• LoMos

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej. 

Jag är ny här i tråden.
    Skickade in webb ansökan 2014-10-8
    Fick mail om intervju 2015-04-13
    Min kille va på intervju 2015-06-14

Så nu är det bara att vänta...

Är det någon här i tråden som har fått ett negativt beslut?

• LoMos

En liten rättelse till Deitch. Vi hade intervjun den 24 juni inte den 14.
    Jätte kul och tack för exell-filen Glad

• LoMos

Hej. 
    Lite uppdatering, Fick mail idag om att mitt ärende ligger i Örebro (jag bor i stockholm) Ingen handläggare än...

Örebro... Vet inte om det är bra eller dåligt.

• LoMos
    Naabz skrev 2015-07-01 15:46:29 följande:

Hej alla.
    Varit lugnt nu ett tag här på tråden tycker jag. Är det ingen som hört nåt nytt eller har ni som mig börjat krokna på det här? Ringde iallafall  till migrationsverket i VäxjöDöd precis innan stängningsdax igår och kvinnan som svarade sa att jag hade en minut på mig att fråga och att hon redan hade svaret på min fråga...hon skämtade lite förstås. Igår så gick vi in på månad 10 och fortfarande inte hört nåtDemon.
    Hon sa däremot att de nu i sommar så kommer de att prioritera ansökningar från studenter som ska plugga på universitet här i sverige så att de ska hinna med skolstarterna i höst. Vet inte vad det kommer att innebära för oss andra här på forumet med det lät inte särskilt positivtRynkar på näsan

Jag pratade med Örebro idag, dom sa att dom höll på med augusti och vi ansökte i början på oktober så hon trodde att det skulle ta att par månader till för oss att få svar..
    Men vet ju inte vad man ska tro svaren är ju olika varje gång men under sommaren lär det nog inte hända så mycket för oss alla. 
  • LoMos
    Agressor8 skrev 2015-07-02 16:52:31 följande:

Hej alla.

Nu är det som så att min fru har haft en intervju idag på ambassaden i Rabat, Marocko, och där sa dem till henne att jag också ska bli bokad till en intervju! Är det inte bara den ena parten (dvs parten som ska komma hit) som ska gå på intervju, inte väl personen i Sverige ? Betyder det här att det kommer att ta längre tid än 9 månader ? Blir det mer utredning ? Vi har ansökt den 7:e Januari 2015 och ärendet låg då i Växjö

Hej.
    Min kille kommer också från Marocko, han va på intervju 24 juni men vad jag vet så behöver inte jag gå på någon här. (Vi är inte gifta)
  • LoMos
    Deitch skrev 2015-07-03 12:34:18 följande:

Ansökan: 2014-10-15
    Intervjumail: 2015-04-14
    Intervju: 2015-04-22

Beslut: 2015-07-03
    2 års UT!

Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.
    Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.
    Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.

Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.

Va kul!! Grattis!! Hoppas på att jag också får beslut snart då :) jag ansökte 2014-10-08 och hade intervju 24 juni.
  • LoMos
    Deitch skrev 2015-07-03 12:34:18 följande:

Ansökan: 2014-10-15
    Intervjumail: 2015-04-14
    Intervju: 2015-04-22

Beslut: 2015-07-03
    2 års UT!

Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.
    Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.
    Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.

Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.

Missförstå mig inte. Är jätte glad för er skull. Men man blir ju lite förvirrad, jag pratade med en jättetrevlig kille idag från Örebro men han sa att jag skulle räkna med 12-14 månader.. Och du ansökte ju efter mig. Bara att hoppas på att jag har samma tur som dig :)
  • LoMos

Hej.
    När jag söker på vårt ärende med kontrollnummret så står det att våran ansökan är registrerad 10/8-2014 men när jag söker på beteckningsnummret så står det den 18/5-2015.
    Jag skrev till Migrationsverket och frågade varför då svarade dom att det finns två ansökningar i vårt ärende, den första inkom 8 oktober 2014, den andra ansökan den 18 maj 2015.
    Men vad jag vet så gjorde vi inget den 18 maj.

Någon annan som har olika datum på beteckningsnummret och kontrollnummret??

• LoMos

Det kan vara så att vi ansökte om besöksvisum den 18 maj och vi fick godkänt för det men på Migrationsverket står det beslut ej fattat.
    Jag är hos min kille nu i Marocko så att ringa med kötiderna dom har känns inte aktuellt. Skulle bli ett dyrt samtal...
    Får ringa och fråga bär jag kommer hem.
    Tack för alla svar.

• LoMos
    marhed skrev 2015-08-03 17:46:22 följande:
    Hej alla. 
    Jag har följt denna tråd ett tag och läst om era historier, respekt till alla er som är starka och väntat längre än en människa ska behöva göra för att vara tillsammans med era käraste...
    Min tjej och jag har bara två månader gammalt ärende för UT (2015-06-05) än så länge och det är helt sanslöst att det ska behöva ta så lång tid som upp till 12-14 månader...
    Hon är från Filippinerna och har inte visum att besöka mig här i Sverige så jag följde någons råd här i tråden och frågade mig för om det är tillåtet att ansöka om turistvisum och från Migrationsverkets sida så är det "troligen helt okej" men att det är bäst att dubbelkolla med Norges ambassad i Manila då de svarar för Sverige där.
    Så efter ett utförligt mail till deras ambassad får man ett kort svar med ett totalnej och att det är strikt otillåtet att ha två olika sorters ansökningar liggandes.
    Så vad återstår nu för oss lixom...oändlig väntan i minst ett år till, dyra flygresor fram och tillbaks till andra sidan jorden, undansparande av vartenda öre jag kommer över...
    Självfallet värt det i slutändan men att gå varje dag utan att veta om man kommer få ett Ja eller Nej är också fruktansvärt  stressigt och det tar så enormt på krafterna. Det kan ta kål på en svagare människa.
    Att det ska behöva vara såhär känns som en katastrof. När det enda man vill är att vara tillsammans med tjejen man älskar mer än någonting annat på denna jord, att det ska vara så "svårt". Jag hoppas innerligt att ni som ligger före oss i kö får ett snabbt svar,fortsätta att vara starka, jag och min tjej har lång väntan kvar. 
    Hej.
    Jag hade min kille här på besök med visum. Visste inte då att han inte fick komma när vi hade en ansökan inne..
    Men det va ingen som sa något och visumet blev beviljat.
    Men maila och fråga tills du får ett ja och spara det.
    Det som är problemet är ju att dom inte får vara här när beslutet fattas men som det ser ut nu så lär det ju tröja ett tag för er tyvärr.
    Så försök med ett besöks visum du tycker jag.
  • LoMos
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Grattis!! Jag ansökte 5 oktober och har också Örebro men har inte fått beslut. Du har inte lust att ge mig ditt kontrollnummrer så jag har lite bevis när jag ringer och frågar varför vi inte har fått beslut?
    Jätte glad för din skull och hoppas vi kan få beslut snart också.
  • LoMos

Hej alla.
    Jag pratade nyss med Örebro och äntligen lite positiva besked.
    Verkar som att dom har börjat arbeta med tredje kvartalet av 2014 nu.
    Så hoppas besluten börjar komma nu.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid