Ellaa skrev 2015-06-23 00:57:02 följande:
Hej! Tyvärr så bokade vi intervjun via mail, mailet vi fick uppmanade oss att ta kontakt med svensk konsulat/ambassaden närmast hemstaden. Det mailet skulle vi vidarebefordra till konsulatet i New York och de hörde av sig med första tillgängliga tid.
Vart är din partner ifrån? Förstår inte hur det ska finnss en utlandsmyndighet i Växjö! Låter ologiskt... Lite svårt att förstå, ta ett kort och lägg upp. (Täcka såklart personlig information).
Det kanske är Växjö enheten som har skickat ut mailet om att boka tid för intervju. Då betyder det att ditt ärende just nu ligger i Växjö - är Växjö din närmaste stad? Om det är så, så finner jag det konstigt att de har ditt ärende och hur de redan nu kan planera att båda ska kallas in på intervju... Men det kanske är något som de börjar göra mer om mer. Eller så kanske ni på ansökan, då man fyller i 2 ansökningar - den första som partnern gör och sen samma ansöka får man fylla i själv. Ni kanske har skrivit lite olika och därav så har de redan planerat om vidare utredning? Har din partner bott i Sverige förut eller liknande?
Tycker du ska ringa Växjö och be de förklara vad detta menas!
Lycka till!
Hej Ellaa!
Jag tog en print screen nu.
Mina tankar med att det står så är:
1. Kan vara så att vi behöver vidare utredning (men hur vet de detta redan nu innan hennes intervju är utförd)?
2. Det är Växjö som tagit upp ärendet därav Växjö (men varför står det tidsbokning utan tid samt hur kan de veta att Växjö kommer fortsätta även efter intervju?
3. Att det står Växjö på alla som loggar in? Kan någon kolla det vore det snällt?
4. Att eftersom hon är viseringsfri så kommer Växjö vara den närmaste stad att få sitt UT.kort tillverkat vid ankomst,
Jag tror mest på alternativ 4. Denna sidan kan ni alla logga in i, det är ju mina sidor på migrationsverket och länken har alla fått i samband med intervjukallelse, så kolla gärna där vad som står på er, har alla samma stad som de vet att de har sitt ärende i, (ni som vet vart ni har ert ärende).
Min partner är från ett Balkanland som inte behöver ha visom för att komma in i schengen. Ansökan har vi fyllt i lika, vi har i efterhand jämfört med varandras. Kanske t o m skrämmande lika.
Tacksam för all hjälp! Bifogar bild!