• Naabz

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Skickade in ansökan jag och min fru i slutet av augusti via nätet och fick mejl från migrationsverket i tisdags om att hon skulle kontakta ambassaden för intervjutid. Fick tid den 4 mars för intervju. Ärendet ligger hos Växjö och när jag loggar in på migrationsverket så står det med lila att det väntar på beslut. Efter att ha läst vad andra har skrivit här så verkar det kunna ta hur lång tid som helst även efter intervjun

• Naabz

Jag och min fru ansökte i slutet av augusti och den 17 februari så kom mejlet alla här väntat och väntar på...att boka en tid för intervju. Bokade....och idag så gjorde hon intervjun i marocko. Intervjun tog nästan 2 timmar. Frågade henne om precis allt. Konstigt nog så känns det jobbigare nu...att vänta på svaret än att vänta på mejlet för att få en boka tid för intervjun....hur lång tid till kan det ta???Rynkar på näsan
    Ärendet ligger hos Växjö

• Naabz
    Status:
    Inskickad ansökan 30 augusti
    Mejl om intervju 17 februari
    Intervju 4 mars
    Fortfarande ingenting från skojarverket!

Tillhör växjö
  • Naabz
    Nabbe skrev 2015-05-12 19:12:38 följande:

Örebro var vår enhet Flört

Grattis Nabbe...trevligt namn du har förresten Flört
    Vill verkligen poängtera att jag inte på nått sätt alls missunnar er eran lycka att ni äntligen är klara med plågsama migrationsverket men samtidigt så känns det jäkligt surt att vi som sökt en vecka före er och haft intervju redan i början av mars fortfarande inte har hör hört ett dyft från dem. När man sen läser att ni fått svar efter bara två dar efter intervjun så blir man jäkligt ledsen och väldigt fundersam hur det funkar där hos dem. Min fru kommer från ett viseringsland...kan det vara därför undrar man men när man ringer till dem så hävdar de gång på gång att de alltid går i turordnig. J-O anmäla känns så fjuttigt...skulle mer vilja polis anmäla för att de verkligen ljuger människor rakt upp i ansiktet. Har inte sett min fru sen 14 februari och det känns verkligen tungt för oss båda. Ska ringa till växjö enheten så fort jag vaknar imorgon...Men grattis ännu engång till er och jag önskar er all lycka i framtidenSkrattande
  • Naabz
    Ellaa skrev 2015-05-13 02:35:37 följande:
    Hej Nabz! Det verkar som att enheterna jobbar olika snabbt dock. Sista som vi vet om som fått beslut från Växjö enheten (har också Växjö) ansökte i augusti 2014. Ringde de idag. Så tror vi som är i Växjö får vänta ett tag till - men tror att de som ansökte augusti 2014 kommer få svar i maj (denna månad), för de som inte kräver komplettering efter intervjun. Tror september-oktober får svar juni-juli någonstans. Även om man ringer och talar om för de så säger inte kundtjänsten något, ringde idag som sagt till Växjö. De olika enheterna är på olika månader, hur mycket de än försöker neka det. Och de följer nog bara ansökningsdatum 99% av gångerna - det finns de där 1% som får svar sådär snabbt (efter typ 1-3 månader). Berätta gärna vad de på Växjö säger imorgon.

Lycka till!
    Hej Ellaa
    Ringde till växjö enheten idag och en kvinna svarade som inte ens presenterade sig som de flesta andra gör annars. Att prata med henne va som att prata men en inoljad tvål...hon rabblade upp några fakta om vårt ärende och hon förstod att jag ville vete status på vårt ärende och att hon kunde berätta att inget beslut är fattat. Hon sa det vanliga...elektroniska ärenden har ingen handläggare utan vem som helst på alla enheter i sverige kan öppna ett ärende och att de går i turordning såvida det inte behövs ytterligare utredning. Nämde då nabbes ärende....utan att berätta vart jag läst det och frågade hur det kunde vara möjligt att nån utan att ha haft förtur (barn el. sjukdom) och sökt efter mig redan har kunnat fått beslut. Hon sa att det va omöjligt och enda chansen för de skulle kunna få beslut före mig är för att de skulle ha haft en anledning till förtur...det upprepade hon gång på gång. Sen undrade jag hur de kunde få svar redan efter ett par dar efter intervjun medans vi som haft intervjun redan i början av mars fortfarande väntar på beslut och det ville hon inte heller kännas vid utan intog en försvarspositon som att det va henne jag anklagde för nåt när jag endast ville veta hur de arbetar eftersom jag får inte ihop det på nåt sätt alls...jag och min fru har aldrig sökt förut och jag har har inte nån bakgrund med nån gammal asylärende. Hon sa oxå att vårt fall börjar att närma sig 9 månader och att nåt borde väl hända snart...så det är väl bara att hoppas vidare Obestämd
  • Naabz
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
    Tjena Tratten...undrar bara ifall du vet vilken enhet du tillhör. Fick du brevet från mig.verket med vanlig post eller kom den på mejl? Hur som helst så önskar dig lycka till den 26 maj och att du får ett positivt beslut så fort som möjligt efter din intervjuGlad
  • Naabz
    Migränverket skrev 2015-05-19 00:06:04 följande:
    Det där med intervju i Sverige är väl MigV nya taktik när det gått 9 månader. Alla var beredd på mer utredning då. Inte förän de nyanställda blir produktiva kommer vänteproppen att lösas.
    Skulle verkligen inte förvåna mig...har inte tänkt på det men det skulle mycket väl kunna bli så...kanske de hoppas på att om de drar det till det yttersta så kanske vi och våra älskade partners hinner tröttna på varann innan de ger nåt beslut...att allt självdör liksom. Hur många seriös förhållanden varar inte ens i några månader här i sverige där båda träffats här och är härifrån!!! Fan va vi måste gå igenom tack vare plågarna på migrationsverket!!!Demon
  • Naabz
    undra om Chris O'Neill och Madeleine behövde gå igenom samma process?Skrattande
    Tror oxå som ellaunna tror om det migränverket skrev om myndigheterna som han nämde...inget illa menat om försäkringskassan men att myndigheterna är jobbiga att ha att göra med generellt.
    10 dar kvar till 9 månader!
  • Naabz

Hej Ella Glad
    Tyvärr så verkar du ha rätt om "migränverket". En ren rasist som hänger ut olika grupper av människor och tycker att hen själv är så mycket bättre. Jag själv tillhör visuellt den gruppen av människor som hen hänger ut. Men tråkigt för hen så kommer de själva bli drabbade av rasism när hens partner förhoppningsvis kommer hit och då hoppas jag verkligen att det inte blir från "migränverket" direkt...Rynkar på näsan

Hej Migränverket...
    Det finns ju så många andra sajter och trådar där du kan skriva av dig din rasistiska frustation. Här vill jag verkligen inte läsa det och jag mår verkligen dåligt när jag ser sånt. Vill jag läsa sånt så hade jag självklart klickat mig vidare dit...så snälla...skriv bara sånt som vi alla andra vill läsa om här dvs information om väntetider, hur det går med våra ansökningar och vad migrationsverket säger till oss när vi kontaktar dem...

mvh Naabz

• Naabz
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Grattis Cecilin

Jag tillhör oxå  Växjö enheten och som jag skrev tidigare så ansökte vi den 30 augusti och fortfarande inte hör nåt från den enheten.
    Varför har det blivit så? Jag har fortfarande inte hört nåt om nån 
    komplettering. Är det här turordning. Vi hade intervju den 3 mars. Är du säker på att din enhet är växjö?
    Just nu så kokar jag så att jag exploderarDemon

Inte för eran skull för det är jag hur glad som helst för men det känns som fett med diskriminering från migrationsverkets sida.
    Ellaaa...du som verkar ha koll här...vad tror du?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid