• Hampet

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Vi går igenom detsammma just nu och vi har barn tillsammans, med det verkar de inte bry sig om , Intervju underlaget från ambasaden kunde de inte hitta, när sedan en trevlig kille på ambasaden tala om för migrationsverket var de kunde hitta den i varat ärende folder sa händer fortfarande inget, vi ska bara vänligen förstå att migrationsverket har en väldigt lang väntetid, nedan ett mail som har flyget de sista dagarna.
    Att man inte kan fa någon som helst antydan på hur lang handläggnings tidan kommer att vara är ju helt sjukt.
    --------------------------------------------------------------------------
    Hej

Just nu har vi väldigt hög inströmning av ansökningar till Migrationsverket. De flesta sökande vill att deras ansökningar ska handläggas snabbare.

För att säkerhetsställa jämlik behandling av alla sökande har vi inte möjlighet att prioritera ansökningar om det inte finns särskilda omständigheter rörande ansökan. Dessa skäl är ;

·         Graviditet

·         17-åringar

Vi prioriterar inte ansökningar på grund av följande omständigheter:

- den sökande har ekonomiska problem i dennes hemland

- den sökande och en person som bor i Sverige saknar varandra

- den sökande behöver uppehållstillstånd för att resa tillbaka till Sverige efter en semester

- privat planering i övrigt

Ärendet kommer att handläggas i vanlig ordning

Vi arbetar så skyndsamt vi kan för att alla ska få sina beslut så snabbt så möjligt. Ert ärende har inte fallit bort utan står i kö och

Väntar på att det ska bli er tur,

För att säkerställa jämlik behandling så jobbar vi med ärenden i turordning från dess att ansökan inkom.

Vi ber om ert tålamod samt att ni inväntar ytterligare kontakt från Migrationsverket.

Med vänlig hälsning 

Lina Andersson

Assistent

Migrationsverket

Region Nord

Box 413

901 08  UMEÅ

www.migrationsverket.se 

-------------------------------------------------------

Från: Mig

Hej,
    så vad kommer att hända nu? det verkar som ingen riktigt vet var det ligger och det känns som vi har hamnat i någon slags limbo nu med alla assylsökningar som kommer in.

Jag skulle vilja be om en snabbare handläggning i vårat ärende och skulle vilja ansöka om en förtursbegäran med anledning av.

Våran son är nu 14 Månader och jag missar allt som händer i den viktiga
    åldern (när han började gå, tänderna som kommer och nu har han börjat prata lite och jag missar allt)

Vi har varit gifta i mer än 2 1/2 år
    Vi är registrerade i sverige som gifta på skatte kontoret
    Vi har bott tillsammans utomlands  i 5 år i olika länder.
    Våran son är registrerad i sverige och har svenskt pass
    Ansökan har nu nästan legat inne under utredning i 10 Månader.

min frus fulla namn är

?????????????????.

hon är född

???????

och ärendet är

????????

MVH//???.

• Hampet

Jag ser att det är många som skriver om samma sak när det gäller migrationsverket, här är lite av mina tankar om vårat så kallade Migrationsverk.

Det jag personligen tycker verkar vara ett stort problem är att det verkar inte vara någon pa Migrationsverket som är ansvarig för handläggningstiderna eller att utreda varför det tar sån tid. I alla andra statliga verksamheter finns det tider och regler som man måste följa och klarar man inde det man lovar så utreds anledningen och vad som kan förbättras. Detta är ett vanligt förekommande bland våra statliga verk för att spendera vara skatte pengar på, men som sagt det verkar inte funka eller finnas pa MV.

Detta är v
    årat case.
    Vi har varit tillsmmans i 5
    år, varit gifta i mer än 2 år.
    vi träffades när jag jobbade utomlands och hon har sedan dess rest med mig runt världen där min arbetsplats har varit.
    våran son föddes i Juli 2014 och vi bestämde oss att det vore bra att min fru och jag flyttar hem till Sverige.
    Min son har svenskt pass och är inskriven i skattekontoret.

Vi lämnade in ansökan elektroniskt 3 jan 2015 efter det  att vi kom till baka till landed som vi d
    å vistades i, för man får ju inte ansöka från Sverige. 

Tiden bara går och min fru och son har nu varit i sitt hemland (som tur är det Mauritius) och väntat på svar, men jag har ingen möjlighet att träffa dem och spendera tid med dom som  man vill beroende av mitt arbete, jag har kanske träffat dom 2 g
    ånger pa 10 Månader nu.

Hon har genomfört intervjun och sedan dess är det helt tyst.

Jag skickar mail efter mail samt ringer men får samma svar,

Nedan är svaret jag f
    år gång på gång när jag mailar och fragar var, när och hur.

Så för oss verkar det som det skiter i att vi har barn som bara är 14 Månader och behöver se sin pappa.

Hej

Tyvärr så kan vi inte ge er en exakt tid då ett beslut kommer att fattas.

Jag förstår att det blir svårt att planera sin vardag, men vi kan tyvärr inte säga något mer exakt än den uppskattade handläggningstiden.

Vi är nu flera enheter i Sverige som arbetar med elektroniska ärenden och dessa enheter har alla ett gemensamt ansvar för samtliga elektroniska ärenden,

därför kan det vara vem som helst av alla handläggare på någon av dessa enheter som plockar upp ärendet när det kommer till er tur och börjar handläggning.

Det är ett bra system eftersom att ett ärende inte behöver stanna upp på grund av semestrar eller sjukdom.

Med vänlig hälsning

• Hampet
    Avine skrev 2015-10-01 22:18:47 följande:

Hej!

Webbansökan:januari 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: augusti 2015

Beslut: september 2015

Grattis
    Kan man få fråga hur länge ni har varit gifta samt om ni har barn.

Min fru är från Mauritius, vi har levt tillsammans i 5 år, varit gifta i 2 1/2 år, samt har ett barn på 14 Månader, men det hjälper tydligen inte. .

Webbansökan:januari 04 2015

Intervjumail : Juni 28 2015

Intervju: augusti 26 2015

Beslut: Inget
  • Hampet
    Pelle820 skrev 2015-10-01 23:38:04 följande:

Hej,

Nu har Migrationsverket uppdaterat och ytterligare ökat tiderna för anknytningsärenden. De har förlängts med än en månad sedan den tidigare förlängningen i september. Nu gäller det generellt <6 månader för prioriterade/förtur, 6-12 månader för normalfallen och 12-20 månader för de som behöver kompletteras mer eller där det finns andra delar som behöver utredas mer noggrant. Notera också att kategorin med den längsta tiden har ökat från prognosen där andel anknytningsärenden som tar så lång tid från 30% till 45%. Tråkigt :(

Läs mer på:
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Ja detta var ju intressant, 2 dagar innan vi når 10 månader så uppdaterar Migrationsverket handläggnings tiderna. Lite konstigt måste jag säga, för när man pratar med Migrationsverket och antyder på hur kommer det att bli nu med handläggnings tiderna nu när vi har så  många assyl sökande, då menar de att vi ska inte oroa oss för det är inte samma kö.
    Sedan så kommer detta, så vad ska man tro.

Tror det är dags för Uppdrag Granskning at ta sig en titt hur Migrationsverket jobbar.
  • Hampet
    Avine skrev 2015-10-02 12:16:16 följande:
    Tack!

Vi har varit gifta i 2 månader och har inga barn.
    visst är det otroligt, men kan inte mer än gratulera er.

Men man undrar ju hur Migrationsverket jobbar.
  • Hampet

Efter ett mail till MV om frågan om den nya handläggningstiden fick jag nedan svar

Hej.

Vi är medvetna om att väntetiderna är långa och att det är frustrerande för er som söker, men den flyktingkatastrof som nu pågår är tyvärr inget som vi kan råda över. Utan vi försöker göra

det bästa av situationen och att människor på flykt ska få mat och tak över huvudet. Och på grund av denna stora tillströmning av människor gör att våra

väntetider påverkas.

Handläggningstiden som vi visar på vår hemsida är också en beräknad väntetid och inget löfte och den kan också komma att justeras då det är omöjligt att ge

exakta tider då vi inte kan förutse hur många som kommer att söka i framtiden. Utan vi kan bara utgå från dagens prognoser.

Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om någon annans ärende, dels för sekretessen och dels för att jag inte vet vad som har hänt just i det ärendet.

Med vänlig hälsning

Lina XXXXXXXX

Assistent

Migrationsverket

Region Nord

Box 413

901 08  UMEÅ

Fick samtidigt ett mail från en annan från Migrationsverket

Hej XXXXXX!

Tack för ditt mejl.

Migrationsverket har registrerat er ansökan 2015-01-04 och ett beslut har ännu inte fattats i ärendet. En ansökan som denna förväntas i nuläget ta allt inom sex månader till 12-20 månader att behandla. Notera att alla ansökningar handläggs individuellt varvid er ansökan kan ta mer eller mindre tid att behandla.

Det är omöjligt att ge exakta väntetider när det gäller handläggning. En faktor som påverkar hur lång tid det tar är antalet ansökningar som kommer in. Om det kommer in fler ansökningar än vad det brukar kan det innebära att den som ansökt kan behöva vänta längre innan ärendet kommer att handläggas. Vi är medvetna om att våra väntetider kan skapa frustration och vi ber om ert tålamod. Vi försöker kontinuerligt att förbättra vår service med de medel som står oss till buds.

Handläggningstiden som vi visar på vår sida är en beräknad tid. Just nu är det många som ansöker om asyl i Sverige och det kommer att påverka handläggningstiderna. Migrationsverket uppdaterar därför tiderna varje månad för att de ska vara så aktuella som möjligt.

Vänligen invänta vidare information från Migrationsverket.

Med vänliga hälsningar

Maria XXXXXXX

Kundtjänsten

Migrationsverket

• Hampet
    fsecure22 skrev 2015-10-03 09:37:15 följande:
    Finns det internetuppkoppling kan du söka från Sydpolen.....
    Intervjun kan bli ett problem, man måste göra intervjun på ambassaden i det land man söker ifrån, men om det inte finns en ambassad där så ska den göras från ambassaden som tar hand om Jamaicas ärenden. min fru fick tillstånd att göra intervjun på konsulatet i Mauritius, för att ambassaden som ska ta hand om Mauritius ärenden ligger i Harare Zimbawe, Och ni sim kan kartan vet att de ligger ju inte direkt grannländers, finns inte ens flyg mellan dem.
    Kolla upp om intervjun kan göras på konsulatet annars kan det bli lite jobbigt.
  • Hampet

Den var någon som skrev att han/hon försöker ta reda på hur Migrationsverket jobbar.

Jag püersonligen tror inte de har något direkt system även fast de saäger att de har det.

Om man kollar på tre exempel som jag känner till.

Vårat fall, vi ansökte som sagt i 03/01-2015,  vi har varit tillsammans i 5 ar, gifta i 2 1/2, samt så har vi en grabb på nastan 15 Månader,hon är från Mauritius så kan inte see att det ska vara några problemr. Vi väntar fortfarande och får bara en mass blöj svar från migrationsverket
    Sedan så har vi en vän till mig som har gift sig med en dam från Indonesian, de har nu varit gifta i 3 år har inga barn och de ansökte om hennes UT någon gång i mitten av 2014, så de har väntat nu i 14 Månader. De får samma skitsvar som jag när vi mailar eller ringer migrationsverket.
    Sedan så har vi de här på Familjeliv.se som ansökte i jan 2015, varit gifta i 2 Månader, tillsammans i 2 år och de fick sin UT ansökan godkänd efter 9 Månader (kan inte mer an att gratulera riktigt kul att det funkar som det ska för några)

Så med det sagt kan jag personligen inte se att de har ett System som funkar på Migrationsverket.
    Men jag håller med dig, det skulle vara riktigt kul att få veta hur de jobbar samt hur man tar reda på vilken nummer man har i kölistan samt hur många det är som jobbar med den listan just nu.

MVH//Crille
  • Hampet
    Jorgen skrev 2015-10-05 12:33:50 följande:

Tror du menade mig som försökte fatta lite av hur dom jobbar.

Det som kanske gav mig en liten bättre inblick var det dom kallade jour...vilket tydligen innebär att just den enheten tar saker ut kön för att hantera. Förklarar spridningen men också varför besluten verkar komma väldigt mycket från en och samma enhet under en veckas tid.

Sen verkar kösystemet har stora brister...det är uppenbart. Det verkar fungera fram tills dess att man får intervjumailet. Men sen gör det inte det alls. I praktik så delar systemet upp sig i ett antal köer på grund av sättet dom jobbar på. Verkar mer eller mindre som att ett ärende får en stämpel på hur det ska hanteras redan när det rörs i första gången vid intervjuförberedelserna. Att man får olika handläggningstid är nog individuella bedömningar som styr. En handläggare kan tycka ett fall är solklart medans en annan tycker tvärtom. Och det är nog där man finner förklaringen till dom relativt snabba besluten som kommer ibland.

Men det innebär också att:

- Om kön fungerar som MIGV säger så innebär det att alla ärenden rörs i turordning. Och innebär att alla ärenden rörs i ett flertal gånger. Men fattar inte varför dom tittar på dom och bara lägger tillbaka dom?
    - Om det INTE fungerar så innebär det antingen att ärenden delas upp i olika köer eller att handläggare kan hålla på ett ärende i flera månader.

Det kan stämma det du säger.
    Det som förbrullar mig mest är när man får tillsvars att 

"
    Vi är nu flera enheter i Sverige som arbetar med elektroniska ärenden och dessa enheter har alla ett gemensamt ansvar för samtliga elektroniska ärenden,

därför kan det vara vem som helst av alla handläggare på någon av dessa enheter som plockar upp ärendet när det kommer till er tur och börjar handläggning.

Det är ett bra system eftersom att ett ärende inte behöver stanna upp på grund av semestrar eller sjukdom."

Borde det inte kunna gå att kolla i systemet vilken nummer man har som man kan veta om man har nummer 200 eller 5000 samt vilken stämpel ansökan har fått, jag menar är den enkel, kanske mer utredning, eller något annat. Jag vet ju inte hur de rankar ansökningarna men någon slags ranking system måste det ju finnas.

samt hur sv
    årt kan det vara at säga mellat tummen och pekfingret tar det XXXX dagar/månader för varje ansökan att bli godkänd eller avslagen beroende pa vilken hög ansökan ligger i.  
  • Hampet
    Miss Honey skrev 2015-10-05 12:57:16 följande:

När jag ringde uppsala sa en att dem jobbar med september 2014 och att det går framåt typ så vete fan om det stämmer dom säger ju olika hela tiden..

om det Jorgen säger så stämmer ju inte det att de jobbar med September ansökningarna nu, samt det kan ju inte stämma för det var ju någon som ansökte i Jan 2015 som hade fått sitt UT klart i September redan.

s
    å det måste vara ett annat system de försöker jobba enligt, kanske som ett lotteri Jag drar ett nummer om jag gillar det så jobbar jag med det annars lägger jag tillbaka det
  • Hampet
    TUT PUT skrev 2015-10-05 13:27:11 följande:

Hej,

Jag har en fråga ang PUT och anknytning. Är det så att en person som är gift med svensk medborgare har rätt att få PUT direkt istället för att få tidsbegränsat UT på tex 2 år och sedan tvingas ansöka om förlängning? Har någon personlig erfarenhet av det här och kan dela med sig? Har någon fått tillfälligt UT men valt att överklaga och söka PUT direkt? Hur lång tid tog det, hur gick ni tillväga och hur motiverade ni det i sådana fall? Eller om det är någon som har teoretisk kunskap ang detta även fast de själva inte varit med om det? Hänvisa gärna till regelverk eller lagar om ni har möjlighet.

Tack på förhand!

Hej, Om jag har fel nu får någon kommentera detta.
    Om jag har förstått det hela rätt så finns det inget som heter PUT längre, numera heter allt UT, man får senare ansöka om Svenskt medborgasskap när man uppnår antal år som man har levt i Sverige etc, samt att man i vissa fall får tillgodaräkna sina år som man levt tillsmannans utomlands, (detta om man är gift med en svensk och bott tillsmmans utomlands)
  • Hampet
    Jorgen skrev 2015-10-05 15:00:19 följande:

PUT finns i högsta grad. Det är vad man ansöker om efter man haft UT. Sen KAN man ansöka om svenskt medborgarskap efter...5-6 år(kommer inte ihåg exakt).

Om man bott ihop mer än 2 år så kan man visst ansöka om PUT vad jag förstår.

Hej, vad menas da med detta
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Efter-fem-ar-i-Sverige/Svenskt-medborgarskap.html

Från och med 1 april 2015 likställs uppehållsrätt och uppehållskort med permanent uppehållstillstånd när du ansöker om svenskt medborgarskap. Du ska ha bott i Sverige i fem år med uppehållsrätt. Men om du bor med en svensk medborgare sedan två år kan du ansöka om medborgarskap efter sammanlagt tre år i Sverige.

MVH///Crille
  • Hampet
    Jorgen skrev 2015-10-01 07:23:59 följande:

Har du fått någon förklaring till varför det tittas på ärenden men inte görs nånting alls på dom? Har också en känsla av att det tittats på vårt ärende typ 2-3 ggr efter vi kompletterade i maj.

En fråga,
    Hur fick ni reda på att ni hade fått en handläggare? jag har ringt mailat men får aldrig något riktigt svar, bara att det inte finns någon handläggare ännu,
    och vi har nu väntat i 10 månader

///Crille
  • Hampet
    Anonym (beso) skrev 2015-10-06 09:24:58 följande:

Hej. Nu har vi väntat i över 9 månader. För en och en halv månad sen fick vi en handläggare. Trodde d skulle gå fortare då. I växeln sa dom d betyder oftast man e i slutskedet. Men ingenting har hänt. Denna väntan gör oss så frustrerade. Man blir galen! Kommer beslut idag eller om 4 månader. Lotteri som sagt! Fy vad hemskt d e! Lycka till Alla!

sorry blev på fel inlägg

En fråga,
    Hur fick ni reda på att ni hade fått en handläggare? jag har ringt mailat men får aldrig något riktigt svar, bara att det inte finns någon handläggare ännu,
    och vi har nu väntat i 10 månader

///Crille
  • Hampet
    Anonym (beso) skrev 2015-10-06 14:46:19 följande:

Hampet/Crille

20aug fick min man ett mail om att komplettera sitt nya pass. Jag ringde då till växeln och fick mailadressen till den som efterfrågat kompletteringen. Jag mailade henne och frågade om hon var vår handläggare och hon svarade ja o sa vi kunde vända oss med frågor om handläggningen till henne. Även när jag ringer växeln säger dom hon är vår handläggare. Verkar dock inte påverka totala handläggningstiden om man har en tidigt eller inte. Om man inte har en väldans tur förstås..

Hej Tack för informationen.
  • Hampet
    Tuana väntertid skrev 2015-10-12 18:24:40 följande:

Hej på er! Jag mail till Migrationsverket idag och jag undrade att vi har handlägger eller inte om vi har handlägger kan jag få hennes nam och henns telefon nr och dom svarat min mail och att jag har handlägger och jag fick hennes nam och talafon nr men jag lite inte på dom ,,vad säger ni ,,jag väntar 10måndar och Göteborg

Nä den här förstår jag inte, har du ett mail med namn och telefon nummer vet jag inte vad du menar med att inte litar på dem, det är väl bara att ringa numret och prata med han/hon innan man lägger ute att man inte litar på dem,  som Halal säger med den attityden kommer man inte långt med.
  • Hampet
    Annkh skrev 2015-10-20 12:58:10 följande:

Hej,

Vi skickade in min mans ansökan i september 2014, han fick gå på intervju i april i år.

Efter det här vi inte hört något förutom att dom höjt väntetiden upp till 20 månader. Så även om man blir kallad till intervjun ska man inte hoppas på att det går fortare :(

Dom har för mycket att göra hos migrationsverket sägs det. Dessutom har vi fortfarande i te fått en handläggare enligt dom får man det när beslutet tas.

Lycka till !!

Det är tydligen många som har sökt i September 2014 som har börjat få sina UT ansökningar klara

www.facebook.com/groups/607552706053504/

• Hampet
    Ortelius skrev 2015-11-02 19:59:49 följande:

Detta är så deprimerande att läsa. Har själv ett ärende nu sedan augusti 2015 och var rätt positiv när ansökan lämnades in. Jag har kikat på Migrationsverkets prognoser som enbart på den tiden vårt ärende legat inne höjts från 4 till 8 månader för de enklaste fallen. Sedan googlade jag igår och hittade hit.. och ser att i praktiken är ju väntan mycket längre, redan för gamla ärenden ligger väntetiden på omkring/över ett år, så man bävar ju inför vad som väntar oss med nya ärenden med tanke på den hysteriska arbetsbelastningen som Migrationsverket nu har och står inför. Hur många månader kommer söktiden förlängas framöver, vid varje månadsskifte flyttas ju prognosen fram 1-2 månader. Kanske kommer det handla om 2-5 år i praktiken?

Detta känns så hopplöst. Detta borde ju vara ganska riskfritt för Sverige, jag tar försörjningsansvaret (vilket är högst rimligt att jag ska göra) och uppehållstillståndet är temporärt.

Men stort tack till alla i tråden, jag har läst massor av sidor. Det är ju ändå bättre att ha realistisk syn på väntetiden än att gå och hoppas på Migrationsverkets ?kortaste? prognos. Ett särskilt tack till Smilla för oerhört bra information om hur de här ärendena hanteras, det är viktigt för många och säkert är det många som liksom jag googlar in hit utan att skriva själva.

För statistiken:

Ansökan: 2015-08-23

Inget intervjumail än.

Hej Ortelius, du kommer nog att få vänta någonstans mellan 13-14 månader som det ser ut just nu.
    Om du joinar en FB grupp som finns för oss som väntar och stödjer varandra           ( www.facebook.com/groups/607552706053504/ )
    Där kan du se att de som sökte runt september 2014 är de som som kommer igenom just nu.
    Själv sökte vi Jan 2015 för min fru, hon var på intervju i Agusti och nu väntar vi på beslut

///Crille
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid