• zzoiu

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Äntligen beslut idag. Eftersom jag följt denna tråd en tid vill jag återge min resa.

Ansökan: 140927
    Mail om intervju: 150326
    Intervju: 150409
    Beslut: 150907
    Enhet: Örebro

Flickvännen är från Thailand, men bott "utomlands" i 15 år.

Lycka till alla!

• zzoiu
    z h skrev 2015-09-08 20:38:37 följande:

Hej.

Grattis! Kan jag veta när ni fick en handläggare och om ni behövde komplettera?

Tack! Ingen komplettering! Fick inte handläggare på det sättet. Vet inte ens om det är så det fungerar, dvs att du får reda på att du fått handläggare. Vi fick beslut!
  • zzoiu
    z h skrev 2015-09-08 21:26:28 följande:

Ja, man får reda om man ringer och frågar. Jag misstänker ibland att de kan säga att man inte har fått en handläggare än, för att vi inte ska ringa och förstöra. Har du ringt innan & frågat om du har fått en handläggare?

Mmm, har hört att det är så man gör, dvs ringer och frågar om man fått handläggare. Om man får handläggare har man beslut runt knuten, inom några dar så jag förstår inte riktigt hur det funkar eller varför det är viktigt. Jag har alltid ringt och försökt få reda var de befinner sig i kön, men inte alltid lyckats med det :)) Vill ni försöka komma före kön så är mitt råd att ha en riktigt bra anledning varför, hitta en person på beslutsfattande nivå som tror på ert case och som känner att just ert case behöver extra attention. Var ärlig, påläst och trevlig!
  • zzoiu
    Lambie skrev 2015-09-08 22:25:39 följande:
    Stort grattis till er!!

Det är dock detta jag inte förstår, hur kan Migrationsverket påstå att handläggning av ärenden sker i turordning när jag så ofta ser att andra som har sökt mycket senare får svar tidigare? Kan någon som förstår detta förklara för mig?
    Jag tror ärligt talat att de följer turordningen, men av olika skäl finns det orsaker som gör att de väljer att titta extra på just den ansökan.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid