tar kopia på plats o ger tillbaka sakerna :)
  • Joana
    Anonym (Babylon) skrev 2015-06-04 00:08:43 följande:

Hej joana

Ska vi inte ta med oss kopia eller översättnings dokument till ambassaden ?

Min sambo hade med sig orginalerna o de kopierade sedan där, du kan nog ta med dig kopia direkt men jag kan inte ge dig säker svar... om du har elektroniskansökan så skannar de papprerna o lägger in i datorn tom.. så till slut har de i ambasaden inga papper från er :)
  • Joana

De va så lite så :) Vi får hjälpa varandra så mycket som vi kan...

Vad menar ni med JO anmälla? Kanske ja också behöver göra en :)

• Joana
    Deitch skrev 2015-06-08 08:19:23 följande:

Har varit borta över helgen och (nästan) kunnat glömma denna hemska väntan i 2 dagar.

Står precis nu i kö till vårat älskade verk för att se om vi fått en handläggare. Jag har inte hört talas om ett enda beslut sedan 27e maj. Hoppas för alla vårs skull att det händer mer denna veckan än den senaste.

Fick du reda på något bra då? Synd att jag har tider på jobbet som inte låter mig ringa varje dag för jag hade gjort det.. o man vill nog inte spendera sitt rast på att prata med dem...

jag hoppas verkligen att det blir några goda nyheter denna veckan..
  • Joana
    toufik17 skrev 2015-06-09 15:49:24 följande:

Hej

Pratade precis men tillståndenheten i västerås där min frus ansökan ligger... Han jag pratade med sa att väntetiden är 18 månader... Just nu jobbar de med fall från oktober/november 2013.... Har ni också fått samma info ni som har ärende hos andra kontor???

//T

Det var just detta som rörde mig så mycket att jag började stort lipa i luren... Fast det är nog inte sant ...

En tjej i Uppsalla sa att "det är 16månader väntetid o varför ringer du så ofta" då blev jag så ledsen att jag bara la på... några timmar efteråt ringer jag igen gråtande för jag kunnde inte förstå vfr de hade skrivit 9månader på websidan ifall de e 16månader.. då vart de en kille som svara o han blev förvånad o bad om ursäkt för dåligt bemötande för väntetiderna är maaaaax 14månader men de gör allt de kan så att vi ska få tidigare än det...

ring igen imorgon så får du nog ett annat svar än vad du fick idag...
  • Joana

Ringde Uppsala innan o fick reda på att de är nånstans vid hosten 2014... då sa jag men jaha för ja ligger i sen sommar dvs. 29augusti .. då sa hon att ja borde förvänta mig beslut när som... hon kunde inte säga mer för "med det nya sistemet kan vi inte heller se så mycket" .... Nu får ja o sambon hoppas hoppas hoppas på att det verkligen händer så att vi kan få va njuta med varandra under mina semester veckor i juli !!! :)

• Joana

Snälla någon om ni vet vad telefon nummret till Göteborgsenhet är? :)

• Joana

Vårt fall blev flyttat till Göteborg från Uppsala och efter vad jag fick veta av en man som heter Lars i Göteborg (verkade kunna sin grej) var att de behöver nog en muntligt intervju från mig.. Han sa "spontant kan jag säga att du inte ska förvänta dig något, har du inte möjlighet att åka låt din sambo komma hit, väntetiderna har inte varit sånna på flera år o muntligt intervju är bokat redan månader i förväg" visst var detta inte något att vara glad över men tack o lov var denna personen iaf ärlig och sa som det var... jag försäkrade att det var lugnt ifall han kom o då sa han "din kille kan ju sitta bredvid dig nu o du ringer för o försäkra dig.. hur skulle vi kunna få veta det ifall han kommer från ett visumfritt land.. förresten så har vi inte den rätten att ge ett avslag pga att en turist har kommit in i vårt land" ... good.fine.vi kör så. Min kille kommer hit redan nu på lördag o ja kan äääääntligen slapna av ett tag.....

• Joana
    Mimmipigg skrev 2015-06-22 17:49:24 följande:

Vi blev ju oxå förflyttade men från Örebro till Västerås och detta pga att de vill troligen ha muntlig utredning pga min mans tidigare asylansökan. Vem vet de kanske även stör sig på att jag är äldre än min man. Vad menade han med att de muntliga intervjuerna är bokade flera månader i förväg?

Min man kommer oxå från ett viseringsfritt land o om 11 dagar kommer han oxå hit och jag håller helt med dig att det ska bli så skönt o få slappna av ett tag o bara njuta av  vara tillsammans en längre tid än bara de få veckorna man får tillsammans nä man åker dit :D  När han sen måste åka tillbaka i slutet på september har vi redan väntat nästan 14 månader så då borde ju inte beslutet vara så långt bort. Förhoppningsvis har vi en handläggare då oxå men det får tiden utvisa :)

Nej det är lite konstigt , för de var inte säkra ifall det skulle bli ett intervju eller inte.. Men han antog det..

Jag uppfattade som om det inte fanns något ledigt tid inom de närmsta månaderna.. typ sommaren.. men de kollar på ansökningstiden för o ge intervju eftersom att jag kommer bli kallad av de genom brev (ifall det blir intervju) :) då sa han ifrån migrations att när du får det brevet då är de dags för din sambo att återvända till sitt land ....

Jag får hoppas att vi får brevet ännu tidigare än september ifall det är något!!

Ni får ha ett underbar sommar iaf ????????
  • Joana
    Mimmipigg skrev 2015-06-22 21:20:58 följande:

Ahaa oki nu förstår jag lite bättre :) Kan förstå att det är lite svårt med tider nu under semestertider men i augusti lär allt vara igång ordentligt igen :)

Ja, hoppas brevet kommer tidigare än september för då är det ju bara för partnern att åka över till tex danmark o vänta om de har visafria dagar kvar :) Har hört att beslut kan komma inom 1 vecka efter att anknytningspersonen (dvs vi) har gjort intervjun :) När sökte ni förresten? Vi sökte 1 augusti 2014.

Hoppas ni oxå får en underbar sommar :)

29augusti 2014 :)
  • Joana

Det känndes inte rätt innan jag fick detta mailet... nu kan de inte göra något mot vårt ärende o sambon min kommer hit på Lördag glad o lugn :) Det ska blii såå skööööönt! *Tips till er alla är att be personerna ni pratar med om ett sådant mail*
  • Joana
    Mimmipigg skrev 2015-06-24 09:45:56 följande:

Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/

Mimmi jag hade kontakt med han mannen en dag innan och fick bekräftat via telefon.. men med tanke på att allt känndes rörigt ändå ringde ja upp Göteborg igen och som tur var svarade samma man. När jag då bad om ett mail.. gav han mig sitt mail adress o ba skriv din fråga i mailen först så kan jag lätt besvara den efteråt..

Jag bad honom väldigt snällt och han var så omtänksam och förstående.. om bara alla människor som jobbade där var sådana...

Försök o få ett mail innan din sambo kommer! Jag hade inte vågat annars...

Tack så mycket Elin! Jag hoppas detsamma för dig och för alla oss! Lycka tilllll <3 <3
  • Joana

P.s om gränspolisen har något att fråga dig så ringer de upp dig via telefon... du ska väl inte komma till göteborg bara för att :)

Sååååå skööönt vi kommer ha det!!! Sitter o skrattar hela tiden nu ( o försöker glömma att vi inte har någon beslut än)

• Joana
    Ellaa skrev 2015-06-24 16:43:00 följande:

Hej alla, fick detta svaret idag om min viseringsfria sambo och hans inresa:

"Hej Ella,

Tack för ditt mejl.

Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL (Utlänningslagen) är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.

Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.

Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,

?[?] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.?

En visumfri person kan besöka Sverige lagligt under väntetiden. Det är den sökandes eget ansvar att vara medveten om ovanstående.

Ni har inte fått en handläggare tilldelad eran ansökan ännu. Ni kan höra av er till enheten i Växjö som har nummer 010 485 38 47.

Med vänliga hälsningar

Robin Söderström

Kundtjänsten

Migrationsverket"

Någon som vill dra en slutsats av detta?

Så skämmiga...

Han jag hade kontakt med sa att de inte har den rätten att utvisa eller ge avslag bara för att man är här som turist.. han sa tom " Din kille kanske sitter bredvid dig nu o du ringer bara för o försäkra dig, hur skulle jag få reda på det" så skrattade vi lite åt det och han sa oroa dig inte det blir inget avslag sålänge han inte är här när beslutet ska tas :)

Killen du pratade med säger detsamma (fattar jag det som) men det är deras jobb att vara hårda...

Jag fick höra att "spontant blir de inte inom de närmsta 2 månaderna, spontant, spontant ja" för utan den där lilla *spontant* så kan han förlora sitt jobb...

Lite krångligt svar men försök o slappna av och tänk inte direkt på de dåliga sidan ( hur svårt de nu än är) :)
  • Joana

Hej! Det var superlänge sen jag skrev! Hoppas allt går snabbt för alla.. vi ansökte augusti 2014 och beslut togs 23-09-2015... efter 13månader väntan är detta äntligen över... borde trott på dem när de sa 14månader från första början... men är aaaaaaaaaaaa såååå glaaaaaad nu så inget spelar roll hahaha

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid