Inlägg från: Anonym (Långa väntan...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Långa väntan...)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ulak skrev 2015-04-01 12:35:54 följande:

Det betyder nog att de är inne med beslut i ärenden som ankom i början av Augusti. Många har ju haft intervju tidigare och väntat mycket längre.

Själv fick jag en förhoppning om att mitt ärende som skickades in 3 September kanske tas beslut om en månad.

Ringde migrationsverket idag, och killen jag pratade med sa att vi som lämnat in ansökan i juli 2013 har de inte ens börjat handlägga ännu :(

Men vi är lite av ett specialfall i och för sig då min sambo kom hit på ett ettårigt visum, och han har därför tillstånd att bo i Sverige under hela väntetiden och handläggningstiden, men får inte lämna landet dock.
    Ulak skrev 2015-04-01 13:30:55 följande:

Där dog alla förhoppningar. Om de tar i ordning så innebär det en väntetid på 21 månader för de flesta.

Dock så ser man ändå en del som får besked mellan 7 - 14 månader för "normala" ärenden.

Först fick vi höra att väntetiden var MAX 7 månader, när vi lämnade ansökan. När inget hänt på åtta månader ringde vi, och så sa dom att väntetiden förlängts till 17 månader :/ Dock har vi ju tur att han får vara här i Sverige medans!

Men man blir så trött på att vänta! Han får inte gå sfi, så svenskan är väl inte på topp precis. Svårare blir det när han kommer från ett engelsktalande land, och alla svenskar verkar älska att prata engelska med honom. Vilket gör det också svårare...
    jessib skrev 2015-04-01 15:17:12 följande:

Vänta nu, vilket UT, har ni sökt per papper/webb? När fick ni intervjumail och tid? Vilken enhet har ni? 

Om du pratar om webbansökan så gräver jag ner mig i en grop typ.

Webbansökan, uppehållstillstånd för sambo eller hur man ska kalla det. Men vi har inte fått intervjumail eller tid, utan endast fått veta att han har rätt att stanna i Sverige under hela väntetiden. Dock har han inget personnummer, utan bara ett samordningsnummer, så allt med bank, sjukvård etc. är väldigt klurigt...

Och enhet? Vi bor i Västerås, så antar att kontoret här har hand om det hela.

Anledningen till att han får stanna här under väntetiden är att han kom hit på ett slags ettårigt-semester-jobb-visum, och i vissa särskilda fall får personen stanna i Sverige på nytt UT, och detta är antagligen ett sådant fall.

Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-04-01 15:25:37 följande:

Och enhet? Vi bor i Västerås, så antar att kontoret här har hand om det hela.

Anledningen till att han får stanna här under väntetiden är att han kom hit på ett slags ettårigt-semester-jobb-visum, och i vissa särskilda fall får personen stanna i Sverige på nytt UT, och detta är antagligen ett sådant fall.

I VÄNTAN på nytt UT menar jag...
    Ellaa skrev 2015-04-01 15:27:04 följande:

Hej, menar du juli 2014!? Kan inte stämma med 2013. Ringde du centrala numret eller till enheten där ert ärende ligger? Har en vän som ansökte 1 aug och blev beviljad för 3 veckor sen. Det verkar som att de ärenden där tidigare asyl eller tidigare uppehållstillstånd, får man fråga vad för visum han fick? Att de fallen verkar ta längre tid - om man bedömer från den här tråden.

Jamen gud, det gör jag ju! Ursäkta röran...

Ett så kallat "Working-holiday-visa", ett utbyte mellan Sverige och Australien för folk under 30. Det var vad han kom hit på!

Blev kopplad till västerås när jag ringde centrala!

HUR skickar man in en förtursansökan? Vart? Via papper? Vad skriver man? Ska man skicka med moderskapsintyg??

z h skrev 2015-09-17 21:41:24 följande:

Så skönt att det börjar rulla. Grattis för er alla som fick besked. Nu har nästan 4 av september som fått besked. Så vi kan tro att de har börjat med september 2014. Hoppas att det e snart vår tur vi som sökte i oktober.

Vi ansökte i juli 2014 och har inte ens fått handläggare :/
    "Vi förstår att det är frustrerade men det är omöjligt att ge exakta väntetider när det gäller handläggning. Just nu kommer det in många ansökningar och Migrationsverket måste handlägga alla ansökningar i tur och ordning efter att de registrerats. Alla ansökningar är olika och tar också därför olika lång tid. Det betyder att vi inte kan informera exakt hur länge just du kommer att få vänta på ett beslut. Om vi behöver mer information kommer Migrationsverket kontakta er."

Jag förstår verkligen inte... Vår ansökan registrerades 2014-07-25, inga intervjuer har gjorts, ingen handläggare har vi fått. Personer som ansökt efter oss har fått beviljat... Jag är gravid och väntar barn, har skickat in förtursansökan igår, fick idag veta att det inte kan beviljas p.g.a. alla köerna... Jag känner mig så ledsen just nu, det känns så omänskligt.
    mimo1990 skrev 2015-09-18 12:54:49 följande:

Vad hemskt att det ska vara såhär @anonym - lång väntan.

Varför har du fått vänta så länge? Och vilken enhet tillhör du? Vad konstigt att ni inte har varit på någon intervju ännu fast än det har gått 14 månader sedan ni ansökte. Deras väntetider skrämmer mig faktiskt. Hur ofta och hur mycket har du provat att ringa dit? Lycka till! !!! Jag har väntat sedan 2015-03-29 och min man har inte fått intervju mejlet ännu.

Västerås blir jag kopplad till varje gång jag ringer, vilket är ungefär varannan vecka. Varje gång får jag veta att ingen börjar hantera ärendet ännu, och att dom i just Västerås är mycket efter...
    AAke skrev 2015-09-18 16:27:39 följande:

Menar du att din partner inte har haft någon intervju eller menar du att du själv inte har varit på någon?

Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som blivit nekad förtur pga graviditet, försök överklaga detta, prata med någon chef osv.

visst bifogade du intyg på att du är gravid?nej ingen kan veta, om har din handläggare många ärenden då kan det ta tid även om det är ett gott tecken att du har fått handläggare.

Nej, han har inte fått gå på intervju. Vi får inga besked på varför det tar sån tid... Förturen nekades eftersom dom inte har möjlighet att prioritera oss pga långa köer. Jag bifogade graviditetsintyg, ultraljudsbilder och kopior från min journal..
    mimoo90 skrev 2015-09-18 22:41:54 följande:

Men jag tycker att det är sjukt. Så din man har inte varit på någon intervju alls

Vad är det för typ av ansökan? Jag skulle överklaga om jag var du

Nej, ingen intervju alls. Inhen information om något. Ringer jag till m-verket kan ingen svara på något, endast att de kommer kontakt oss. Men inget, INGET, händer.

Vad glad jag blev nu, en liten strimma hopp fick jag på mailen idag!

Efter att ha överklagat att vi inte fått 1. göra intervju (trots ansökan i juli 2014...) och att vi 2. fick avslag på vår förtursansökan p.g.a. att jag är gravid, så fick jag idag detta svar:

" *Min partners namn* , Kontrollnr: ***

Angående begäran om förtur

Migrationsverket har tagit emot en begäran om förtur i ärendet. Av begäran framgår att *mitt namn* är gravid. Migrationsverket bedömer att det av dessa uppgifter finns skäl att hantera ärendet med prioritet. Ärendet kommer därför att tillföras handläggare så snart resurser möjliggör detta.

Vänligen,"

Jag skickade med både jorunalkopior, ultraljudsbilder, graviditets/moderskapsbevis, flygbiljetter som visar att vi var i samma land när jag blev gravid o.s.v. :)

Nu kanske det händer något.... Är dock Västerås som hanterar oss, och här är dom väl inte precis kända för att vara snabba.

mimoo90 skrev 2015-09-21 22:40:11 följande:

Vi ansökte 29 mars 2015 och ännu har min man inte fått någon intervju mejl. Jag ringer till våran enhet då och då. Idag sa telefonisten att väntetiden för intervju är 6-7 månader. Kan det stämma? Nu när jag läser i tråden verkar som att ingen väntat så länge o bli uppmanad boka tid på ambassaden. Förut sa de att väntetid för att få intervju mejl runt 5 månader. Jag fattar inte varför de ska hålla på o ändra historian hela tiden.

Vi ansökte i juli 2014 och mannen har inte fått intervjutid. Har dock fått förtur pga graviditet beviljat idag, efter en överklagan då det nekades först. Så, det kan ta tid..
    skantz81 skrev 2015-09-22 16:24:56 följande:

Ja denna väntan är inte rolig alls, och inte veta när man ska få svar

Att få olika svar varje gång eller inget svar alls ...

12 veckor kvar till våran bebis ska komma hoppas verkligen vi fått svar innan dess

Det verkar som att vi ska ha barn nära varandra, och jag fick beviljad förtur efter ett överklagande igår. Så, det bör ni ansöka om!
    Anonym (patricia) skrev 2015-12-02 16:17:52 följande:

Hej allihopa, 

Åh, jag blir så himla ledsen när jag läser om alla som väntar och väntar och väntar. Vad är detta? 

Ljuger Migrationsverkets hemsida? Det är alltså inte 8mån (35%)  8 -14mån (30%) 14-21mån (30%) väntetid i dagsläget? 

Jag och min pojkvän sökte nu i Okt 2015. Och jag får fullständig panik. Kommer det att ta 2 år??? 

Såg att det nämndes att dom nu jobbar med dem som sökt i Okt 2014 (?) Va?? Dom ligger alltså mer än 1 år back. 

Är det någon som vet om man kan söka turistvisum under handläggingstiden?

Stor kram till er alla!

Tyvärr verkar det som att de som söker nu kan nog nästan räkna med ca 2 års väntetid...

Jag och min älskade sökte i juli 2014, inget beslut än...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid