Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Själv har man väntat i sju månader nu, och de har inte ens påbörjat själva handläggningen än verkar det som vi ansökte i början av juni -14, min kille var på intervju i okt.
Själv har man väntat i sju månader nu, och de har inte ens påbörjat själva handläggningen än verkar det som vi ansökte i början av juni -14, min kille var på intervju i okt.
Jag vet inte ens vilken enhet vi tillhör, för någon sådan information har vi inte fått ännu. Det kanske kommer när de börjar handlägga. Jag har mejlat en gång i månaden för att ta reda på hur vi ligger till, men får jämt svaret att vi ska ha tålamod och att det kommer att dröja säkert sju månader till...
Den här väntan tär på en, speciellt när man bara har möjlighet att ses i sju dagar efter fyra månaders längtan :'(
Han bor i Iran, och vi har inte haft några problem alls med ansökan, bara lång, lång väntetid. Antar att det inte är så hög prio som du säger.
Tack detsamma!
Hur vet ni andra var ert ärende ligger? Vi har inte fått någon information alls efter intervjun som var i början på oktober, (vi ansökte i början på juni). Det står heller ingen information på webbsidan där man kan kontrollera sin ansökan. Är det normalt? :(
Jag har mejlat de ett flertal gånger efter intervjun, men aldrig fått någon information om just det. Men ska ringa imorgon då, tack!
Min pojkvän fick svara på liknande frågor som man fick vid själva ansökan. Frågor som "när träffades ni exakt?", "var var ni och vad gjorde ni första gången ni träffades?", "vad har ni för planer?", "vad kan du berätta om din flickvän?" osv. Så egentligen inga konstigheter som man kan tro. Lycka till!!
Hej allihopa...
Måste bara fråga en sak. Jag och min pojkvän sökte alltså i början av juni -14, hade intervju i november ungefär, väntar på beslut nu. Vi har ju inte varit sambos, men däremot har jag bott hos honom i tre månader minst, varje gång jag har varit hos honom, och det är några gånger. Och vi är heller inte gifta, även om vi har planer på det.
Men till frågan... Minskar detta chansen att vi ska få ett positivt beslut eller brukar just det här inte påverka det så mycket? Jag har inte kunnat träffat honom på flera månader nu på grund av skola, och nu är jag så nervös över detta, speciellt när jag läser att nån annan har fått avslag :(
Okej, blir lite lättad iallafall, tack för ditt svar! :)
Ja, man blir ju så nojig ibland när det tar så lång tid...
Tack och detsamma!
Hej alla ni som haft er intervju, vad har ni haft med er till själva ambassaden ..?
Min pojkvän hade med sig sitt pass och foton på oss (som de aldrig tog emot ens då de ansåg att det inte behövdes konstigt nog).
Hej!
Jag har några frågor och funderingar kring ansökan om uppehållstillstånd. Jag har varit i kontakt med migrationsverket men har inte fått uttömmande svar, så jag tänker att ni som är eller har varit i samma situation kanske har några förslag.
Min pojkvän är från Sydafrika och ska ansöka om uppehållstillstånd för att vi ska kunna leva ihop här i Sverige. Vi funderade på att ansöka i höstas, men eftersom han skulle besöka mig i december/januari valde vi att vänta (pga av osäkerhet vad som gäller om vistelse i Sverige under ansökningstiden). Innan dess var jag och hälsade på honom i tre månader i somras, och även i december 2013. Vi har varit ihop sedan hösten 2013.
Det var meningen att han skulle ansöka så fort han kom tillbaka till Sydafrika i januari i år, men eftersom myndigheterna och posten där är extremt långsamma har han försökt få tag på ett så kallat certificate of no impediment som kan intyga att han är ogift i snart två månader nu och han har inte fått det än.
Vi vill gärna få gjort ansökan så snart som möjligt eftersom vi vet att väntetiden kan bli lång, och har funderat på att göra ansökan utan det här dokumentet och sedan skicka in det så fort han har fått det. Enligt migrationsverket är detta inga problem, men de kan inte heller lova att väntetiden inte kommer förlängas.
Det jag undrar över är om det är värt att satsa på att göra en ansökan utan hans certificate of no impediment och sedan skicka in det så fort han har fått tag på det. Vi har ingen aning om hur länge det kommer dröja innan han får det.
Jag undrar även om det här med bevis på förhållandets äkthet, bör dessa skickas in tillsammans med ansökan eller ska man endast skicka in dessa om migrationsverket efterfrågar sådana bevis? Jag tänker om vi kommer ändå kommer behöva komplementera även om han skickar in en komplett ansökan så är det kanske värt att ansöka utan det här dokumentet han behöver.
Hej! Det här med bevis på förhållandets äkthet så som foton o s v är tydligen väldigt olika, men jag och min pojkvän behövde varken skicka med nåt sådant eller ta med till intervjun. Han tog med foton ändå, men behövde alltså inte lämna in de. Istället kan de återkomma efter intervjun och be er att komplettera om de anser att det behövs, men som sagt, det verkar vara väldigt olika från fall till fall.
Förstår att ni inte vill vänta längre men ansökan, och om det går bra att skicka in ansökan utan detta dokument så kanske det ändå kan vara värt risken för fördröjning? För jag tror också att ju längre man väntar med själva ansökan, desto längre verkar också väntetiderna bli :( det var 11 månader när vi ansökte juni -14, sedan uppdaterades det ganska snabbt till 14.
hej alla..
Jag är så förbannad på migrationsverkets system..
Min fru hade intevju den 1 februari.Inte beslut fortfarande, ringer upp min handläggare, som pratar väldigt surt o säger är det något du vill berätta som ja inte vet.. ja vet helt paff och chockad,, vad ska ja göra nu?? Hur fan kan de ta så långt tid att få beslut.