Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej!
Jag har några frågor och funderingar kring ansökan om uppehållstillstånd. Jag har varit i kontakt med migrationsverket men har inte fått uttömmande svar, så jag tänker att ni som är eller har varit i samma situation kanske har några förslag.
Min pojkvän är från Sydafrika och ska ansöka om uppehållstillstånd för att vi ska kunna leva ihop här i Sverige. Vi funderade på att ansöka i höstas, men eftersom han skulle besöka mig i december/januari valde vi att vänta (pga av osäkerhet vad som gäller om vistelse i Sverige under ansökningstiden). Innan dess var jag och hälsade på honom i tre månader i somras, och även i december 2013. Vi har varit ihop sedan hösten 2013.
Det var meningen att han skulle ansöka så fort han kom tillbaka till Sydafrika i januari i år, men eftersom myndigheterna och posten där är extremt långsamma har han försökt få tag på ett så kallat certificate of no impediment som kan intyga att han är ogift i snart två månader nu och han har inte fått det än.
Vi vill gärna få gjort ansökan så snart som möjligt eftersom vi vet att väntetiden kan bli lång, och har funderat på att göra ansökan utan det här dokumentet och sedan skicka in det så fort han har fått det. Enligt migrationsverket är detta inga problem, men de kan inte heller lova att väntetiden inte kommer förlängas.
Det jag undrar över är om det är värt att satsa på att göra en ansökan utan hans certificate of no impediment och sedan skicka in det så fort han har fått tag på det. Vi har ingen aning om hur länge det kommer dröja innan han får det.
Jag undrar även om det här med bevis på förhållandets äkthet, bör dessa skickas in tillsammans med ansökan eller ska man endast skicka in dessa om migrationsverket efterfrågar sådana bevis? Jag tänker om vi kommer ändå kommer behöva komplementera även om han skickar in en komplett ansökan så är det kanske värt att ansöka utan det här dokumentet han behöver.