• MikaelLjung

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag har tillsammans med min flickvän sökt UT via webben 2014-11-10
    Hon fick inbjudan till intervju på ambassaden i Bangkok den 17 april ca en vecka efter jag hade varit och hälsat på i Thailand. 

Hon var på intervju den 24 april, som tog ca 2 timmar. 

Från Migrationsverket 22 Juni
    Hej Mikael,

Tack för ditt mejl.

Ansökan med ärendenummer, 12657639 står i kö för att tilldelas en handläggare som ska utreda och besluta i ansökan.

Ansökan registrerades på datum 2014-11-10 och beslutstiden är mellan cirka fyra till 14 månader. Ni har inväntat ett beslut i cirka sju månaders tid och det kan därför potentiellt sett dröja ytterligare sju månader för ett beslut.

Vänligen återkom vid ett senare tillfälle och fråga angående tilldelningen av en handläggare. Det finns dessvärre inte en väntetid för tilldelningen av en sådan person.

Tack jag önskar även dig en trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar,

Stefan Karlsson
    Kundtjänsten
    Migrationsverket

Du kan inte svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbsida www.migrationsverket.se/e-post.

svar den 2 Juli
    Hej Mikael,

Tack för ditt mejl.

I nuläget finns det inte en handläggare som kommer ta ett beslut i detta ärende. Detta innebär att Ni behöver vänta lite till innan det kommer ett beslut i detta ärende. Vi är medvetna om att väntetiderna kan vara frustrerande men vi uppskattar ditt tålamod. Migrationsverket arbetar för att ta ett beslut i ert ärende. 

Med vänlig hälsning

Lina Badran
    Kundtjänsten
    Migrationsverket

Du kan inte svara på detta mail. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post
  • MikaelLjung

En liten fråga. Vissa skriver att när dom loggar in som sin partner ser dom fler uppgifter.. Hur då? Vi har fått samma nummer för att kontrollera ansökan. Eller har vi missat något? När fick hon i så fall detta nummer? Har frågat henne men hon har bara det nummer jag fick??

• MikaelLjung
    Deitch skrev 2015-08-18 12:48:07 följande:
    Det är tyvärr så det är. Hela den här tråden samt motsvarande på andra forum är fyllda av folk som en gång också trodde att vi hade ett bra och fungerande system, det har vi tyvärr inte.

Jag hade extrem tur och fick beslut efter 9 månader, jag var på och lyckades till slut efter dussintals samtal att få en handläggare att titta på min ansökan. Sen fick jag beslut inom 3 timmar. 6 månader för dem att skicka ett email om att boka intervju. 9 månader utan ett pip utöver det mailet, ingen hade ens tittat på ärendet, men när jag väl lyckades övertyga en handläggare att titta så var det beslut inom 3 timmar. De flesta som läser här gör samma sak, men i 99.9% av fallen får man bara mummel om "var god vänta 14+ månader".

Jag för statistik angående detta för inget de säger går att lita på, de 2 senaste som fick beslut hade väntat 18,8 samt 13,1 månader respektive, men dessa var också väldigt sena. Enligt de ärendena jag har sett så är medelvärdet av avslutade fall 9.3 månader, men enbart 25,2% av alla fall jag sett är avslutade, vilket betyder att det är många som fortfarande inte fått resultat efter 9,3 månader, och de som är under 9,3 har inte sällan haft förtur. (se länken i min sidfot om du är intresserad)

Detta var ett väldigt långt sätt av mig att säga: sök nu medan du kan bli berättigad förtur!
    Tycker om ditt kalkylblad, fast jag fattas där.. ;( 
    Vi sökte 10 november 2014, Intervjumail 17 april, intervju 24 april. Min Wittaya är från Thailand, Intervju i Bangkok. Kommer från Udon Thai.

Jag brukar infoga en tom rad på rad 13 och formatera om hela rad 14 till fet stil för då kan jag sortera efter ansökningsdatum och då tycker jag att det blir en bättre översikt över vad som händer...

Du har lagt ner ett enormt arbete på detta och du är värd all eloge någon kan få!
    Tack så himla mycket!! 
  • MikaelLjung

Hur vet man vem som är ens enhet? 

Bor i Örnsköldsvik

Det enda svar man får när man ringer eller mailar är..

Hej Mikael!

Tack för ditt mejl.

Det finns ingen handläggare i ärendet 12657639 ännu. När en handläggare bli inkopplad i ärendet kommer ni att bli kontaktade om mer information behövs eller när det har tagits ett beslut. Vi ber om ert tålamod, samt ber er invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.

Med vänliga hälsningar

Garmian Eliassi

Kundtjänsten

Migrationsverket

Vänligen observera att du inte kan svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post.

Men har märkt att dom svara snabbare och lite mer irriterat om man mailar på anknytning@migrationsverket.se eller migrationsverket@migrationsverket.se dessutom har dom slutat skriva att jag skall ta kontakt med dom och att jag kommer bli kontaktad.. hmmm...

• MikaelLjung

Fick en idé. Om vi istället för att lägga ner onödig energi på att skälla på stackars överarbetade tjänstemän, som förmodligen jobbar nästan sönder sig på ett illa skött statligt verk, försöker göra något konstruktivt och skriver en riktigt bra och genomarbetad anmälan till Justitiekanslern och eventuellt Europadomstolen? 

Får vi till ett riktigt bra skriven anmälan kan säkert kvällsblaskorna vara nyfikna!

Är det några som är på?

Har nu om en och en halv vecka väntat 10 månader, känns inte ok att vänta i 8 till..

Hittade denna fina text "Oskälig handläggningstid kan utgöra en försummelse från myndigheten och det du kan göra är att väcka talan om skadestånd mot staten enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen, lagen.nu/1972:207, och/eller grunda skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. 
    Du måste kunna visa att dröjsmålet har orsakat dig ekonomisk skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen. När det gäller konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna har du rätt även till rent ideellt skadestånd. "

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

• MikaelLjung

Vad har Migrationsverket i Sundsvall för telefonnummer? Alltså på riktigt och inte 077-123 52 35 som dom luras med  när man söker..

• MikaelLjung
    z h skrev 2015-09-02 19:49:19 följande:

Är det någon som har väntat mer än 11 månader och har sin enhet i sundsvall?

Har Sundsvall men har "BARA" väntat i 10 månader.... Frustrerad!! Ska vi åka dit och ockupera MIG i Sundsvall? Vi kedjar fast oss i dörren och hungerstrejkar... ;)
  • MikaelLjung

I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom.. 

• MikaelLjung

I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom.. 

• MikaelLjung
    sjömannen skrev 2015-09-04 21:03:47 följande:
    Tack! Då är vi 2 av 49000. Undrar när de 48998 faller in i ledet??????
    Vilken dag?
  • MikaelLjung

Oj. Nog verkar det som om dom jobbar hårt på MIG. Fick mail i dag.. Dock inget speciellt kul men.. Titta på avsändartiden!!

Från: no-reply [no-reply@migrationsverket.se] Skickat: lö 2015-09-05 13:45
     Till: Mikael Ljung
     Kopia:  
     Ämne: SV: Mikael Ljung [trackid=JN586392160]
     Bifogade filer:
    Visa som webbsida
    Hej Mikael.
    Tack för ditt mejl.
    Ärendet handläggs på tillståndsenheten i Sundsvall, där även handläggare kommer tilldelas så fort det finns en tillgänglig.
    Med vänlig hälsning
    Johan Hetting
    Kundtjänsten
    Migrationsverket
    Vänligen observera att du inte kan svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post
  • MikaelLjung

Självklart ska gruppen vara öppen. Tänkte bara vi skulle bringa lite ordning där först. Vem som helst får vara administratör och ändra för mig. Säg bara till. Dock vill jag att gruppen skall vara någorlunda politiskt neutral och inte främlings eller flykting fientlig.

• MikaelLjung

Har också en fråga som Smilla75 kanske skulle vilja svara på. Är det en fördel att ringa till migrationsverket och tjata på dom. Går det fortare då? Har undvikit det då jag inte vill ringa och störa i onödan. Har läst att vissa har ringt och sedan fått UT direkt efteråt, samtidigt som andra blivit mer eller mindre utskällda för att dom ringer. I min vildaste fantasi + att jag är en timid och vänlig människa har trott att om man är snäll och trevlig blir det belönat. Hoppas du vill svara mig Smilla75.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid