• Anonym 123

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ny här...min pojkvän har för en månad sen skickat in sin ansökan om att bli sambo med mig. Hittade den här tråden o blir mörkrädd!! Fick i dagarna reda på att ansökan hamnat i örebro och var då i kontakt med dom. Ansökan registrerad men ingen handläggare än. De sa att de som nu håller på att få intervjutider är ansökningar från FEB 2015. Alltså 6 mån efter ansökan. Hon sa också att de som nu får slutgiltiga besked är ansökningar från första kvartalet 2014!!?!?! Hur kan detta vara möjligt? Ja sa att det står på deras hemsida att väntetiden är 4-9 månader om inga större saker måste undersökas. Fick då till svar att de tiderna som står är missvisande. De jobbar för fullt med att försöka komma ikapp men att det är ett stort problem.

Så här kan det inte få gå till!! Det är omänskligt! Jag tänker inte sitta här o snällt vänta! Något måste göras. Vad det än handlar om så sitter vi människor i Sverige bara snällt o väntar. Nån gång måste vi säga stopp!!

• Anonym 123

@sjömannen

Fick ni alltså beslut samma dag som intervjun var?

När ansökte ni? Hur länge fick ni vänta innan ni fick intervju tid samt vilket land gäller det?

• Anonym 123

Och självklart STORT grattis sjömannen!

• Anonym 123

Som jag har förstått det så startas alla ärenden i turordning men iom att alla ansökningar är unika och kräver olika mycket arbete kan man inte säga att en som sökt i augusti ska få beslut före en som sökt i september eller liknande. När beslut kommer är helt beroende på hur situationen ser ut, om mer utredning behövs osv.

Jag fick reda på när jag prata med migv i Örebro att först plockas ens ärende ur en kö för att tittas på och sedan skickas till den ambassad som ska göra intervju. När detta är klart skickas ärendet tillbaka till migv i sverige där den hamnar i en "ny" kö. Där alla hamnar efter intervju. Och från denna kö hämtas ärenden också i turordning. Därför kan man inte säga vilken månad de arbetar på. Allt beror på hur stort tryck det är på den ambassad man ska intervjuas på. Har de lång väntetid gör det att hela ens ärende fördröjs iom att det tar tid innan ärendet kommer tillbaka till migv o hamnar i kön.

Förvirrande?! Ja...men verkar va så det går till.

Är fruktansvärt att de ska ta sån lång tid. Det är inte humant vilket även personen på migv höll med om.

• Anonym 123
    z h skrev 2015-09-19 23:29:54 följande:

Jag har en fråga till om det är okej. Vissa har ansökt i samma tid som min, men deras intervju var t.ex 4 månader före min man. Så kommer jag att ligga efter de i kö som någon här förklarade enligt migrationsverket eller hanteras alla oktober ansökningar samtidigt så länge man har gjort intervjun.

OM det stämmer, den information jag fick så kan det bli så ja. Eftersom ni hamnar tillbaka i ny kö först efter intervjun är klar.

Men hur vet man att den information man får är korrekt?!
  • Anonym 123
    dreamstatee807 skrev 2015-09-22 16:34:05 följande:

Jag har hängt med i tråden ett tag och tänkte dela vår "resa" med migrationsverket.

Ansökan: 14/1/2015 

Land: Thailand

Intervjumail: 26/5/2015

Komplettering: 26/5/2015

Intervju: 2/7/2015

Beslut: 21/9/2015 (bifall)

Vi fick alltså beslut strax över 8 månader efter vi lämnat in vår ansökan. Vi hade ingen förtur eller liknande, ansökan gjordes elektroniskt. Jag ringde och frågade om uppdateringar hos migrationsverket lite då och då och vi hade ställt in oss på 15+ månader. Varje gång jag kom i kontakt med de anställda på migrationsverket så valde jag att bemöta dem på ett trevligt sätt. Vet givetvis inte om det spelat någon roll. Förstår givetvis att det blir svårare ju längre man väntat.

