Inlägg från: Anonym (Denna väntan..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Denna väntan..)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..

Vi ansökte den 2 september 2014.

Intervju 18 mars 2015.

Mail med ett par kompletterande frågor till mig 24 april 2015 (besvarades inom någon dag). 

Fick mailsvar i början av maj att vi står i kö till att få handläggare i Örebro. Har förstått att det inte ger så väldigt mycket att ringa dem, vilket också är anledningen till att jag inte gjort det hittills (endast skickat ett mail). Nu i nästa vecka har det gått 9 månader. Vad tror ni, är det lönt att ringa dem? Eller är det bäst att avvakta ett tag till?

Ellaa skrev 2015-05-26 00:21:15 följande:
    Hej! Vilket land söker din partner ifrån? Har hen tidigare asylansökan bakom sig? Vilken enhet? Jag tycker du ska ringa, ni når 9 månader nästa vecka och även om 9 månader inte är deras prioritering #1 så verkar de ändå ha "lite" hänsyn till de som närmar sig 9 månader - har själv fått höra från Växjö enheten att väntetiden ligger på 9 månader. Så ring gärna! Se vad de säger. Lycka till!
    Hej! Min man söker från Etiopien. Vi är gifta, och relativt unga (27 och 28 år, ingen av oss har varit gift tidigare). Han har aldrig sökt asyl eller uppehållstillstånd tidigare. Känns som ett lätt case, men dessa jäkla handläggningstider.. Enhet: Örebro. Ska försöka komma i kontakt med någon och höra vad de säger. 

Det var ett tag sedan jag skrev och ingenting har ännu hänt i vårt ärende.. Men det är kul (?) att det verkar hända någonting över huvud taget på Migrationsverket. Bra att folk delar med sig av så mycket information. Jag har börjat tappa hoppet om att vi någonsin kommer att få ett beslut. Vi ansökte 2 september 2014 och står FORTFARANDE I KÖ för att tilldelas en beslutsfattande handläggare i Örebro. Har haft mailkontakt med kundservice och det känns som att man mer eller mindre får standardsvar när de vid de två senaste mailen avslutat med: "Vi ber om ert tålamod, samt ber er invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.". Väntar med spänning på denna "vidare information" från Migrationsverket gällande vårt ärende..

Om en vecka har vi väntat i 11 månader..  Rynkar på näsan

sjömannen skrev 2015-07-28 11:41:09 följande:

Håller med AAke om förvrängd länk. Provar att skriva in den manuellt.

namninsamling.se/index.php&nid=9858

Säg till släkt och vänner, bekanta och obekanta, okända och ökända att stödja oss i denna förhoppningsvis framgångsrika protest.

(Och var så god Ellaa)

Jättebra att du startat namninsamling! Dock osäker på statsministerns mailadress, du har glömt ett f i hans namn. Hans efternamn stavas Löfven.

GRATTIS till er som fått beslut!

Vi väntar fortfarande, har slutat höra av mig till Migrationsverket. Tänker att beslutet kommer när det kommer.. Mycket frustrerande, men känns som att man inte kan påverka så mycket. 

Är inte så jätteaktiv i denna tråd (men jag läser dagligen), men ville i alla fall berätta att inget ännu hänt i vårt ärende. Vi sökte ju 2 september 2014 (så över ett års väntan nu!!!!!!!). Enhet är Örebro. 

ÄNTLIGEN har vi fått beslut!

Ansökte 2014-09-02

Beviljat uppehållstillstånd 2015-11-26

Nästan 15 månaders väntetid alltså, men nu äntligen är det klart! :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid