Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej alla!
Har följt er ett tag och har nu registrerat mig för att ge lite info.
Vi sökte i början av Dec 2014 och om 2 veckor har hela 9 månader gått.
Intervjun var i slutet av Juni.
När de säger att ni fått en handläggare och ger ut ett namn och telnr så betyder det med största sannolikhet inte att denne ger ett beslut.
Han var en handläggare och skickade ut mailet för intervju hos ambassaden. Mer än så har han inget med er att göra.
Ni är tillbaka i kön.
Jag ringde den "handläggaren" vi fick i juli. Fick svaret att de håller på med aug 2014.
Ringde honom i onsdags och fick svaret att det går jätte sakta och de är fortf i aug 2014.
Om ca 2,3 v är de fullt bemannade.
Anledningen att det gått sakta enl honom är att handläggarna fått direktiv från deras chefer att jobba med ärenden som har förtur.
Vi andra får vänta.
De håller också på att utbilda nyanställda. Det borde de gjort för länge sen skitverket.
Vårt ärende ligger i solna, e3 (vad det nu innebär?)
Jag mailar dem med massa frågor och får endast korta svar tillbaka som inte svarar på någon av mina frågor. Fler som upplever så?
Det är verkligen irriterande.
Den här myndigheten är ju totalt oseriös, ett skämt!
Helt maktlös!
Och som fler av er säger att de säger olika varje gång, det stämmer. Samma sak här, helt otroligt.
Mailade de om det också och hur de arbetar internt, om de har någon kommunikation med varandra. Svaret man fick var att de beklagar att jag fick olika information från dem.
Känns som att de bara skrattar åt oss och inte ger någon info.
De säger att det är en kö och handläggarna kan inte ta vårat förrän det är längst upp.
Jag mailar och frågar om det nu är kö då borde vi veta vilken kö och hur många som är före oss. Fick ju såklart inget svar alls på den frågan.
Sååå dryga!
En fråga till er som haft intervju hos ambassaden:
Har er sambo/make/maka besökt Sverige efter intervjun?
Får man det?
Enligt skitverket är det stor risk att få avslag. VA?
De är ju totalt korkade!