Så sent som den 17/9/2015 lämnade vi in ansökan om 3 månaders besökvisum för att kunna ses då vi inte trodde att UT skulle beslutas förrän i mitten av 2016. Fyra dagar senare så dimper det ner ett mail som säger att ett beslut har fattats i vårt UT-ärende, vilket givetvis var en chock. Vi är båda givetvis mycket exalterade men samtidigt så känns det dåligt att det finns en hel del som väntat längre än vi och inte fått ett beslut. Jag inser att vi måste ha haft en hel del med tur. Ville bara dela med mig av vår erfarenhet och önska alla lycka till med beslut så att ni får se era käraste inom en väldigt snar framtid.

Stort grattis!

Får ja fråga om ni är gifta? Har ni gemensamma barn? Har ni ett långt förhållande bakom er?

Inga kompletteringar eller "bevis" behövdes?
  • Anonym 123
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-23 22:05:15 följande:

Tackar :)

Jag är 28 och hon 26 år. Vi har varit gifta i snart två år. Misstänker du att det kanske har med beslutet att göra?

Läste i ditt tidigare inlägg att du skickat med allt "bevis" du kunde till er ansökan. Gjorde du det samtidigt som ni ansökte eller när under processen gjorde du det? Före/efter intervju... Hur fick du isåfall reda på vart du kunde skicka in allt?

Hoppas ok att jag frågar

Och stort grattis till er!
  • Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-09-26 22:25:24 följande:

2 år är inte verkets officiella linje utan det är och kommer sannolikt att vara 4-9 månader. Det finns en hel del ärenden kvar från 2013, för att inte säga 2014. Samtidigt är de flesta ärenden som avgörs prioriterade ärenden (oftast pga barn) och förtursärenden. Där är handläggningstiden kortare. Mediantiden blir därför inte alltid i enlighet med sanningen.

Det är de som söker nu jag tror kommer att komma upp på ett snitt på 2 år. Har man redan väntat länge handlar det snarare om några månader. Den extrema invandringstoppen har vi sett från augusti och framåt. Det kommer 30 000 asylsökande per månad just nu. En handläggare avgör 100 ärenden per år.

Är det så att du jobbar på migV?
  • Anonym 123
    mariagg skrev 2015-09-28 13:30:26 följande:

Jag ansökte om förlängning av uppehållstillstånd lite mer än 13 månader sen och har inte fått något beslut än. Önskar jag kunde besöka min familj. Det tar så lång tid!!!

Betyder det att om man får UT i 2 år först och inte permanent att man inte får befinna sig i Sverige under förlängningsprocessen?

Alltså måste åka tillbaka till ursprungsland?
  • Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-09-29 13:45:10 följande:

Det beror ju helt på om inströmningen viker så man kan återföra personal till tillståndsprövning. Jag vill mest att ni ska vara beredda på att det kommer att ta längre tid än i dag och det är inte i enlighet med sanningen att det tar 4-9 månader såsom framgår av hemsidan. Jag tycker inte du behöver komplettera med att ni besöker varandra, frågan kommer till dig om det är en fråga för verket. Man får vistas i Sverige under ansökningstiden! Inte när ansökan inges och inte när beslutet befattas, men tiden däremellan. Egentligen bör man informera verket om att man vistas i Sverige så att de inte tar beslut just då men det är inte något som verket aktivt kontrollerar. Så har man turen att ha en viseringsfri partner är det fritt fram att nyttja den viseringsfria tiden.

Hej Smilla75,

Att kunna vistas i Sverige under ansökningstiden gäller alltså endast EU-länder? Eller kan man ansöka om turistvisum under tiden man väntar? I det här fallet handlar det om Turkiet.

Tack för att du hjälper till att förklara allmänna frågor!
  • Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-09-29 15:01:52 följande:

Nej då, det gäller alla länder bara vistelsen här är legal. Men man skulle inte få en ansökan om visering till Sverige beviljad om det finns en öppen ansökan om bosättning eftersom syftet med visering ska vara besök. Om man får visum av ett annat land går det ju bra men huvudregeln är som sagt att man meddelar verket att partnern vistas här X antal dagar, så får ni själva bedöma om ni avser att göra det.

Vad händer då rent praktiskt om man meddelar migv att ens partner ska befinna sig här under en viss period. Blir ens ansökan då "on hold" även om det egentligen är tid för beslut?

Kan du kanske förklara lite mer hur förfarandet går till både om man meddelar migv eller inte. För jag tänker att om man inte meddelar finns det ju en risk att beslut tas när han befinner sig här.

Som parantes så kan man endast få 3 månader som turistvisum om ja förstått saken rätt vilket inte hjälper mycket om man ska behöva vänta i ett år.

Tack än engång för dina förklaringar!!
  • Anonym 123
    Avine skrev 2015-10-01 22:18:47 följande:

Hej!

Webbansökan:januari 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: augusti 2015

Beslut: september 2015

Hej,

Hade ni förtur? Online ansökan? Skickade ni in "bevis" innan de bad om det?

Får gratulera att de gick så snabbt!

Försöker förstå hur de arbetar. Såg att ni är nygifta. Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Anonym 123

Vart kan man läsa om att en ny lag är på gång?

• Anonym 123
    Smilla75 skrev 2015-10-29 22:49:08 följande:

Kort tillägg - man ska ta äldsta ärendet i E3 men det är möjligt att välja helt fritt och i praktiken innebär det att ett mycket stort antal ärende inte hämtas upp förrän de blir mycket gamla trots att sådär 80 handläggare varit inne och tittat. Vi har så höga produktionskrav och så många nyanställda att det blir följden. Tror dock inte just ni här är drabbade, det finns så väldigt många ärenden som väntat mer än 18 månader utan att något är "konstigt".

Kan du ge exempel på varför något sådant kan hända? Vad kan vara så svårt i ett ärende att flera tittar på det men inge gör något?

Andra frågor:

Hur många jobbar med anhörig ansökan just nu? Har alla flyttats över till asyl?

Några planer på förändringar på hur förloppen går till. O en sista fråga..

Finns det inga planer på att ändra regeln så att personen som ansökt kan ha möjlighet att få turistvisum till sverige under väntetiden?

Tack för du tar dig tid Smilla!
  • Anonym 123
    eline08 skrev 2015-12-03 08:04:12 följande:

Hej,

Migrationsverkets hemsida talar inte sanning nej.

Det är möjligt att det kommer ta 2 år, men ingen kan säga det säkert eftersom det kan hända saker med administrationsprocessen och lagar, i dagsläget om det fortsätter utan förändring säger handläggarna i denna tråd att det kan komma att ta 2 år ja. 

Det s.k kösystemet är inte rättvist, det kan bli till er fördel eller nackdel. 

Snabbast ska det visst gå om man söker från svensk ambassad. I dagsläget, men det kan ju också ändras. 

En del på MIG säger att det är förbjudet att vistas i Sverige under handläggningstiden, men det är det inte alls.

Förutsatt han man får visum, om man nu behöver ett. Och det kan vara svårt. Däremot bör man inte vara här när ett beslut ska tas. Men det är ju en ganska sällsynt händelse ;) 

Men gör det- sök turistvisum.

Om jag vore dig skulle jag även försöka få en tid för intervju på en ambassad omedelbart, med hänvisning åter igen, till den absurda kötiden. 

Jag lyckades få en tid, utan att MIG var inblandande. Det var bara att informera MIG om vilken ambassad som gällde sedan. 

Hej, migrationsverket menar att de inte kan informera en ambassad om intervju innan dess att en handläggare tittat på ärendet. Det för att olika frågor ska ställas beroende på vad som behövs för ens ansökan. Det svaret har jag fått när ja frågat. Om du lyckades ordna intervju själv....skickade Migv din ansökan dit efter att du meddelat att ni fått tid? Eller kan du berätta lite mer om hur du gick tillväga?

Har ni fått beslut i ert ärende?

Vore intressant att få veta lite mer om hur det gått för er, när ni sökte, tid för intervju, land. mm mm.. Om du vill svara förstås.

Lycka till med ert ärende!!

Är en fruktansvärd väntan. De pratas om hur viktigt det är att låta familjer återföras men tydligen inte för alla
  • Anonym 123

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

HUR kommer detta sig kan man ju undra?!

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation

• Anonym 123

Eftersom det verkar som alla som ansöker pga anhörig verkar få tillfälliga uppehållstillstånd på 1år undrar jag; får man arbeta på ett sånt tillstånd?

En annan fråga, någon som skickat med 2 passfoton med sin ansökan. Läste nånstans att 2 ska skickas med från sökande men får inte vara scannade. Men då ansökan gjorts elektroniskt förstår jag inte hur det ska gå till...

Då ingen tittat på vår ansökan är det svårt o veta om vi missat något..

Tacksam om någon kan svara

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid