• georgethepower

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla,

finns nån här som har sitt ärende i Göteborg/Kållared enheten? Vet ni vilka ärende jobbar dom på nu? Jag gjorde papperssansöka 3 November 2014 och fortfarande inget besked :( 

• georgethepower
    Anonym (2015) skrev 2015-04-16 12:08:06 följande:
    Men du... Jag har ju ansökt via webben i slutet av januari 2014 och har inte fått besked än!
    Hej Anonym (2015),

ligger ditt ärende i Göteborg/ Kållared enheten?
  • georgethepower
    Katarina85 skrev 2015-04-16 15:40:30 följande:
    Hej

Vi var tvungna att ansöka på papper i maj 2014. Har inte hört något. Vårat ärende skall ligga i Göteborg. Finns det olika enheter i Göteborg eller är det en och samma måntro som behandlar anknytningsärenden?. Var det inte någon som sa att de behandlar april och maj ansökningar. Är det i såfall webbansökningarna då de behandlar från dessa månader.
    hej,
    vi var också tvungna att ansöka på papper pga en regel att man får inte ansöka på weben om man är i Sverige. Vi lämnade papper ansökan i Göteborgs enheten den 3 November 2014. Sen, vi fick information att dom hade skickat vidare till Kållared enheten. jag tror att dom behandlar alla anknytningsärende (Mottagen i Göteborgs område) i Kållared. 
  • georgethepower

Hej deitch,

skriv mig också i din statistik.

Ansökan: 2014.11.03

Intervjumail: 2015.05.10

Intervju: 2015.06.02

Ansökan ligger i Göteborg

• georgethepower
    Naabz skrev 2015-07-21 20:15:01 följande:
    Mejlade till dem för två veckor sen. Skrev ett långt mail om vår situation och om hur dåligt vi mår av att leva i denna ovisshet. Hur länge vi har väntat på besked osv,,,, Väntade i över en vecka på svar och svaret jag fick löd:

Hej Naabz,

Tack för ditt mejl.

Handläggningstiden är mer än nio månader. Vi kommer att kontakta er när beslutet är taget.

Med vänliga hälsningar

Kundtjänsten
    Migrationsverket

********* = namnet på personen som svarade...googlade på namnet och det visade sig att det är en tjej på 21 år som svarade.

Dumt av mig att förvänta mig nåt mer av migrationsverket.

Idag så har vi väntat i 325 dagar sen vi skickade in ansökan och fortfarande inte hört nåt.
    Men Gud vad hemskt! Förstår dom inte det påverkar destruktivt på familj liv?
  • georgethepower

Hej alla,

ansökte 3 November 2014

Fick beslut igår 30 Juli 2015

Hoppas det ska gå bra till alla. Vet att många ansökte innan mig.

• georgethepower
    JamJam skrev 2015-07-31 10:59:21 följande:
    Gratulerar!
    Vilken enhet tillhörde ni?
    Göteborg, vi ansökte här i sverige, dom sa att det gick snabbare för att vi gjorde allt här i Sverige utan besök till ambassad, så vi sparade typ 3-4 månader
  • georgethepower
    JamJam skrev 2015-07-31 10:59:21 följande:
    Gratulerar!
    Vilken enhet tillhörde ni?
    georgethepower skrev 2015-07-31 11:02:15 följande:
    Göteborg, vi ansökte här i sverige, dom sa att det gick snabbare för att vi gjorde allt här i Sverige utan besök till ambassad, så vi sparade typ 3-4 månader

Tack så jätte mycket :)
  • georgethepower
    Ellaa skrev 2015-07-31 11:19:48 följande:
    Grattis!! Skönt för er att väntan är över.

Får jag fråga hur er situation ser ut? Villet land? Tänkte då du sa att ni gjorde pappersansökan

i och med att din partner befann sig i Sverige när ni ansökte.

Är er ansökan en förlängning eller var din partner bara här på besök när ni

ansökte osv? Tacksam för svar!

Grattis igen :)
    Tack så mycket:)Jag hade arbetstillstånd och bodde i Stockholm medan min sambo bodde i GBG. Vi bestämde oss flytta i hop i GBG. Eftersom jag hade ett jobb i Stockholm mitt arbetstillstånd skulle återkallas om jag flyttar till GBG, SA, sökte vi anknytning. Ja, jag gjorde papper ansöka.
    Migrationsverket sa mig mig att jag har rätt att stanna i Sverige tills beslutet är fattat för att jag hittade jobb i GBG. Så vi har gjort allt tillsamans och vi bodde tillsammans från nevember. Det enda problemet var att jag kunde inte besöka mina föräldrar i Armenien som jag inte har inte sett 2 år.
  • georgethepower
    Ellaa skrev 2015-07-31 12:01:08 följande:
    Hej! Tack för att du delar med dig! Jaha så du hade arbetstillstånd i Sverige sedan innan - då förstår jag varför du fick vara i Sverige medans ni ansökte. Ja precis lite jobbig sits att inte få lämna Sverige under tiden dock. Men grattis igen :)
    tack Ellaa:)
    verkligen hoppas att din sambo kommer att får beslut snart!

Kram till er alla :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid