Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Jag behöver hjälp för hittar inte detta alls på migrationsverkets hemsida :/ Hur skickar man graviditetsintyg till Migrationsverket om man har gjort webbansökan? Detta räknas som förtur antar jag? Ska man göra en ny ansökan eller hur går det till? Sen undrar jag om när man kan få ett graviditetsintyg från barnmorskan? Kan man kräva det av henne tidigt? Eller måste man vänta till någon särskild vecka? Tacksam för alla råd och svar jag kan få :)

• Anonym (Hjälp)
    Ellaa skrev 2015-08-04 07:18:09 följande:

Du måste kontakta de först om ansökan till förtur på migrationsverket@migrationsverket.se, rubrik gärna ärende nummer och skriv förtursbegäran graviditet. Bifoga beviset.

Jag tror du kan kräva ganska snabbt inpå problemet är dock om du är gravid under 6-7 månader så kommer det inte hänfa mycket. Du lär få förtur men det beror på vilken vecka du är gravid. Lycka till

Tack så mycket! Behöver man skriva nåt i själva mejlet med förtursbegäran? :)
  • Anonym (Hjälp)
    skantz81 skrev 2015-08-04 14:31:07 följande:

Hej

Jag skickade in förturs begäran och intyg i vecka 8 fick mitt intyg vid inskrivningen hos barnmorskan.

Ringde då migra och frågade hur jag skulle göra blev kopplad till den enhet våra papper låg då och fick skickat dit papperna.

Tyvärr så har inte förturen hjälpt så mycket, vi går in i 9 månaders väntan i morgon och tror inte han hinner hit innan födseln i dec då våran handläggare sa tidigast i slutet på nov kan hon titta på våra papper....

Hej! Okej så man kan kräva graviditetsintyget från barnmorskan tidigt? Vad ska man säga till henne då? Att jag behöver skicka det till Migrationsverket? Gav hon dig det själv eller bad dom om det? :)

Vad tråkigt att höra men hoppas att han kommer hit innan du föder! Lycka till :)
  • Anonym (Hjälp)
    skantz81 skrev 2015-08-04 17:00:31 följande:

Hon brukar ju i regel fråga lite om pappan och då sa jag som det var och att jag behövde ett grav intyg för att skicka dit.

Det var inga problem alls att få det tidigt.

Jag skrev ett brev att jag ansökte om förtur pga graviditet skrev i alla nummer och namn oxå..

Hör av dig om du undrar något mer

Okej i vilken vecka var du gravid när du fick graviditetsintyget? Och i vilken vecka är du nu? Har du också webbansökan? Vilken enhet har ni? :)
  • Anonym (Hjälp)
    skantz81 skrev 2015-08-05 11:33:36 följande:

Hej

Vi gjorde webbansökan, tror jag var i v 7-8 när jag fick grav intyget.

Är nu i v 21

Vi har gbg som enhe, även tilldelade en handläggare som tyvärr har häcken full av förturs ansökningar av olika slagit. ...

Har malar henne en del om att få byta handläggare till någon som har tid tidigare

Oj vad dåligt då trots att ni har sökt om förtur plus att du är gravid och behöver ha din partner mer än vanligt :(

När sökte du om förtur? Och hur länge har ni väntat nu på att få förturen beviljad?

Hoppas att det går snabbt nu efter semestern är slut :)
  • Anonym (Hjälp)
    Donna90 skrev 2015-08-28 14:00:41 följande:

Hej alla kämpar,

Lite uppdatering sen sista inlägget. Jag och fästmannen fick vår ansökan om förtur beviljad på 2 dagar! (blev gravid under min semester) Jävligt snabbt skött för att vara Mig, och fick handläggare direkt. Idag hade jag muntlig utredning via telefon och kommer få beslut inom 2 veckor hemskickat. Hoppas att det blir bifall men givetvis är man nervös iaf.

14 aug: Skickade in intyg på graviditeten

17 aug: Blev beviljad men fick brevet hem den 20 på posten

21 aug: Ringde och fick reda på att vi fått handläggare. Kärringen i tel ville inte ens ge mig telefonnummer eller namn till vår handläggare. Fick i princip kräva fram uppgifterna. Hon sa: det hjälper inte att du ringer och stör, han/hon kontaktar dig om de behöver mer info osv. Blev skit sur och sa att det är min rättighet att ha kontaktuppgifter till vår handläggare och efter en stund fick ja tvinga fram allt. 

24 aug: ringde till vår handläggare som ville att vi komplettera med chatthistorik och datum jag varit på besök så skicka kopia på flygbiljetterna.

28 aug: telefonmöte idag kl. 10.00.

Hon ställde några frågor och sa att vi skulle få beslut inom 2 veckor.

Det jag vill säga med detta är att ni måste vara på oavsett vad för de ljuger! hade jag inte ringt hade det inte gått så fort.

Hej! Hur länge har du varit gravid? I vilken vecka är du nu? Vilken enhet har ni? Och när ansökte ni om uppehållstillsånd? Hur skickade du in intyget? Tar gärna emot tips på hur man skickar in ett graviditetsintyg och vad man ska skriva. Lycka till :)
  • Anonym (Hjälp)
    Donna90 skrev 2015-09-03 16:15:32 följande:

Tack så mkt :)

Jag har delat med mig av all info i ett tidigare inlägg men kan skiva lite nu med.

Igår blev det 11 månader.

2 okt 2014 - ansökan inne (papper)

3 nov 2014- mannen på intervju

14 aug 2015- skickade in begäran om förtur (gravid)

17 aug- förtur beviljad

28 aug- muntlig utredning med handläggare

3 sep- beslut

Jag ringde vår handläggare direkt och fråga om vi behövde komplettera och hon ville ha in chatthistorik och datum för mina besök så skickade in flygbiljetter och bokade tid för intervju med mig via telefon.

Jag önskar er alla lycka till och kämpa vidare för förr eller senare kommer beslutet. Ni måste dock ligga på och ringa det gjorde jag.

Grattis! Vad skrev du i själva mejlet när du skickade in begäran om förtur pga graviditet? I vilken vecka är du gravid nu? :)
  • Anonym (Hjälp)
    jessib skrev 2015-09-17 19:01:32 följande:

Sg8 grattis!!! Och tack, det här ger mig hopp.

Självklart grattis till dig med sjömannen!

handläggaren som skickade ut vårt intervjumail sitter i Norrköping, kanske ska ringa honom imorgon? Hittils har jag inte pratat med honom.

Hej! Jag undrar om hur du fick reda på vem handläggaren är? Frågade du enheten på Umeå? Gav dom dig hens nummer och namn då? Tacksam för svar :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid