Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej alla.
Jag har följt denna tråd ett tag och läst om era historier, respekt till alla er som är starka och väntat längre än en människa ska behöva göra för att vara tillsammans med era käraste...
Min tjej och jag har bara två månader gammalt ärende för UT (2015-06-05) än så länge och det är helt sanslöst att det ska behöva ta så lång tid som upp till 12-14 månader...
Hon är från Filippinerna och har inte visum att besöka mig här i Sverige så jag följde någons råd här i tråden och frågade mig för om det är tillåtet att ansöka om turistvisum och från Migrationsverkets sida så är det "troligen helt okej" men att det är bäst att dubbelkolla med Norges ambassad i Manila då de svarar för Sverige där.
Så efter ett utförligt mail till deras ambassad får man ett kort svar med ett totalnej och att det är strikt otillåtet att ha två olika sorters ansökningar liggandes.
Så vad återstår nu för oss lixom...oändlig väntan i minst ett år till, dyra flygresor fram och tillbaks till andra sidan jorden, undansparande av vartenda öre jag kommer över...
Självfallet värt det i slutändan men att gå varje dag utan att veta om man kommer få ett Ja eller Nej är också fruktansvärt stressigt och det tar så enormt på krafterna. Det kan ta kål på en svagare människa.
Att det ska behöva vara såhär känns som en katastrof. När det enda man vill är att vara tillsammans med tjejen man älskar mer än någonting annat på denna jord, att det ska vara så "svårt". Jag hoppas innerligt att ni som ligger före oss i kö får ett snabbt svar,fortsätta att vara starka, jag och min tjej har lång väntan kvar.