• sten15

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

[quote=75576314][quote-nick]skantz81 skrev 2015-07-29 00:01:32 följande:[/quote-nick]

Hej vi har ochså göteborg vad heter eran handläggare ?

Hej! Såg att ni bägge fått handläggare trotts att ni gjorde en ansökan senare än oss? Jag har också mitt ärende liggande i Göteborg och vi gjorde vår ansökan i augusti 2014 men har fortfarande ingen handläggare.

• sten15

Jaha du har fått förtur. Vi har väntat i 1 åt i augusti och ingen har ännu kollat på vårt ärende. När jag pratade med en teamleader i Göteborg sa han att de jobbar med ärenden från juni/juli så det bör väl inte vara så mycket kvar ändå..

• sten15

Ebuer, ji jag förstod att du fått en handläggare. Tycker bara det är lite konstigt eftersom jag ansökte före er och står fortfarande utan handläggare.

• sten15

Nu har vi väntat i 12 månader och har fortfarande ingen handläggare. Vi sökte 2014-augusti och den här väntan känns tyvärr inte okej längre. Exakt ett år nu utan handläggare!!

PS. Vi har enheten i Göteborg.

• sten15
    z h skrev 2015-09-09 06:48:38 följande:

Vilken enhet har du?

Har enheten i Göteborg. Du då?
  • sten15
    amir93 skrev 2015-09-14 14:07:47 följande:

hur kan man ta redo om man har fått en handläggare och vilken enhet man har hamnat i?

Du ringer till migrationsverket och frågar.
  • sten15

Göteborg är de segaste enheten. Har själv väntat i 14 mån, snart 15.

ebuer skrev 2015-09-16 11:00:24 följande:

Hej Alla :))

Vi ansøkte den 24/10/2014.

Vi har fått händlaggare den 15/7 men jeg ringte min händlaggare i går og hun sa at vi har fått en ny händlaggare.

Jeg ringte den nye händlaggaren og han sa jeg kan se på pappirene deres i høst men jeg kan ikke love.

Hva tenker dere om det?? Kan det hen at han ser på pappirene vår i høsten?

Årende ligger i Gøteborg.

• sten15

Ja fick handläggare för två veckor sedan ungefär.. det är pappersansökan. Själv??

ebuer skrev 2015-09-16 18:29:36 följande:

Hej sten15

Har du fått händlaggare?

Har du papperansøkning eller via web??

• sten15

Hej jag ansökte 19/8-14 och har också pappersansökan. Det var likadant i mitt fall. Jag fick en handläggare som efter en vecka inte var min handläggare längre utan nu väntar även jag på att någon annan ska plocka upp mitt ärende. Jag frågade om hur lång tid det kan ta nu och de visste de självklart inte. Har gått 14 månader för oss snart.

Enhet: Göteborg.

bebivogel131103 skrev 2015-09-21 13:27:12 följande:

Hej allihopa! Jag har läst i detta forum länge och har även skrivit några gånger. Har dock ny information att berätta nu.

Ringde till våran handläggare förra veckan och tänkte fråga hur det går och vilka ärenden hon jobbar med för tillfället. Får då svaret att hon ej är våran handläggare länge??? Svaret på varför är för att varje handläggare har haft för många ärenden så dom har helt enkelt tagit bort vissa. Tänkte då fråga om numret till våran nya handläggare och då svarar hon att vårat ärende ligger och väntar på att få en handläggare precis som förut. Känns så himla hopplöst nu. Har fått höra att det kan ta upp till 18 månader men också upp till 20!

Någon annan som har erfarenhet av Sundsvalls enheten? Vilka ärenden jobbar dom med osv?

Ansökan: 16092015

Enhet: Sundsvall

Land: Albanien

Pappersansökan

• sten15

Jag är gick och skickade med chatthistorik eftersom de ville att jag skulle styrka att vi har kontakt. Hade bara historik från i juni 2015 eftersom jag köpte en ny mobil. Har ju inte fått något beslut än men det bör väl duga :)

z h skrev 2015-09-22 19:46:31 följande:

Hej allihopa.

Jag ser att det är många som har fått komplettera med chatthistorik. Är det någon som är gift och fick komplettera chatthistorik??

Jag och min man pratar dagligen men vi har bara nya chatthistorik då vi ständigt raderar så att telfonen inte blir seg samt har vi formaterat våra mobiler några gånger. Måste det vara i olika datum? Jag och min man blev förlovade i 2012 så det är omöjligt att spara sina chatthistorik varken på face eller viper m.m.

• sten15

Grattis till alla som fått ett beslut. Känns så himla surt dock, vi har väntat i 14 månader utan något beslut alls, förstår inte hur ni som sökt månader efter oss kan få ett beslut förre oss. Börjar bli riktigt trött på detta..

• sten15

Hej!

Har inte träffat min man på mer än ett år och fick för någon dag sedan ett mejl av en handläggare (?!), visste inte att vi hade någon. Men som i mejlet frågar varför jag inte träffat min man på ett år? Har detta hänt någon förut?

• sten15

Jag har träffat min man flera gånger, är ju även gifta. Har bara inte kunnat åka ner p.g.a. studier samt oroligheter i landet. Hur lång tid tog det tills ni fick ett beslut efter att ni fick komplettera dessa frågor?

sjömannen skrev 2015-09-27 14:59:33 följande:

Ja, något liknande. Vi träffades i första (och hittills enda) gången runt 20 oktober förra året. Mailat varandra sedan maj 2014 och lämnade ansökan 28/11 -14. Vid intervjumailet i slutet av april -15 frågades om vi hade, eller skulle träffas snart igen. Svaret från början var att vi skulle träffas i slutet av januari, men med hög inflation i landet sedan i oktober, osäkrare på grund a kriget i de östra delarna av landet. Dessutom skulle hon bli mormor i slutet av februari - början på mars, och arbetsgivaren var inte nöjd med att ge en vecka ledigt i slutet av januari och sedan en vecka till i slutet av februari/början  mars. Där får an arbeta 7 dagar i veckan med dåligt betalt, på vardagar 10 timmar, lördag söndag mindre. Sköter man inte sin närvaro, är man väldigt lätt utbytbar.

Detta gav oss svaret att förhållandet ansågs seriöst, men inte väletablerat och gav bara ett års tillfälligt uppehållstillstånd. Får innan det går ut söka förlängning tidigast 30 dagar innan detta UT går ut..... Undrar hur väntetiderna är då??? 

• sten15

Okej! Hoppas på det bästa då. Tur hade ni verkligen, ansökte 3 månader före er :)

sjömannen skrev 2015-09-27 16:41:09 följande:

Ansökan     28/11 -14,  Intervjumail     28/4  -15,   Intervju    20/7  -15,   Beslut    17/9  -15 efter ett telefonsamtal med den beslutsfattare som lämnat intervjuuppdraget till ambassaden, och en ofantlig tur..... utan förtur.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid