Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Vi går igenom detsammma just nu och vi har barn tillsammans, med det verkar de inte bry sig om , Intervju underlaget från ambasaden kunde de inte hitta, när sedan en trevlig kille på ambasaden tala om för migrationsverket var de kunde hitta den i varat ärende folder sa händer fortfarande inget, vi ska bara vänligen förstå att migrationsverket har en väldigt lang väntetid, nedan ett mail som har flyget de sista dagarna.
Att man inte kan fa någon som helst antydan på hur lang handläggnings tidan kommer att vara är ju helt sjukt.
--------------------------------------------------------------------------
Hej
Just nu har vi väldigt hög inströmning av ansökningar till Migrationsverket. De flesta sökande vill att deras ansökningar ska handläggas snabbare.
För att säkerhetsställa jämlik behandling av alla sökande har vi inte möjlighet att prioritera ansökningar om det inte finns särskilda omständigheter rörande ansökan. Dessa skäl är ;
· Graviditet
· 17-åringar
Vi prioriterar inte ansökningar på grund av följande omständigheter:
- den sökande har ekonomiska problem i dennes hemland
- den sökande och en person som bor i Sverige saknar varandra
- den sökande behöver uppehållstillstånd för att resa tillbaka till Sverige efter en semester
- privat planering i övrigt
Ärendet kommer att handläggas i vanlig ordning
Vi arbetar så skyndsamt vi kan för att alla ska få sina beslut så snabbt så möjligt. Ert ärende har inte fallit bort utan står i kö och
Väntar på att det ska bli er tur,
För att säkerställa jämlik behandling så jobbar vi med ärenden i turordning från dess att ansökan inkom.
Vi ber om ert tålamod samt att ni inväntar ytterligare kontakt från Migrationsverket.
Med vänlig hälsning
Lina Andersson
Assistent
Migrationsverket
Region Nord
Box 413
901 08 UMEÅ
-------------------------------------------------------
Från: Mig
Hej,
så vad kommer att hända nu? det verkar som ingen riktigt vet var det ligger och det känns som vi har hamnat i någon slags limbo nu med alla assylsökningar som kommer in.
Jag skulle vilja be om en snabbare handläggning i vårat ärende och skulle vilja ansöka om en förtursbegäran med anledning av.
Våran son är nu 14 Månader och jag missar allt som händer i den viktiga
åldern (när han började gå, tänderna som kommer och nu har han börjat prata lite och jag missar allt)
Vi har varit gifta i mer än 2 1/2 år
Vi är registrerade i sverige som gifta på skatte kontoret
Vi har bott tillsammans utomlands i 5 år i olika länder.
Våran son är registrerad i sverige och har svenskt pass
Ansökan har nu nästan legat inne under utredning i 10 Månader.
min frus fulla namn är
?????????????????.
hon är född
???????
och ärendet är
????????
MVH//???.