• Katarina85

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

georgethepower skrev 2015-04-16 12:25:44 följande:
    Hej Anonym (2015),

ligger ditt ärende i Göteborg/ Kållared enheten?
    Hej

Vi var tvungna att ansöka på papper i maj 2014. Har inte hört något. Vårat ärende skall ligga i Göteborg. Finns det olika enheter i Göteborg eller är det en och samma måntro som behandlar anknytningsärenden?. Var det inte någon som sa att de behandlar april och maj ansökningar. Är det i såfall webbansökningarna då de behandlar från dessa månader.
  • Katarina85

Hej
    Hur många av er har ärenden som ligger i Göteborg? Vi ansökte på papper i maj 2014 och har inte hört något. Finns det någon som nyligen fått beslut och i så fall när ansökte ni då? Vet ni vilka ansökningsdatum de behandlar och i så fall om det är ansökan på papper eller digitalt? Tack för hjälpen på förhand.

• Katarina85
    Ellaa skrev 2015-04-17 23:00:47 följande:
    Hej, har du inte hört något alls sedan maj 2014!? Gjorde ni pappers eller webbansökan? Är intervjun genomförd. Vad menar du med inte hört något? Det är snart 1 år sedan... Har ni inte hört något överhuvudtaget? Vad säger de när du ringer? 

Lycka till!
    Hej
    Tack för ditt svar. Vi ansökte på papper då vi var tvungna att göra det på grund av min sambo var redan här i landet och hade uppehållstillstånd och det har nu gått ut så vi ansöker igen. När jag ringer säger de annorlunda varje gång och känns som att det inte går att lita på dem. Kanske har vi inte blivit kallad på intervju då vi båda är i landet nu och de väntar tills de vill handlägga vårat ärende, men jag vet inte. Känns så konstigt att de som har ansökt flera månader efter oss har fått beslut och till mig säger det att det är en väntetid. Den senaste jag pratade med som för övrigt inte vekade ha koll sa att det var väntetid på 12  månader, men andra som jag har pratat med har sagt 14,16, 18 månader. Det är ju det som stått på hemsidan i omgångar. Hur går det för dig?
  • Katarina85
    hejallihopa skrev 2015-04-22 02:00:24 följande:

Hej!
    Läste igenom en del av era kommentarer och såg att de har öppnat ärenden från mitten augusti? Gäller det en specifik enhet eller ser det likadant ut i landet? 

Vi har vart registrerade hos MIG sedan 19 augusti, min make gick på intervju 20 november. Och det blev ju en pappersansökan. MEN efter hans intervju står det stilla. Inte hört ett ord sedan dess och det har heller inte skett något nytt i vårt ärende. För övrigt ligger vårt ärende hos enheten i Göteborg, och när jag ringer dit säger de endast att väntetiden är ca. 18 månader. Vi har alltså väntat i 9 månader nu, och enligt dem är det 9 månader kvar? Någon som vet mer eller har liknande erfarenhet som jag? 

Hej
    Vi ansökte i maj 2014, pappersansökan, och ärendet ligger också i Göteborg. Inte hört ett endast dugg från dem. Verkar som om Göteborg är dem segaste. Känns jätte jobbigt. Men vi får stötta varandra :)
  • Katarina85

Är det någon som vet vilken månad tillståndsenheten i Göteborg arbetar med? Är det någon mer som har sin ansökan där? Varje dag är en dag närmare beslut.

• Katarina85
    Elaaunna skrev 2015-06-04 01:35:43 följande:
    2 avslag men stor chans till den tredje

Skitverket Växjö avslag

Migrationsdomstolen Malmö avslag pga det jag skrev ovan, fans annat skit som skitverket blev rattad av Mig-domstolen (ET ex, idioten S.Karlsson handläggare tror att min sambo bor med sin fd när han är i hemlandet) det tyckte Migrationsdomstolen att det är rena spekulationer från Migverkets sida!

Förbereder överklagan till Kammarrätten i Stockholm!

Som sagt stor chans till tredje avslag!

Vet inte vad jag ska/kan göra?

Funderar på att anlita en advokat... Känner att mitt huvud sprängs ....känner mig hopplös och nere!
    Jag tänker på dig och hoppas verkligen att det löser sig för er!
  • Katarina85
    AAke skrev 2015-07-16 03:26:36 följande:
    står det inte på Migrationsverkets sida att man får stanna i Sverige i väntan på beslut om förlängningen?
    inget som du ska oroa dig över i alla fall
    Fast såklart man är orolig om man av någon anledning känner att man måste lämna Sverige för att åka till sitt hemland och sedan kommer man inte in i landet igen om man inte har ett giltligt uppehållskort då det gamla har gott ut. Även om man har rätt att vistas  landet i väntan på nytt beslut.
  • Katarina85
    mariagg skrev 2015-09-28 13:30:26 följande:

Jag ansökte om förlängning av uppehållstillstånd lite mer än 13 månader sen och har inte fått något beslut än. Önskar jag kunde besöka min familj. Det tar så lång tid!!!

Hej

Förstår att det måste vara jätte jobbigt för dig. När jag ser på hemsidan skall det inte ta så lång tid för förlängning om migrationsverket inte behöver utreda mera. Har du bytt partner eller är det något annat som gör att de "måste" utreda mera? Hoppas du snart får beslut. Blir själv nervös att det kommer ta lika lång tid för mig och min sambo att få förlängning.
  • Katarina85
    Smilla75 skrev 2015-09-28 18:21:08 följande:
    All förstärkning sker till asylområdet (ansökning och asylprövning). Men det går inte att växa så att det motsvarar behovet. Om vi tänkt oss att det ska komma 70 000 på ett år men det nu kommer 30 000 per månad så kan inte enheterna växa hur stora som helst. Det går inte att lära upp så mycket ny personal och det finns inte lokaler på de orter där det finns kompetent personal att anställa. Så varje nyanställd genererar mindre mervärde nu än vad som var fallet tidigare då man kunde få gå bredvid en kompetent handläggare. Det är bekymmersamt, men verket rekryterar så långt det är möjligt.

Någon frågade om jag jobbar på verket. Det gör jag. Försöker beskriva verkligheten och verksamheten såsom jag ser den. Däremot kan jag gå in i ett ärende genom våra system eller ge individuell rådgivning bortsett från vad jag skulle kunna säga om någon av er ringde till mig på vår telefontid.
    Hej Smila
    Tack för att du tar tid dig och besvarar frågor. Jag undrar om du vet hur det ser ut med väntetiderna för förlängningsärendena. Min sambo fick i juli uppehålstillstånd i ett år. Vi har när de gått ut bott tillsammans i Sverige i mer än 2 år. Vi har tidigare varit samtidigt på en muntlig intervju då de bedömde förhållandet som seriöst. Hur lång tid  är väntetiderna för förlängninsärendena ut? Stämmer tiden i praktiken på hemsidan med ärende utan vidare utredning tar ca 4 månader? Då vi redan varit på intervju tänker jag att de inte behöver intervjua oss igen, eller vad tror du? 

Önskar alla som läser detta en bra dag!
  • Katarina85
    Smilla75 skrev 2015-09-29 13:33:03 följande:
    Jag får citera mig själv då jag varit så snurrig - jag kan INTE gå in i verkets system eller ge personlig rådgivning. Förlåt om jag gav sådana förhoppningar.
    Hej
    Det förstår jag. Vet inte att om din kommentar var riktad till mig eller till någon. Men frågar då du tidigare uttalat dig om väntetider som är längre än det som framgår på hemsidan. Vet du om det är någon generell förändring i praktiken i förlängningsärenderna?

De kan ju knappast vara något svårt att fatta beslut på, behövs nog ingen vidare utbildning i enklare fall med samma sökande :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid