Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Någon som vet vad som gäller vid besök i sverige medans man har ett sambo-ärende som väntar på beslut. Vad jag vet så får personen inte befinna sig i sverige dagen beslutet faller, men eftersom intervjun gjordes nyligen så känns det okej för besök i sverige med tanke på väntetiderna. Mejlade migrationsverket och fick svaret att det är lagligt att besöka sverige i väntan på beslut men att ansökan kan avslås om personen befinner sig i sverige när beslutet tas. Men dock så rekommenderar dom ej detta av någon anledning? Och vid besök så vill de att man mejlar denna info, vet någon vad som händer med denna info hos dom? Frågade även om ett besök har någon påverkan på ansökan på något sätt men fick ej svar på detta, någon som vet? Har någon av er haft sin partner på besök, hur gick detta till? Någon påverkan på ansökan? Meddelade ni migrationsverket innan besöket? Hur säkert är ett besök för ansökan helt enkelt, med tanke på väntetiderna så vill min partner komma på besök hos mig men samtidigt vill vi inte ta några risker vad gäller ansökan så hoppas någon här kan förtydliga allt då migrationsverket inte gör det fullt ut genom att säga att det är lagligt men rekommenderas inte. Om någon varit i denna situation, har ni möjligtvis hållit kontakt med verket för att se om ni fått en handläggare för att kunna planera en resa ut från sverige eller sker den processen med besluttagande snabbt efter tilldelad handläggare? Ursäkta för det långa inlägget men är så nyfiken och vet att det finns vissa här som har bättre koll och kanske även erfarenhet av besök till sverige i väntan på beslut. :)