Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Smilla75 skrev 2015-09-28 18:11:43 följande:
Du har rätt, men min siffra avsåg asylärenden. Där gör en handläggare färre och cirka 2 separata ärenden per vecka. När ett ärende plockas upp ur E3 hamnar det hos en handläggare. Om denna inte avgör ärendet genast, t.ex blir hon sjuk eller så behöver det utredas mera så kan liggtiden bli längre. De flesta ärenden tas direkt från E3 och avgörs så gott som omgående. Enheterna i Sverige har jour på att handlägga E3. Det är bara den vecka de har jour som de tar från systemet. Så ett ärende med referent i Boden kan avgöras i Växjö. Men om Växjö bedömer att det krävs utredning skickar de ärendet till närmaste tillståndsenhet där referenten bor.
Så vi som har ansökningar från 2015 kommer få vänta upp till 2 år på beslut som det ser ut nu? Det blir många resor det, nu är jag ganska lyckligt lottad som kan resa rätt ofta, tycker du jag ska skicka komplettering varje gång man reser?
Ursäkta men en fråga till; Det sägs att partnern inte får vara i Sverige medans beslutet tas, men eftersom vi inte fått handläggare än, är det fritt fram för henne och vara här då?
Bör jag kontakta Mig och säga att hon ska vistas här under perioden "A till B"?