Ellaa skrev 2015-06-20 14:29:16 följande:
Hej! Jag och min sambo ansökte 14 oktober 2014, han är amerikan. Gjorde ni ansökan för nyetablerat eller sambo/gifta mer än 2 år? Vi har varit ihop sedan 12 nov 2010 och sambos i New York från sept 2012 och fortfarande är sambos.. Vi sökte därav som redan sambos i 2 år. Vi har passerat 8 månaderna - han fick ontervjumail exakt efter 6 mån som webbansökan registrerades och fick tiden 7 dagar efter att vi kontaktade konsulatet i NY, den 22 april var intervjun. Fick mail idag från de att vi INTE blivit tilldelade handläggare än... Och fortfarande i Växjöenheten. Jag tror aug-nov/dec är nog de som lär få vänta längst mellan 9-14 månader. Och ni kanske får vänta 8-9 månader för de nya handläggarna överlag kommer inte börja handlägga förrän om 3-4 månader from nu vad jag har hört. Men man vet ju aldrig med de.
Har din partner gjort intervjun än?
Lycka till!
Hej! Tack för svar.
Okej, skönt att ni ser att det händer något i er process iaf, för annars känns det ju hopplöst. Håller tummarna för er att ni får ett glatt besked snarast! :)
Min pojkvän har inte blivit kallad till intervju än. Vi gjorde en ansökan om att vi planerar att bli sambo/gifta oss, eftersom vi faktiskt inte bott ihop permanent i mer än ett år. Oroar mig dock för att vi inte bifogade något dokument som intygar att min pojkvän är ogift i ansökan. Vi visste helt enkelt inte hur och var vi kunde få tag på det. Gjorde ni detta? och hur gick ni tillväga i så fall?
Förlåt men är även lite nyfiken på hur det fungerar att bo sambos i USA, lämnar du landet var tredje månad eller hur fungerar det? Och om man vill jobba under tiden med tillstånd osv.
Tack på förhand och lycka till!