• forzainter

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..

Intervju 09-10-2014, snart har det gått 8 månader. min fru är från Irak,är gifta :) vi står i kö till att få handläggare i Norrköping, vet någon ungefär hur länge ska vi vänta tills vi får beslut ? spelar det någon roll för väntetiden vart frugan kommer ifrån ?
  • forzainter
    Ellaa skrev 2015-05-26 06:10:54 följande:

Hej! Ni gjorde alltså en pappersansökan? Det där med väntetiderna beroende på om det är en pappersansökan eller webbansökan är jag fortfarande osäker på - vissa har fått svaret att de har blivit ihopsatta och andra säger att de fortfarande är uppdelade. Överlag så tar (tog) pappersansökningar längre tid för att behandla. Du skulle ju kunna testa att försöka få förtur pga hon lever i ett land där det sker krig/oroligheter - men vet inte om det är en av förutsättningarna för förtur - men alltid värt att testa. Ring eller skriv till de och fråga. 

Oftast när man ger pappersansökan så får man snabbare intervjutid men väntetider minskar inte, tyvärr. Utan mest betydelse verkar det ha När man ansökte dvs ansökningsdatum inte när man gjorde intervjun. När ansökte ni?

Lycka till!

Tack Ellaa för svaret, ja det är pappersansökan och vi ansökte i juli och fick tid för intervju den 09-10-2014 och ansökan regestrerades den nionde oktober 2014 hos migrationsverket asså samma dag min fru hade intervju. Jag sa till de angånde situationen i irak men de kunde göra nåt. Jag har kraftig skolios och undrar om de beviljar de som förtur, vad tror du ? Tack igen för du bryr dig.
  • forzainter
    ArthurMouse skrev 2015-05-26 13:25:18 följande:

Har man en permanent allvarlig sjukdom så ska man ansöka om förtur, jag vet dock inte hur de ser på skolios.:/

Har haft det sen jag föddes och nu är jag 29 år vilket betyder att operation hjälper inte, lider faktiskt av det, jätte störande och gör väldigt ont i ryggen medecin hjälper inte heller :( ska skicka all dokument och läkarutlåtande till Norrköping där min ansökan ligger men kan inte deras postadress. Har ringt och mejlat och som vanligt ingen svarar !!
  • forzainter
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-29 09:14:47 följande:

Vi gör så här istället:
    www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx

Här är dokumentet i "view mode only". Jag har uppdaterat det med medelvärden etc också. Om ni inte vill ha era uppgifter med kan jag ta bort erat namn/land eller helt och hållet om ni vill. Om någon vill uppdatera/lägga till information är det bara att säga till.

I fallen där det står en stad under "Land" är det den ambassaden de ligger på. Skrivit detta då de inte angivit land.

TL:DR,
    MEDEL:
    Dagar till mail 161
    Dagar till intervju 198
    Dagar till beslut 271
    Dagar mellan mail och intervju 37
    Dagar till Resultat efter Intervju 92

Medel avslutade står 2ggr i dokumentet, men aja, det kan vara så.

Här kan du få våra uppgifter :)

Papper ansökan: 25 Juli 2014
    Intervju: 09 Oktober 2014
    Land : Irak
    Enhet: Norrköping
  • forzainter

Snälla kan/vet någon telefonnummer till Tillståndsenhet 1Norrköping ? För de där j*vla migrationen leker med mig, när jag ringer Kundtjänsten i Migrationsverket och frågar om nummret så säger de ring växeln 0771-235 235 och så kopplar de dig men när jag ringer de så säger de ring kundtjänsten i migrationen ! Leker de med folk eller vad !!!

• forzainter

Pratat nyss med Tillståndsenhet 1 i Norrköping (vår ansökan hör dit) så sa hon att vi inte har handläggare än, kanske om en månad !! Men hon sa vi håller på och jobba med juni ansökningar :( så detta verkar ta lång tid tills man får beslut ! Funderar på ta semester och resa till frugan, vi sökte juni 2014 och har inte ens handläggare än !!!

• forzainter
    Ellaa skrev 2015-06-10 03:00:11 följande:

Hej! Har din man tidigare asylansökan bakom sig eller bor ni nära Västerås? Västerås verkar hantera mestadels papperansökningar som enligt kundtjänsten tar längre tid.

Jag har en papperansökan men hör inte till Västerås ! Bor i Åmål och vår ansökan hanteras av Norrköping, jag har ingen asylansökan bakom mig, har inte fått handläggare än (frugan sökte oktober 2014) och de jobbar nu med juni 2014 pappers ansökningar sa de för några dar sen när jag ringde de. Så de e inte bara västerås som hanterar pappers ansökningar.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid