• saaraajkaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.
    29 augusti 2014 - ansökan via webb
    22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan
    24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo
    idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

• saaraajkaa
    Göteholm2015 skrev 2015-09-12 15:00:08 följande:

Min sambo fick besked idag (lördag!) via email att ett beslut är taget.

Ansökte: 4/9 2014

Intervju: 19/3 2015

Beslut: 12/9 2015 (positivt eller negativt vet vi inte än).

Inledningsvis hade vi Umeå som enhet. Efter att ringt dit sa man att Umeå främst tar emot ansökningar och gör en "screening" och att vårt fall egentligen låg i Örebro. Ringde dit och emailade med en chef om status och väntetid och man sa "14 månader, vi jobbar med fall från mars 2014". Men idag kom som sagt besked att ett beslut är taget.

Hoppas nu att beslut rullar in, främst för er som sökte före oss och hösten 2014! Vår helg är mest en lång väntan att få reda på om beslutet är positivt eller negativt... Trevlig helg allesammans!

Grattis! Vad skönt för er att pinan är över. Själv skickade vi iväg ansökan 29/8 -14 och väntar än på beslut. Har du några tips?
  • saaraajkaa

Hej! Till alla er som inte är med i gruppen på fb. Vi fick beslut den 16/9.

Ansökan 29/8-14

Intervju 24/3-15

Beslut 16/-15

Enhet Solna

Beslut från Växjö

• saaraajkaa
    z h skrev 2015-09-19 06:08:28 följande:

Hej och grattis, skönt att se att mig.v äntligen började med höstterminen!

Har bara en fråga. Hade du din enhet i Solna men fick beslut av växjö istället??

Japp jag antar detm kvittar vilken enhet man tillhör enligt dem vem som helst kan ta belsut eftersom det äe elektroniskt
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid