• Pinturicchio

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla, 

Jag har följt denna tråd väldigt länge men har inte skrivit förrän nu. Så här ser vårt fall ut:

Ansökan: 12/1/2015 (webben)
    Mail om intervju: 27/5/2015
    Mail om komplettering: 27/5/2015 (kopior på stämplar i pass samt bilder)
    Bokad intervju: 10/8/2015

Jag har en fråga, idag när jag loggade in på sidan där man ska boka intervju (länken vi fick ut) så står det längst ner på sidan utlandsmyndighet i Sverige, Växjö samt tidsbokning för min partner dock ej ifyllt med tid. Vad betyder detta, vad kan man dra för paralleller av detta, att vi har Växjö som enhet? Att de redan nu innan intervjun bestämt att kalla mig på intervju? Att det är där hennes eventuella UT-kort kommer bli tillverkat? Eller något helt annat? Någon som också sett detta på sin inloggning, eller ser alla detta?

• Pinturicchio

Skrev här för en tid sedan men fick inget svar så jsg testar igen:

Jag loggade in på sidan där man ska boka intervju och längst ner på sidan står bokad tid på utlandsmyndighet i VÄXJÖ. Vad betyder det, är det någon som sett samma på sin inlogg? Står det Växjö på alla, betyder det att jag kommer bli kallad på extra intervju då det är närmaste stad, men kan de i s f veta det redan innan min partner gjort sin intervju på ambassad? Betyder det att vi bara har Växjö som enhet? Snälla om någon sett det på sin sida så hör av er om ni har mer info.

• Pinturicchio
    Ellaa skrev 2015-06-23 00:57:02 följande:
    Hej! Tyvärr så bokade vi intervjun via mail, mailet vi fick uppmanade oss att ta kontakt med svensk konsulat/ambassaden närmast hemstaden. Det mailet skulle vi vidarebefordra till konsulatet i New York och de hörde av sig med första tillgängliga tid.

Vart är din partner ifrån? Förstår inte hur det ska finnss en utlandsmyndighet i Växjö! Låter ologiskt... Lite svårt att förstå, ta ett kort och lägg upp. (Täcka såklart personlig information).

Det kanske är Växjö enheten som har skickat ut mailet om att boka tid för intervju. Då betyder det att ditt ärende just nu ligger i Växjö - är Växjö din närmaste stad? Om det är så, så finner jag det konstigt att de har ditt ärende och hur de redan nu kan planera att båda ska kallas in på intervju... Men det kanske är något som de börjar göra mer om mer. Eller så kanske ni på ansökan, då man fyller i 2 ansökningar - den första som partnern gör och sen samma ansöka får man fylla i själv. Ni kanske har skrivit lite olika och därav så har de redan planerat om vidare utredning? Har din partner bott i Sverige förut eller liknande?

Tycker du ska ringa Växjö och be de förklara vad detta menas!

Lycka till!
    Hej Ellaa!

Jag tog en print screen nu.

Mina tankar med att det står så är:

1. Kan vara så att vi behöver vidare utredning (men hur vet de detta redan nu innan hennes intervju är utförd)?
    2. Det är Växjö som tagit upp ärendet därav Växjö (men varför står det tidsbokning utan tid samt hur kan de veta att Växjö kommer fortsätta även efter intervju?
    3. Att det står Växjö på alla som loggar in? Kan någon kolla det vore det snällt?
    4. Att eftersom hon är viseringsfri så kommer Växjö vara den närmaste stad att få sitt UT.kort tillverkat vid ankomst,

Jag tror mest på alternativ 4. Denna sidan kan ni alla logga in i, det är ju mina sidor på migrationsverket och länken har alla fått i samband med intervjukallelse, så kolla gärna där vad som står på er, har alla samma stad som de vet att de har sitt ärende i, (ni som vet vart ni har ert ärende).

Min partner är från ett Balkanland som inte behöver ha visom för att komma in i schengen. Ansökan har vi fyllt i lika, vi har i efterhand jämfört med varandras. Kanske t o m skrämmande lika.

Tacksam för all hjälp! Bifogar bild!

• Pinturicchio
    Pinturicchio skrev 2015-06-23 10:53:29 följande:
    Hej Ellaa!

Jag tog en print screen nu.

Mina tankar med att det står så är:

1. Kan vara så att vi behöver vidare utredning (men hur vet de detta redan nu innan hennes intervju är utförd)?
    2. Det är Växjö som tagit upp ärendet därav Växjö (men varför står det tidsbokning utan tid samt hur kan de veta att Växjö kommer fortsätta även efter intervju?
    3. Att det står Växjö på alla som loggar in? Kan någon kolla det vore det snällt?
    4. Att eftersom hon är viseringsfri så kommer Växjö vara den närmaste stad att få sitt UT.kort tillverkat vid ankomst,

Jag tror mest på alternativ 4. Denna sidan kan ni alla logga in i, det är ju mina sidor på migrationsverket och länken har alla fått i samband med intervjukallelse, så kolla gärna där vad som står på er, har alla samma stad som de vet att de har sitt ärende i, (ni som vet vart ni har ert ärende).

Min partner är från ett Balkanland som inte behöver ha visom för att komma in i schengen. Ansökan har vi fyllt i lika, vi har i efterhand jämfört med varandras. Kanske t o m skrämmande lika.

Tacksam för all hjälp! Bifogar bild!
    Ska tillägga bara, partnern har aldrig bott i Sverige så inga kopplinag alls till Sverige. Samt det är viktigt att tänka på att det är hennes namn som står där på tidsbokningen, och detta är hennes sidor, hade det handlat om vidare utredning så är det väl mig de kallar och detta borde väl stå på mina sidor samt mitt namn???
  • Pinturicchio

Liten uppdatering. Min tjej var på intervju i början på veckan, nästan exakt 7 månader efter att vi ansökt. Intervjun var nere i Sarajevo och det tog över 2,5 månader från intervjumail till intervju, de har otroligt lång kö för tillfället.

Vad gäller själva intervjun så tog den strax över en timme och det var ett färdigifyllt formulär som migrationsverket skickat som skulle gås igenom, så gör det tydligen med alla, alla sökanden får ett personligt formulär med frågor som de vill ha svar på. För min tjejs del så handlade frågorna mestadels om när, hur och vart vi träffats de gånger vi träffats. Resterande frågor var mer eller mindre de som fanns i grundformuläret när man ansökte.

Vi bifogade bevis i form av stämplar i pass, resedokument, bilder och chattkonversationer från olika ställen. På ambassaden sa de att det såg ut som ett relativt enkelt fall och att vi inte behövde vara särskilt oroliga, men det är ju en klen tröst att höra när det ändå tar så lång tid.

Det framkom två saker som kan vara intressanta att veta, dels så erkände ambassaden att det inte handlade om någon väntetid som var gemensam för alla utan det är ren slump när man får beslut, det kan vara att handläggare t ex känner igen nåt namn, att fall ser väldigt enkla ut och handläggaren bemödar sig att ta beslut redan vid första anblick efter intervjun, att något ser konstigt ut i ansökan eller liknande, handläggare får göra precis som de vill. Det har alltså inget med land eller liknande att göra. Och sak nummer två var rörande besök i Sverige efter intervjun, de sa att det inte spelade någon roll om man besökte Sverige innan beslut men att man skulle hålla sig till 7-10 dagar åt gången, de kollar tydligen alltid om den ansökande är i schengen för tillfället via deras system och skulle kvoten börja gå mot t ex 60-70-80 dagar så misstänker de ofta sökande kan vara i Sverige och kräver bevis på att sökanden inte är i Sverige eller så väntar de med att ta beslut tills de ser en utresa. Sant eller falskt har jag givetvis ingen aning om men den informationen fick min tjej.

• Pinturicchio

Ringde idag till Migrationsverket och fick veta att vårt ärende låg i Norrköping, vad har ni här på forumet för erfarenheter av Norrköping?

En annan kanske intressant sak, kundtjänst sa att enheten i Norrköping kommer koppla om sin telefon och att alla handläggare ska få egna telefonnummer istället, vet inte om det är något som är på gång hos alla enheter men det var nåt speciellt med deras telefon sa kundtjänst. 

• Pinturicchio
    sjömannen skrev 2015-08-31 18:25:43 följande:
    Enligt ambassaden i Kiev skall det vara 010-485 71 92. Jag får bara konstig ton och bortkoppling, så ring på 010-485 49 16, där finns i alla fall en telefonsvarare som talar om att den du söker är tjänstledig. Vid annat svar - då har du tur.
    Förra veckan så ringde jag vanliga kundtjänsten och killen där sa till mig att just enheten i Norrköping håller på och provar en ny grej, de ska inte längre ha något nummer att ringa till utan alla handläggare på enheten skulle få egna nummer som man kunde ringa till och för tillfället får man gå via huvudväxeln och så kopplar de en till någon handläggare i Norrköping. Inte testat detta dock än.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid