• Anonym (beso)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej Alla!

Har följt tråden i ca ett halvår men ej deltagit aktivt själv!

Vill tacka för bra info som delas o peppning!

Status:

Webansökan: 3jan 2015

Intervjumail: 18maj

Intervju: 22juni

Enhet: Umeå

Land: Nigeria

Lycka till Alla!

• Anonym (beso)

Hej!

Webansökan 2014-01-03

Intervjumail: 2014-05-18

Intervju: 2014-06-22

Enhet: Umeå

Någon som hört vilka ärenden i tid dom säger sig jobba med i Umeå för att komma till beslut?

• Anonym (beso)
    sjömannen skrev 2015-06-05 22:43:35 följande:

2014????? Det är ju ett och ett halvt år sedan!!! Skojjar du eller?? 

Haha ja! Snurr! 2015 såklart! ;) pinsamt ;)
  • Anonym (beso)
    Junkyard skrev 2015-06-10 15:29:20 följande:

Jag får läkarutlåtandet under denna vecka så skall skicka in det så fort jag har det sedan så får vi vänta och se vad handläggaren säger. 

Har haft samma psykiatriker nu i drygt 2 år så förhoppningsvis kan hon definiera hur min diagnos påverkar just mig i denna situation. Men vi får vänta och se, det är precis som med allt annat man måste vänta.

Mvh

JunkYard

Hej! Jag hade bl.a det som en av orsakerna till att vi sökte förtur..men fick avslag efter bara 11/2h..! :/ Håll hoppet levande men lite mentalt förberedd på att svaret kanske blir d samma som vi fick. Nämligen att bara gravida, livshotandesjukdom o barn som skulle börja skolan inför en termin får förtur. Även om ens liv bara går utför o barn e inblandade bryr d sig inte om det! Iaf inte I vårt fall! Önskar lycka till o att dom bedömer rätt i ert fall iaf!
  • Anonym (beso)
    elin79 skrev 2015-06-11 10:30:58 följande:

Jag har förstått att ni i denna tråd verkar "störa" er på oss som beviljats förtur. Eller har jag helt fel? Jag har sökt både råd och tips här men inte fått många svar. Men dock pepp av Eellaa! Tack! Då kan jag berätta lite hur det känns att vara gravid i v 35 och fortfarande inte fått ngt beslut av miv. För dom som inte varit gravid är det kanske svårt att sätta sig in i hur mkt känslor o hormoner som finns i kroppen. Även om vårat ärende behandlas snabbare äm era så går vi runt o bär på konstant sorg. Vi har inte delat den här graviditeten. Min man har aldrig känt vårt barn sparka i magen. Sist jag pratade med miv sade en " ja men du får väl medicinsk omvårdnad även om han inte är här?". Då bröt jag ihop..IGEN. Gråta i omklädningsrummet. Torka tårarna o ut till kollegorna igen. Så har mitt liv sett ut sen mars. Toppar o dippar o toppar o dippar. Jobbat 100% tills igår. En vardag med två större barn där det ingår dagis skola matlagning tvätt disk aktiviter..u name it. Idag är första dagen på min havandeskapspenning. Jag är sängliggande. Ska ringa miv idag. Men har bara magont då jag tänker på det. Lägenheten är ett kaos av disk o tvätt o stök. Så även om " vi med förtur" tar eran tid så kan jag tala om att vårt liv inte heller är så jäkla kul. Nu står min sista förhoppning till att min man kan få vara med när jag föder. Det behöver både jag o han. Men ovissheten gör att jag knappt orkar ta mig ur sängen. Trots att solen skiner därute.

Självklart ska ni ha förtur! Och d skulle ni fått direkt tycker jag! Hemsk situation! Jag har varit ensam o gravid med två andra äldre barn o d e fruktansvärt svårt på många sätt! Att vara i den situationen pga att andra håller er isär..måste kännas obeskrivligt svårt att förstå logiken av.. Jag håller tummarna o hoppas ni får svar direkt nu! Jag har mest läst o inte skrivit mkt här men känner verkligen med er och även d andra här! Stor kram o lycka till
  • Anonym (beso)
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.

Positivt beslut idag.

Ansökan 20 aug. :))

Stort GRATTIS!!! :D
  • Anonym (beso)
    Mimmipigg skrev 2015-06-11 20:19:50 följande:

Grattis till alla er som fått era positiva beslut idag :) Verkar som migrationsveket har fått lite fart på sig då även en av mina väninnor fick sitt positiva beslut idag efter 16 månaders väntan. Håller tummarna att det fortsätter i samma fart nu och att de positiva besluten haglar in här på tråden för alla är vi värda att få leva med våra älskade :D

Fantastiskt! GRATTIS alla! :) :) Ja visst verkar d konstigt nog som om att allt sker i skov. .jag läser iofs bara denna tråd..men många får beslut eller Intervjumail typ samtidigt..! Hoppas hoppas!! :) :) Har någon förresten gissning om när de första gänget nyanställda avslutat sin utbildning o börjar jobba på riktigt? Kaaaaanske kan vi våga drömma om att semestertider inte påverkar en hel månad som vissa har fått som info ifrån verket..?

Mina bästa lyckönskningar till Er Alla!!
  • Anonym (beso)

Ett JÄÄÄÄTTEGRATTIS Ella och tack för allt du bidragit med här på sidan!! Vi fick också komplettera kopia på nya passet igår och hoppas så det kan betyda att beslut närmar sig för även oss. Vet ju iofs att många har fått vänta många månader efter komplettering också..men hoppet lever! Även om d går upp och ner..

Grattis igen!! :) :) :)

• Anonym (beso)

Har idag fått handläggare! :)

Påverkar det väntetiden beroende på när man får handläggare? Efter ungefär hur lång tid har dom som fått handläggare även fått beslut?

• Anonym (beso)

Bosanac88

Vi sökte 3jan webben o intervju slutet av juni.

Jag har mailat med handläggaren.

Efter att jag ringt Umeå 3dagar i rad och mailat olika personer så fick min man plötsligt mail om att skicka in kopia på sitt nya pass som komplettering. Antar det stämmer att man tyvärr tjänar på att ligga på ibland..Jag har inte gjort det på samma sätt tidigare. Jag ringde sen Umeå igen som vi tillhör och frågade om namnet på den handläggare som efterfrågat kompletteringen. På så vis kunde jag maila henne o fråga om hon var vår handläggare och hon svarade 'ja.

Jag fick mest standard svar som att allt går i turordning och att vi kan kontakta henne om vi har frågor men att hon kontaktar oss vidare om det skulle behövas något mer.

Vårat fall med handläggaren borde nog vara som erat. Jag tror det bara är för komplettering egentligen som man har en tillfällig handläggare..sen väntar man nog som vanligt igen på att vilken handläggare som helst kan plocka upp ärendet och ev ta beslut.

Jag förstår dock inte varför dom i huvudtaget tittar på ett ärende o ber en komplettera utan att sen ta det enkla beslutet när dom uppenbarligen redan kollat igenom det..

Det konstiga är att i maj fick jag ett mail av en teamleader att dom jobbade med fall från november 2014 o att dom kunde börja handlägga vårt ärende om två månader från då fast när jag ringde nu svarade dom att dom jobbade med fall från juni-Juli 2014 och att handläggningen som skulle börja i juli måste innebära att intervjun blivit gjord..

Bortförklaringar o motsägelser!

Jag mailade då teamleadern o påminde om vad hon sagt o frågade vilka ärenden dom jobbar med nu..men jag har inte fått svar. Antar hon inte vet vad hon ska säga..

• Anonym (beso)

Bocanac88

Va bra att dom iaf kommer vara fullt bemannade igen nästa v..Om d stämmer! ;) Men d tror jag nog. HFörstår inte att dom i ca 3månader verkar jobba med samma månad typ . Tycker att även om dom jobbat på 50% under sommaren borde dom väl kommit längre..?

Skumt att er handläggare fått andra uppgifter än att ta beslut i veckan. Man tycker ju att d logiska vore att beta av ärende efter ärende och om det är på sin plats att ta ett beslut så borde dom göra det såklart!

När dom säger på olika enheter o även ifrån samma gång ifrån gång att dom ligger helt olika till tidsmässigt så undrar man ju varför o hur dom räknar..säger dom bara datumet random utifrån den som sist fått beslut eller? Och hur kunde t.om en teamleader i maj säga till mig att dom jobbar med ärenden från november vid den tidpunkten? Enheterna ska ju enligt nya systemet ligga lika i tiden..Och ärenden ska ju nu mer tas i turordning även om d är pappersansökan...nä jag förstår inte alls!

Vår handläggare svarade på mitt mail idag att dom jobbar med juni-juli men att det borde gå snabbare för oss då vi fått handläggare.

Meningslöst inlägg detta..blev bara en massa frågor ingen kan besvara! ;)

• Anonym (beso)

Ja det känns som om man blir straffad. Tänk om alla andra myndigheter haft samma handläggningstider. Funkar ju inte. Så varför ska detta vara ok?! :( Känns som jag helt håller på gå under av denna långa väntan. Den påverkar hela familjen negativt.

• Anonym (beso)

Ni som fått beslut!

Hur långt innan fick ni handläggare?

• Anonym (beso)

Lambie mitt hjärta blöder för er! Så ledsen ni fått vänta så länge! :(

Ellaa vad orättvist ni får fortsätta kämpa även nu! Jag håller tummarna ni får d beslutet snabbt iaf!

Dietch Tack för ditt svar! Hade dock hoppats på svaret att d skulle gå fort när man fått handläggare..kvinnan på Umeå igår sa i telefon att d var mkt möjligt vi kunde få svar inom en månad pga att vi fått handläggare..hon sa d oftast betyder man e först i den elektroniskakön..jag e dock skeptisk såklart o därför ville jag få lite reallitytouch genom forumet..kände mina ben lättade av falsk förhoppning en bit ovan marken..nu står jag iaf med båda benen på jorden igen..om dock besviken..som vanligt! Förbaskat att allt e så ovisst! Kämpa på alla!!

• Anonym (beso)

Hej. Nu har vi väntat i över 9 månader. För en och en halv månad sen fick vi en handläggare. Trodde d skulle gå fortare då. I växeln sa dom d betyder oftast man e i slutskedet. Men ingenting har hänt. Denna väntan gör oss så frustrerade. Man blir galen! Kommer beslut idag eller om 4 månader. Lotteri som sagt! Fy vad hemskt d e! Lycka till Alla!

• Anonym (beso)

Hampet/Crille

20aug fick min man ett mail om att komplettera sitt nya pass. Jag ringde då till växeln och fick mailadressen till den som efterfrågat kompletteringen. Jag mailade henne och frågade om hon var vår handläggare och hon svarade ja o sa vi kunde vända oss med frågor om handläggningen till henne. Även när jag ringer växeln säger dom hon är vår handläggare. Verkar dock inte påverka totala handläggningstiden om man har en tidigt eller inte. Om man inte har en väldans tur förstås..

• Anonym (beso)

Hej Alla! Jag undrar om ni vet hur lång tid efter att man fått handläggare som man brukar få beslut? All information av intresse!

Dom säger i växeln att beslut borde komma efter en vecka till 2 månader då det brukar betyda att man är i slutskedet. Snart har vi haft handläggare I 2 månader och fortfarande har inget hänt.

Dom säger att en av de 3 befintliga beslutsfattarna i Umeå ska få överta ärendet efter att handläggaren sagt sitt. Men vi har ingen aning om var vi befinner oss i kön och jag lyckas inte få nåt annat än diffusa svar av handläggare o teamleader.

Jag vet att ni vet precis som vi hur hemskt d e att inte veta var man befinner sig i kön o vad som händer med ärendet i huvudtaget. Jag beklagar allas vår situation o önskar er lycka till! Tacksam för svar!

• Anonym (beso)

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

• Anonym (beso)

Tack för gratulationer!

Kul o kunna sprida hopp! :)

Eftersom jag inte har fullmakt så kanske dom inte säger nåt till mig om jag ringer migrationsverket.

Dessutom är d en timme tidigare där så då får vi veta snabbare! ;)

• Anonym (beso)

D va posetivt!!! Han får komma hem!!! :) :) :)

Lycka nu till alla andra!

Mitt råd: va ärliga o tydliga o ligg på med alla d svårigheter ni genomgår pga att ni inte får vara tillsammans. I vårt fall påverkades barnen negativt för att jag är sjuk. Vi fick avslag på förtur ansökan. Jag har ringt o mailat en hel del.. Men i perioder.

Stort lycka till och d e fruktansvärt höra Smilla förutspå att det kan komma att dröja hela 2 år för d som söker i framtiden! Nåt måste ändras o jag kommer att fortsätta och försöka hänga med o påverka! Kram :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid