AAke skrev 2015-08-12 19:12:36 följande:
Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.
Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.
Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)
Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.
Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.
Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.
Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)
Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.
Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.
Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?
Hej igen
Aha...du menade allt runt om ansökan. Jo det är jag medveten om att det också kostar också. Litet missförstånd från min sida bara :)
Jag vet att man inte behöver visa upp någon biljett längre när man söker besöksvisum i Bangkok. Men jag misstänker att dom vill se returbiljetten i passkontrollen i Sverige...så jag antar att du köpt en tur och returbiljett? Det fick jag göra förra sommaren...men gjorde returbiljetten ombokningsbar via en försäkring på Ticket. Kostade typ 400 kr totalt att boka om biljetten då.
Jag försöker bara ge lite goda råd som man kanske bör tänka på så man inte hamnar i en ännu värre situation. Är iallafall värt att undersöka det väldigt noggrant. Har ingen aning om det är en förmildrande omständighet att ni redan är gifta. Tror inte ni vill hamna i en sväng då det måste börja överklagas och att hon plötsligt åker på inreseförbud i hela Schengen. Då lär några månader snabbt kunna utvecklas till att vara år om man har otur. Sen en massa otrevliga kostnader...och som du sa tidigare så är du inte gjord av pengar så det lär ju inte göra dig gladare.
Kolla på den här länken....där står det lite om vad som KAN hända om man stannar längre än vad en visering tillåter:
www.euro-dollar-currency.com/overstaying_schengen_visa.htm
Enligt lag ska det banne mig bara vara formalia att hon ska få flytta hit. Men när man läser om alla fall så verkar det inte vara någon fördel alls att redan vara gift. Men det som irriterar mig mest just nu är att dom i stort sett ljuger oss rätt upp i ögonen vad det gäller väntetiderna på MIG's hemsida. Vore det sant så skulle knappt nån på det här forumet ha väntetider på över 10 månader.
Förstår helt och hållet din frustration...och du är inte ensam om den. Den lever vi alla med här som väntar på våra kära...månad efter månad...
Chok dee!