Ellaa skrev 2015-06-24 16:43:00 följande:
Hej alla, fick detta svaret idag om min viseringsfria sambo och hans inresa:
"Hej Ella,
Tack för ditt mejl.
Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL (Utlänningslagen) är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.
Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.
Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,
?[?] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.?
En visumfri person kan besöka Sverige lagligt under väntetiden. Det är den sökandes eget ansvar att vara medveten om ovanstående.
Ni har inte fått en handläggare tilldelad eran ansökan ännu. Ni kan höra av er till enheten i Växjö som har nummer 010 485 38 47.
Med vänliga hälsningar
Robin Söderström
Kundtjänsten
Migrationsverket"
Någon som vill dra en slutsats av detta?
Så skämmiga...
Han jag hade kontakt med sa att de inte har den rätten att utvisa eller ge avslag bara för att man är här som turist.. han sa tom " Din kille kanske sitter bredvid dig nu o du ringer bara för o försäkra dig, hur skulle jag få reda på det" så skrattade vi lite åt det och han sa oroa dig inte det blir inget avslag sålänge han inte är här när beslutet ska tas :)
Killen du pratade med säger detsamma (fattar jag det som) men det är deras jobb att vara hårda...
Jag fick höra att "spontant blir de inte inom de närmsta 2 månaderna, spontant, spontant ja" för utan den där lilla *spontant* så kan han förlora sitt jobb...
Lite krångligt svar men försök o slappna av och tänk inte direkt på de dåliga sidan ( hur svårt de nu än är) :)