• Ott

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

Jag har några frågor och funderingar kring ansökan om uppehållstillstånd. Jag har varit i kontakt med migrationsverket men har inte fått uttömmande svar, så jag tänker att ni som är eller har varit i samma situation kanske har några förslag.

Min pojkvän är från Sydafrika och ska ansöka om uppehållstillstånd för att vi ska kunna leva ihop här i Sverige. Vi funderade på att ansöka i höstas, men eftersom han skulle besöka mig i december/januari valde vi att vänta (pga av osäkerhet vad som gäller om vistelse i Sverige under ansökningstiden). Innan dess var jag och hälsade på honom i tre månader i somras, och även i december 2013. Vi har varit ihop sedan hösten 2013.

Det var meningen att han skulle ansöka så fort han kom tillbaka till Sydafrika i januari i år, men eftersom myndigheterna och posten där är extremt långsamma har han försökt få tag på ett så kallat certificate of no impediment som kan intyga att han är ogift i snart två månader nu och han har inte fått det än.

Vi vill gärna få gjort ansökan så snart som möjligt eftersom vi vet att väntetiden kan bli lång, och har funderat på att göra ansökan utan det här dokumentet och sedan skicka in det så fort han har fått det. Enligt migrationsverket är detta inga problem, men de kan inte heller lova att väntetiden inte kommer förlängas.

Det jag undrar över är om det är värt att satsa på att göra en ansökan utan hans certificate of no impediment och sedan skicka in det så fort han har fått tag på det. Vi har ingen aning om hur länge det kommer dröja innan han får det.

Jag undrar även om det här med bevis på förhållandets äkthet, bör dessa skickas in tillsammans med ansökan eller ska man endast skicka in dessa om migrationsverket efterfrågar sådana bevis? Jag tänker om vi kommer ändå kommer behöva komplementera även om han skickar in en komplett ansökan så är det kanske värt att ansöka utan det här dokumentet han behöver.

• Ott

Jag ser att det är många som har tagit upp det här med bevis på förhållandet. Vet ni om man ska bifoga sådana bevis i själva ansökan eller räcker det med att ta med dem till invervjun?

Min pojkvän gjorde sin ansökan 27e mars, och i och med att migrationsverket i tidigare mejlkontakt med mig har sagt att om de anser sig behöva bevis så kommer de fråga efter det, så bifogade vi inget sådant alls i ansökan. Vi bifogade inte heller något personbevis för mig, för det efterfrågades inte.

Har vi strulat till det för oss själva?

• Ott

Är det någon som har några tankar kring huruvida det faktum att jag och min pojkvän är ett homosexuellt par har någon betydelse för utredningen av vår ansökan?

Jag tänker att det kanske är mer osannolikt att två personer av samma kön har ett skenförhållande i migrationsverkets ögon, men det kanske bara är önsketänkande från min sida.

• Ott

Tack för svaren Elaaunna och Ellaa! :)

Ellaa skrev 2015-05-26 06:02:52 följande:
    Hej, tror bara det kan ha en betydelse om din partner vid förmodan lever i ett land som inte accepterar homosexuella - och riskerar kanske tom livet pga sin sexuella läggning - om inte så tror jag inte det gör det. Men det ska inte heller betyda att det kommer ta längre tid eller att de kommer utreda ert ärende mer än vad de gör resten av ärendena. Allt verkar ligga i hur mycket bevis och hur länge man har varit ihop/gifta. Verkar som att de flesta som fått beslut är folk som redan varit gifta i x-antal år (över 2-3 år) eller varit sambos i över 2 år (med mycket bevismaterial). 

När ansökte ni och vilket land är din partner ifrån? Om du vill dela detta.

Lycka till!
    Min pojkvän är från Sydafrika och vi har varit ihop i 1,5 år nu. Kan det tala emot oss att vi varit ihop så pass kort tid tro?

Vi ansökte 2015-03-18, och jag åker ner till Sydafrika i juni för att spendera tre månader med honom.
  • Ott
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:47:19 följande:
    Tror inte direkt det "talar emot er", ni har ju varit tillsammans. Allt beror på hur mycket bevis ni har för att de ska kunna ta ett beslut utan tvivel på att det kan vara skenförhållande. Har ni gjort intervjun? Om inte så rekommenderar jag att du sparar juni biljetten till Sydafrika och bilder osv för att han ska ta med på sin intervju för att stärka bevisen.
    Tack Ellaa för svaret!

Vi har inte gjort intervjun än, från det jag har läst här misstänker jag att vi får intervjumejlet i slutet av sommaren eller till hösten.

Jag sparar definitivt biljetterna! Min pojkvän var här en månad i vintras, och jag spenderade sommaren 2014 där samt hälsade på i slutet av 2013, så vi har biljetter från de resorna också :)

Vi har även mängder av bilder på oss från när vi varit tillsammans, samt bilder på honom och min familj när vi firade jul tillsammans, och vi har också chatthistorik från Skype som bland annat visar att vi oftast skypar flera timmar varje dag, så jag hoppas att det räknas som bra bevis.
  • Ott

Jag sitter här och funderar på bevismaterial att ta med sig till intervjun. Hur funkar det egentligen om man ska ta med sig chatthistorik? Vår chattlogg är på hundratals sidor, det är ju omöjligt att ta med allt. Ska man välja ut relevanta saker? Kommer migrationsverket säga vad de vill ha bevis på när man blir kallad till intervjun?

• Ott

Tack Göteholm2015 och Ellaa för svaren angående bevis att ta med sig till intervjun! :)

• Ott

Hej allihop!

Nu är det snart sex månader sedan min pojkvän ansökte om uppehållstillstånd och vi har inte fått något intervjumejl än. Jag mejlade Migrationsverket förra veckan och frågade när vi kan vänta ett intervjumejl. Jag fick till svar att intervjumejlet kan komma före eller efter sex månader, och det säger ju inte mycket.

Jag frågade även hur vi ska gå till väga för att skicka in bevis i form av chatthistorik eftersom vi huvudsakligen håller kontakten via Skype. Jag fick till svar att det inte är säkert att vi behöver komplettera med chatthistorik, men om vi vill kan vi komplettera med chatthistorik redan nu, och vi får själva välja ut delar av chatthistoriken att skicka in.

Är det någon här som har koll på vilka delar av chatthistoriken som är bra bevis? Jag tänker att Migrationsverket främst vill se bevis som kan styrka det vi skrivit i ansökningsformuläret samt bevis på att vi har regelbunden kontakt. Vi har satt ihop ett dokument med utdrag från när i först träffades, från när vi kallade oss ett par för första gången, från när vi planerat våra resor för att hälsa på varandra, etc. Vi har även statistik från programmet vi använt för att extrahera vår chatthistorik som visar hur många meddelanden vi skickat och hur många timmar vi ringt. Är det något annat från chatthistoriken som vi borde ta med?

Vi funderar även på att samtidigt skicka in andra bevis så som bilder, flygbiljetter etc. Låter detta som en bra idé?
  • Ott
    mimoo90 skrev 2015-09-21 22:40:11 följande:

Vi ansökte 29 mars 2015 och ännu har min man inte fått någon intervju mejl. Jag ringer till våran enhet då och då. Idag sa telefonisten att väntetiden för intervju är 6-7 månader. Kan det stämma? Nu när jag läser i tråden verkar som att ingen väntat så länge o bli uppmanad boka tid på ambassaden. Förut sa de att väntetid för att få intervju mejl runt 5 månader. Jag fattar inte varför de ska hålla på o ändra historian hela tiden.

Vi ansökte också i mars och har inte heller fått intervjumejl än. Vi får hoppas på att det kommer snart :)
  • Ott
    mimoo90 skrev 2015-09-21 22:40:11 följande:

Vi ansökte 29 mars 2015 och ännu har min man inte fått någon intervju mejl. Jag ringer till våran enhet då och då. Idag sa telefonisten att väntetiden för intervju är 6-7 månader. Kan det stämma? Nu när jag läser i tråden verkar som att ingen väntat så länge o bli uppmanad boka tid på ambassaden. Förut sa de att väntetid för att få intervju mejl runt 5 månader. Jag fattar inte varför de ska hålla på o ändra historian hela tiden.

Vi ansökte också i mars och har inte heller fått intervjumejl än. Vi får hoppas på att det kommer snart :)
  • Ott
    mimoo90 skrev 2015-09-22 17:57:09 följande:
    Tycker du att det är roligt eller? Har du kollat varför? Vilken enhet har du ditt ärende? Vart kommer din partner ifrån?
    Självklart är det inte roligt. Jag mejlade migrationsverket för omkring en månad sedan och frågade när vi kan vänta oss ett mejl om att det är dags för intervju. Fick till svar att intervjumejlet kan komma före eller efter sex månader, så det var inte särskilt informativt. Jag vet inte om vi tillhör nån enhet än. Min partner är från Sydafrika.
  • Ott

Ringde till Migrationsverkets kundtjänst idag och fick reda på att vårt ärende ligger i Norrköping. Jag frågade om ett telefonnummer dit men de sa att nummer är nedstängt för att de har så mycket att göra, vet inte om det är sant. Är det någon som har numret dit?

Frågade även om det gick att säga ungefär när vi kommer få vårt intervjumejl, men killen jag pratade med sa bara att väntetiden för mejlet är 6-8 månader. Vi ansökte i mars.

• Ott

Jag ringde till enheten i Norrköping idag och fick reda på att de håller på och skickar ut intervjumejl till ansökningar gjorda i februari. Vi ansökte 18 mars och hon jag pratade med sa att vi kunde räkna med ett intervjumejl inom en till två veckor.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid