• ALLLLK

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag har inte skrivit här förut, men känner att jag måste få ur mig den här frustrationen som jag känner. Att vänta på ett uppehållstillstånd för sin pojk/flickvän i så många månader/år är helt sjukt. Jag blir galen på att dom har makten öven mitt liv. 

Min kära sökte 24 Oktober, intervju 22 April och ärendet har skickat till Örebro fick jag höra när jag ringde idag men ingen handläggare ännu. Han jag pratade med vågade inte säga någonting om någonting. 

Är det någon som vet hur många UT som godkänns? Jag börjar bli orolig att vänta först i 14 månader och sen få ett avslag, då vet jag på riktigt inte vad jag gör!

• ALLLLK
    Deitch skrev 2015-06-15 11:16:18 följande:
    Tackar =)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-15 11:01:44 följande:

Hej Deitch bra jobbat !!

Är du säkert på det ? Jag vill gärna kålla på det själv men detta länken som du delat öppnas inte !! Om du har nån official länk av den tråden är du snäll o dela det :) för oss blev det 9 mån och en vecka väntetid !! Ingen rätt info !! Hoppas du har så rätt DEITCH .!! Så man kan ju ha hop att något ska komma om en månad kanske !!!!

God luck Everyone !! It feels like a punishmet from migration in keeping us seperated from our most beloved persons !! Not fair to wait so long honestly we have done everything they have asked us .. All the docs 100% complete facts of us more than 300 photos !! The pappers we filled (formulars) the said it looks that they're all Ok !!! And 2 days ago i heard that two person who have applied on 2015 have already taken the pernitts!! Not online but att the ambassy .. This is really not Fair anyway we're trying to not loose our optimizm!!

Det är en länk till ett excellark på dropbox, det verkar som att det krånglar för vissa, vet inte hur det kan lösas, men skickar ett snapshot på hur det ser ut.
    Tyvärr så är det inte helt pålitligt, 8,9 månader är resultatet av de som fått beslut, men det finns flera som överstigit det och fortfarande inte fått beslut. Jag försöker experimentera med variablerna och omräkna medelvärdet efter både de som fått beslut samt även de som överstigit tiden som medlet för beslut ligger på. Om du räknar både beslut+de som överstigit ligger väntetiden på 9.6 månader. Men detta är inte heller helt pålitligt i och med att de som överstigit inte har fått beslut ännu, så de kan ju vänta ännu längre (beslutsdatumet är fortfarande okänt)

Kände att jag blev väldigt siffernördig nu =P
    Men det är en uppskattning, och in my own honest opinion bra mycket bättre än vilseledande och möjligtvis falsk information från migrationsverket. Dessa siffrorna kommer iaf från oss "dödliga" här som sitter och väntar.

Ja, det är verkligen frustrerande. Lycka till alla,
    Shit vilket jobb du gjort, kul med siffror tycker jag också! 

Kände att jag då måste korrigera lite:
    Ansökan: 20141025
    Mail om intervju: 20150415
    Intervju: 20150522 
    Vi tillhör Örebro men ej fått handläggare ännu.
    Min pojkvän kommer från USA. 

Det galna är att jag läser att två till som ansökt från USA har exakt samma ansökningsdag som oss.

"(väntar)", har ni pratar med er handläggare? Vad säger hen isåfall om tid? Har ni fått göra kompletteringar?
  • ALLLLK
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-15 21:24:45 följande:
    jag försökte ringa men fick aldrig tag på handläggaren, men det gick fort, fick beslut idag! Vi fick komplettera angående boendet, men efter det gick det fort.
    Grattis!!! Vad roligt att höra & tack för svar! :) 
  • ALLLLK
    Ellaa skrev 2015-06-16 03:12:58 följande:
    Hej! Min sambo är också från Usa, vi ansökte

11 dagar före er, han åkte till NY för att göra sin intervju

som var den 22 april, vår "nuvarande enhet" är Växjö.

Vi passerade förrigår 8 månader - riktar mig in på 10-11 månader.

Ska ringa imorgon och se vad de säger, jag tror bara vi får en handläggare

så borde det gå snabbt liksom tillsammans i 5 år och sambo 3 år.....

Men man vet aldrig med de. Vilken enhet. Har ni?
    Hej! Vi tillhör Örebro enheten men ej fått handläggare än. Min pojkvän gjorde intervju i New Orleans den 22/5 så vi borde ligga typ en månad efter er, vi närmar oss också 8 månader nu. Känns redan som en evighet. 

Håller tummarna för att vi får handläggare som jobbar snabbt, både ni & vi. :)
  • ALLLLK

Idag ringde jag vad jag trodde var min handläggare i Örebro, men hon visade sig endast vara den som skickade ut info om intervjun. Hon sa att de just nu håller på med augustiansökningarna, vilket betyder minst 2 månader till för mig och min kille. 

Jag frågade då eftersom jag får höra olika bud överallt om han får vara här i Sverige eller inte. Hon sa då att på grund av de långa handläggningstiderna så kan dom inte förbjuda personer att komma hit för att träffa sina partners.
    Hon bad oss isåfall säga till dom på Migrationsverket så de vet att han är här på besök.
    Varför har jag i 8 månader hört att han inte får vara här om det inte stämmer??
    Jag blir tokig på alla dubbla budskap hela tiden! 

Är det någon som vet om han sen kan åka till England eller Irland (Som ej är med i Schengen) under tiden de tar beslut? 

• ALLLLK
    JamJam skrev 2015-06-18 16:15:52 följande:
    Hej ALLLLK

Jag har hört samma bs under de här 8 månaderna och har därför väntat snällt men nu när jag ringde och hörde mig för så sa de exakt samma sak till mig alltså att pga av långa handläggningstider så kan de inte direkt förbjuda vistelse här. Hon sa oxå att vi kan förvänta oss minst 3 månader väntetid till och att de precis börjat med augustiansökningarna. Ska du till England så behöver din partner söka visum på nytt för där är andra regler. Men det beror ju givetvis på var din partner är ifrån. Och som jag misstänker så tror jag inte att partnern behöver vara utanför Schengen för det låter ju supertokigt! Men ska dubbelkolla det där. Lycka till!
    Hej JamJam! 
    Ja, tänk om vi visste det när vi sökte från början, då hade vi inte behövt lägga ut tusentals pengar för alla resor kors & tvärs! Jag frågade många gånger men fick alltid samma svar att han inte fick vara här. 

Det ante mig att han skulle behöva visum till ett land utanför Schengen. Han är från USA. Jag ska också kolla upp var han kan åka under tiden de beslutar.
    Tack för svar och lycka till ni med! :)
  • ALLLLK

Här händer det grejer!! Helt plötsligt hux flux får min kille ett mail där det står att ett beslut tagits & igår när jag ringde Migrationsverket fick jag reda på att vi fått bifall!!

Vi ansökte 24/10, intervju 22/5, beslut kom 22/6. Han är från USA och vi hade Örebro som vår enhet. 

Jag håller tummarna för er alla att ni snart ska få svar!! 

• ALLLLK
    JamJam skrev 2015-06-23 16:48:21 följande:
    Stort Grattis!!!

Har ni sökt förtur?
    Tack!! Nej det har vi inte gjort. Jag tror vi bara hade en jäkla tur faktiskt, jag blev rejält förvånad när vi fick mailet.

Lycka till till er! 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid