• svurkbebis

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)
    Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.
    Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

• svurkbebis
    Deitch skrev 2015-08-18 09:30:15 följande:

Sök inte besöksvisum, sök UT direkt och ansök förtur pga graviditet! Om ni söker innan födseln kan (borde) han få UT innan födseln.

Det enda man kan få förtur för är skolstart för barn, om du är handikappad el dyl. och inte kan klara dig själv, eller graviditet (barnet föds inom ramen för vad ansökningen annars skulle ta)

Om du söker nu och frågar efter förtur kan han ha UT till vintern, annars kan du räkna med att ditt barn kommer fylla 2 eller så innan han/hon kan träffa sin pappa.

Jag repeterar, de skiter totalt om ni har barn eller är gifta, det är bara graviditeten som gäller. Speciellt om födseln är nära (inom några månader), då ger de förtur.

Va!?

Det är ju helt sjukt! Vilken jävla byråkrati vi har här i sverige ????

Att nån annan ska sitta o bestämma över vem man ska få leva med och att det dessutom ska ta sån jäkla tid!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid