Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej alla!!!
Har följt denna tråd i två år och har varit stressande att läsa att flesta av er har fått vänta väldigt länge på att få ett beslut samtidigt veta att det är många som sitter i samma sits och stöttar varandra, men igår fick jag beslutet.
Land: Tunisien
Ansökt: 2014-12-22
Intervju: 2015-04-16
Intervjumail: 2015-07-02
Beslut: 2015-09-22, Bifall
Enhet: Växjö
Ledtid: Exakt 9 mån.
Pappersansökan
Jag och min fru är fortfarande i chocktillstånd då vi var inställda att detta skulle ta minst 15 mån för att få ett beslut. Efter att jag hade skickat in intervjumail så passade jag på att ringa till MigV och fick då reda på att jag hade en handläggare. Då insåg jag att det var samma handläggare som hade skickat intervjumail till mig.
Ringde handläggaren två gånger och var väldig trevlig. Första samtalet frågade jag henne hur det gick för Växjö enheten och hur lång ledtiden var. Det ville hon inte svara på. Det hon sa var att hon hade väldigt mycket att göra just nu och att det är många ansökningar som ligger före. Jag frågade henne vad jag behövde göra för att påskynda processen och hon sa att jag inte kunde göra något då mitt ärende inte behövde några kompletteringar. Frågade henne när jag skulle återkomma och hon sa två veckor. Ringde tillbaka efter två veckor och hon sa att hon inte hade kollat på ärendet och det är som sagt svårt och berätta då det är många ansökningar som ligger före. Då sa jag att jag återkommer om några månader.
Jag tror att det gick ganska fort för oss då jag hade bifogat allt som kunde bifogas. Dvs. chatthistorisk, samtalshistorik, pass stämplar, tusentals foto och flygbiljetter. Bifogade även ett mail som jag hade fått från Viber då jag frågade de om jag kunde få hela samtalshistorik med min fru från första början.
Tips för er som har väntat länge: Var på! - MEN va ej otrevliga!! Fråga handläggare gång på gång vad som kan tänkas att komplettera för att processen ska gå fortare.
Vill även notera att jag fortfarande kommer behöva hjälp från er då jag behöver veta vad som nu kommer gälla för min fru och vart jag ska ta henne för att hon ska bli ett med samhället här i Sverige. Vart ska jag börja) Skicka gärna PM till mig och dela med er tipsen :)
Sist men inte minst - Lycka till! Ni har varit min stöttepelare och jag önskar att ni får besked snart såsom ni förtjänar det!
Mvh, Er vän