• Annthebro

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla

Ansökte på webben 28 Jan 2015. Min fästman är från Ankara/Turkiet.

Intervjumail kom 23 juli 2015 och han fick tid för intervju 29 juli.

Ringde MV ca en gång i månaden mars-juni och frågade om de ändrade väntetiderna osv...

Skall ringa nu i veckan och kolla om jag kan få namn på handläggare.

Var nere och hälsade på nu 3v i september och det är så ensamt nu igen.

Lycka till alla och grattis till er som äntligen fått svar

• Annthebro
    sjömannen skrev 2015-09-30 14:26:20 följande:

Ring viseringsavdelningen på ambassaden/konsulatet och fråga efter namn och telefonnummer  på den person som lämnat intervjuuppdraget dit. Det gjorde jag och då får man rätt person direkt

Tack Sjömannen

Får nog göra det!

Ringde MV idag och fick både namn och nummer till vår handläggare i Umeå.

När jag ringde henne så förklarade hon att vi inte har någon Handläggare då vi ansökt på webben.

Stämmer detta, någon som vet?

Ibland blir man galen när olika svar ges :-/

Nu har vi inte väntat mer än 8 mån men vi har i 4 år försökt få barn. Tiden rinner iväg och det är ju inte det lättaste att pricka in "rätt dagar" när man väl ses så frustrationen är hög!!!

Hittade denna sidan igår och mitt i allt jobbigt så är man inte ensam i alla fall. / A
  • Annthebro
    Lambie skrev 2015-09-30 15:49:15 följande:

Det stämmer. Söker man elektroniskt har man inte riktigt en "egen" handläggare, utan ärendet kan öppnas av olika handläggare i hela landet, har jag fått förklarat för mig. Kan ge ett exempel utifrån mitt fall, där ärendet har öppnats och "tittats" på av olika handläggare under hela processen, men som ännu inte har fått någon beslutsfattare som tagit tag i ärendet.

Tack Lambie för svar.

Hade ingen aning om detta. Man undrar ju varför ingen tar tag i det, speciellt i ditt fall.

Själv inser jag att vi väntat kort tid även fast det känns som en evighet.

Stort lycka till!!!
  • Annthebro

Då har dom uppdaterat väntetiderna igen. Från 5-10 mån till 6-12 mån. Om man nu har tur att man hamnar i det spannet.

Hoppas verkligen att man ej hamnar på 12 mån och uppåt.

*suck*

• Annthebro

Hej

Fick samma igår, migrationsverket@migrationsverket.se, och skickade ytterligare info.

Fick dock prova 4ggr innan det gick igenom eftersom dom har gräns för hur mkt man kan skicka.

8 bilder, resized, fick jag med. Men ca 20 totalt då jag gjorde collage av massa bilder!

Lycka till

Miss Honey skrev 2015-10-02 12:33:49 följande:

Ringde dem precis dem sa att jag skulle skicka bevis till migrationsverket@migrationsverket.se och ange ärende nummer e det samma sak eller? Vad var det för länk du fick e det email adress?

• Annthebro

Godkväll!

Är det någon mer här som har respektive i Turkiet?

Hade vart kul att jämföra ansökningstid/intervjutid etc

/ A

• Annthebro
    Mimmipigg skrev 2015-10-03 15:24:40 följande:

En fråga om komplettering. Räcker det att man skickar bara in biljetterna för flygresor man gjort? Jag har vart hos min man 3 ggr men fick bara stämplar i passet första resan men ej de två andra. Vet att de gärna vill ha passstämplarna så hur kan man då bevisa att jag verkligen vart där?

Vet inte vad som funkar. Har du frågat dom?

Om du har dina boardingcards kvar så hade jag bifogat bild på både dom och e-ticket.

/A
  • Annthebro

Hej

Vet inte vad detta är. Har själv bara gjort vanlig webansökan för samboskap.

Men du måste väl veta varför ni fyllt i den från första början?

Hoppas du får rätsida på det / A

Ra1234 skrev 2015-10-05 18:06:15 följande:

heej på er 

Nån av er vet vad händer efter man har fyllt i frågeformuläret T77? Vad är det för frågeformulär. Som jag förstår är den gjord för såna par där ena partner är utanför Sverige. Min kille bor i Sverige, har jobb och haft arbetstillstånd innan vi ansökte, vi ansökte också i Sverige. Båda två bor tillsammans i mer än 1 år och väntar fortfarandet på beslut. Vi ansökte 08.2014. Borde inte han få PUT snart? De kallar oss för nyetablerade relation, men vi som sagt bor ihop...(

• Annthebro
    Halal skrev 2015-10-06 22:53:30 följande:

Ingen som vill hjälpa?

Har skrivit tidigare men inte fått något svar där heller...?

Hej

Några härinne har ringt och fått länk. Andra har mailat migrationsverket@migrationsverket.se och skrivit med ärendenummer och att man vill komplettera sin ansökan.

Min fästman hade med sig hur mkt bilder som helst till intervjun plus en massa annat men dom sa att dom inte behövde se detta.

Jag tror du får ett mail om komplettering om dom vill se. Men det är bara vad jag har uppfattat. Det bästa är nog om du mailar/ringer och frågar själv. Alla ärenden är ju så olika.

Vi gjorde en webansökan om det har någon betydelse vet jag ej / A
  • Annthebro
    Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

Underbart!!!

Detta ger mig lite hopp. Vårt ärende är i Umeå, ansökte Web 29 Jan, intervju 28 juli.

Lycka till med samtalet imorgon ))

/ Anna
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid