• johannaib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 14:15:27 följande:

Jag har börjat sätta ihop ett excel-ark för att få en uppskattning om hur processen ser ut.
    Delar ett screenshot på den ifall någon är intresserad.

Sammanställt från folk som angett datum från flashback/familjelivs forum under april/maj 2015. Detta är alla ansökningar från sista halvan 2014/början på 2015, jag tror den tidigaste som fått resultat i listan var i mars 2015 eller så.

De som har fått beslut har fet stil samt ruta runt deras kolumn "dagar totalt".
    Jag har tagit bort folks forumnamn samt datumen för att ge privacy.

i62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Den med 40 dagar litar jag inte på. Misstänkt.
    Den med 193 dagar fick förtur.
    Den sista raden med 225 dagar har inte fått beslut, jag hade inte flyttat markören när jag tog bilden.

Hej!

Så här ser det ut för oss:

Webbansökan 22 oktober 2014
    Intervjumail 15 april
    Intervju 12 maj

Och nu olidlig väntan på beslut...
  • johannaib

Hej, tänkte dela med mig av info jag fick från Örebroenheten alldeles nyss. I maj när jag ringde fick jag höra att de arbetade med augusti 2014 och att vi bara behövde vänta "lite till" samt att det brukar ta 1-2 månader att få beslut efter intervjun (som skedde 12 maj). Nu idag var det helt annat besked, de jobbar tydligen med ansökningar från mars 2014 och det kan därmed ta ytterligare 7 månader för oss att få beslut eftersom vi sökte i oktober 2014. Man har ju svårt att inte börja storböla i luren när man hör det.. Men vad kan man göra, bara att vänta och försöka hålla humöret uppe. Min partner är från USA.

• johannaib
    Mimmipigg skrev 2015-06-23 12:30:44 följande:
    Det kan oxå ha o göra med att det finns 2 olika köer och att de är på olika månader. Den ena kön är för webbansökningar (E3) som väntar på att bli öppnade efter intervjun o den ligger de nog i augusti-14. Örebro har i så fall jobbat på augusti flera månader då vi låg ju där först o vårt blev öppnat första gången i början på mars (ansökan skickad 1 augusti- 14). Den andra kön, dvs den där pappersansökningarna, ansökningar som behöver kompletteras o ansökningar som behöver utredas mer finns i, ligger i troligtvis i mars-14. Det är ju olika handläggare som turas om o svara i telefon så det är kanske därför man får så olika svar.
    Ja, jag är lite rädd för att vi har hamnat i den andra kön nu eftersom min partner fick komplettera sin ansökan med ett par uppgifter, vilket han gjorde i samband med att han fick intervjumejlet.
  • johannaib
    Ellaa skrev 2015-06-23 18:48:47 följande:
    Bevis på hur mycket de ljuger, jag frågar ALDRIG längre vilken månad de jobbar med för det är skitsnack... De som är på tfn är 90% av ggr bara kundtjänst medarbetare som inte alls handlägger. Tror de snarare har mer info om HUR det funkar, VAD de ska säga, HUR de ska säga saker. Men mer internet så tror jag inte alls de har den vetskapen. 

Om du har Örebroenheten - hur kan de då påstå att de i maj höll på med augusti 2014 och nu mars 2014 - men ALLLLK har fått beslut och de ansökte 24 oktober 2014. Jag är inte arg på Migrationsverkets handläggare direkt för att jag tror verkligen att de arbetar utifrån regelverk - men jag blir så jävla arg på de som LJUGER för att vilseleda oss, nästan som att de blir irriterade på att man ringer och väljer då att säga vad som för att göra oss besvikna. 

Jag lovar om du skulle ringa de imorgon och säga hur kommer det sig då att det finns ett par som ansökte i oktober 2014 men ni säger att ni arbetar med mars 2014? Dvs då gör en handläggare hos Er fel för att de inte utgår ifrån ansökningsdatum. De kommer säkert påstå att ALLLLK ljuger och att det inte ALLS kan stämma. (P.s inget illa menat mot dig ALLLLK, GRATTIS!!! Glad för eran skull!)
    Ibland önska man verkligen när sådant händer att kunna ge de dossie# så de kan ge en förklaring till deras lögner. 
    ALLLLK, du och jag har iaf två saker gemensamt: samtliga ansökte i oktober 2014 och våra partners är från USA.
    Just nu är jag rädd för att vi blivit omplacerade i någon annan evighetskö pga att min partner fick komplettera sin ansökan när han fick intervjumejlet. Men å andra sidan var det någon annan här på tråden tidigare som också fått komplettera och ändå fått beslut relativt "snabbt" efter intervjun. So who knows.. Men detta med att de går efter ansökningsdatum stämmer ju helt klart inte!

Jättestort grattis ALLLLK, man får ju lite hopp i alla fall när andra får beslut!! Särskilt när det är samma ansökningsland och samma månad!
  • johannaib

Hej alla,

Har inte deltagit aktivt i denna tråd men följt den desto aktivare. Vi fick beslut i veckan, precis som Ellaa och flera till här hade vi tur som råkade få tag på rätt person på Migrationsverket. Sedan intervjun har jag ringt dem kanske 1-2 gånger per månad och fått varierande besked om vilken månad de jobbar med osv. För ett par veckor sedan fick jag namnet på den handläggare som hade vårt ärende sist (dvs skickade intervjumejlet). Mejlade hen och fick inget svar. Ringde istället några dagar senare och till min förvåning svarade hen och tittade igenom våra dokument och sa "jag ska se vad jag kan göra". Samma dag fattade de beslutet. 

Så här såg det ut för oss:

Ansökan 22 oktober 2014
    Intervjumail 15 april 
    Intervju 12 maj
    Beslut (2 års UT) 26 augusti

Enhet Örebro och ansökningsland USA.

Självklart en oerhörd lättnad att äntligen kunna börja ett nytt kapitel tillsammans (min partner har inte varit här under tiden). Men vet samtidigt att ni är många som sökt innan oss och inte fått beslut. Så mitt enda tips är att ringa och försöka få tag på en handläggare som tar sig tid att prata och lyssna. Helt fel att det ska behöva vara så att man ska ha tur, men så verkar det dessvärre fungera.

Håller tummarna för er alla!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid