Jorgen skrev 2015-08-25 14:32:29 följande:
Jag har gjort en liten uträkning baserad på deras egna statistik och prognoser. Utgår man från det så ska dom under aug-dec besluta i 54 000 anknytningsärenden om deras prognos ska hålla...
Dock viss osäkerhet på siffran 54 000 då det är vad MIG själva tror att antalet ansökningar ska bli i år. Nånstans har jag sett att nån har skrivit att det är ca 10% mindre redan i år...men siffran är rätt stor iallafall.
Innebär att dom måste jobba ungefär 3 ggr snabbare än vad dom gjort fram till och med juli i år. I snitt måste dom ta drygt 10 000 beslut per månad....men fram till och med juli ligger snittet på ca 3500 beslut.
Och på det så har dom tydligen beslutat(efter möte med migrationsminister Morgan Johansson) att flytta över resurser till att ta hand om alla ensamkommande barn. Dock osäkert om det är "våra" handläggare dom dom förflyttar. Det luktar nästan lite ministerstyre....i svensk lag förbjudet om jag inte har helt fel.
Man kan nog ganska lätt dra slutsatsen att de väntetider som dom redovisar på hemsidan är en stor fet lögn. Finns inga som helst belägg för att dom siffrorna ska stämma ens för dom som söker i år.
Kanske inte vad man vill höra....men tror det är lika bra att vara realistisk i slutändan. För dom flesta av oss kommer det att ta ganska länge....tyvärr...
Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.
Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?