• Bosanac88

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla!

Har följt er ett tag och har nu registrerat mig för att ge lite info.

Vi sökte i början av Dec 2014 och om 2 veckor har hela 9 månader gått.

Intervjun var i slutet av Juni.

När de säger att ni fått en handläggare och ger ut ett namn och telnr så betyder det med största sannolikhet inte att denne ger ett beslut.

Han var en handläggare och skickade ut mailet för intervju hos ambassaden. Mer än så har han inget med er att göra.

Ni är tillbaka i kön.

Jag ringde den "handläggaren" vi fick i juli. Fick svaret att de håller på med aug 2014.

Ringde honom i onsdags och fick svaret att det går jätte sakta och de är fortf i aug 2014.

Om ca 2,3 v är de fullt bemannade.

Anledningen att det gått sakta enl honom är att handläggarna fått direktiv från deras chefer att jobba med ärenden som har förtur.

Vi andra får vänta.

De håller också på att utbilda nyanställda. Det borde de gjort för länge sen skitverket.

Vårt ärende ligger i solna, e3 (vad det nu innebär?)

Jag mailar dem med massa frågor och får endast korta svar tillbaka som inte svarar på någon av mina frågor. Fler som upplever så?

Det är verkligen irriterande.

Den här myndigheten är ju totalt oseriös, ett skämt!

Helt maktlös!

Och som fler av er säger att de säger olika varje gång, det stämmer. Samma sak här, helt otroligt.

Mailade de om det också och hur de arbetar internt, om de har någon kommunikation med varandra. Svaret man fick var att de beklagar att jag fick olika information från dem.

Känns som att de bara skrattar åt oss och inte ger någon info.

De säger att det är en kö och handläggarna kan inte ta vårat förrän det är längst upp.

Jag mailar och frågar om det nu är kö då borde vi veta vilken kö och hur många som är före oss. Fick ju såklart inget svar alls på den frågan.

Sååå dryga!

En fråga till er som haft intervju hos ambassaden:

Har er sambo/make/maka besökt Sverige efter intervjun?

Får man det?

Enligt skitverket är det stor risk att få avslag. VA?

De är ju totalt korkade!

• Bosanac88
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Grattis!

Skönt att veta att det går framåt. Här får man iaf korrekt information :)

• Bosanac88
    Anonym (beso) skrev 2015-08-21 16:30:25 följande:

Har idag fått handläggare! :)

Påverkar det väntetiden beroende på när man får handläggare? Efter ungefär hur lång tid har dom som fått handläggare även fått beslut?

Hej!

När sökte ni och när hade ni intervju?

Har du pratat med handläggaren som ni fick?
    Vad säger han?
    Vilken enhet är det?

Bra att veta då vi hade en handläggare men har det tydligen inte längre.

Jag ringde honom och han sa att han var handläggare för att skicka min fru på intervju och ett mail till mig om att komplettera med några bilder.

Nu är ärendet i kö igen och väntar på att bli först enligt honom.

Ringde senast förra veckan och då sa han att jobbar med aug 2014.

Vi sökte i början av Dec, intervjumail i april och intervju i slutet av juni.

• Bosanac88

Beso

Ja då verkar det vara likadant.

När en handläggare skickar någon på intervju så får man personens uppgifter men till ingen nytta.

De driver ju bara med folk. Skickar folk på Intervju och sen lägger ärendet ändå som vilande. De gör ju bara värre för sig själva.

Pratade med vår handläggare idag.

Enligt honom jobbar han denna veckan med andra uppgifter än beslut. Han säger att de är fullt bemannade nästa vecka. 

Hur snabbt de jobbar beror på deras chefer som beslutar om de ska jobba med beslut eller inte och hur många.

Frågade även han som handläggare, hur många beslut han tar per dag.

Svaret blev 7-10 ärenden per vecka.

Sa även att de inte alls följer någon kö då vissa får tidigare än andra.

Han snackade om det kan ha varit förtur. Men jag sa nej, helt vanliga ärenden.

Då sa han att det kan hända att vissa handläggare inte följer sina rutiner och det är inte bra. Han gör bara vad som är rätt.

Ringde även 2 olika enheter (norrk och örebro).

Svar från Norrköping: jobbar med aug 2014

Svar från Örebro: jobbar med april 2014.

Sa till personen i Örebro att de säger helt olika svar hela tiden och då blev hon tyst. Hade inget att säga alls.

Rutinen verkar alltså vara att ta de äldsta ärenden, men alla följer inte den rutinen. 

Korrupt myndighet!

Det är därför de inte kan ge exakta svar.
    Det är som ett lotteri allt det här, tyvärr.
    De är verkligen inte professionella på något sätt alls.
    Hemsidan säger en sak, handläggaren en annan och kundtjänst en helt annan.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid