Inlägg från: bebivogel131103 |Visa alla inlägg
  • bebivogel131103

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej allihopa! 

Jag och min albanska pojkvän har gjort ansökan i September 2014. Vi gjorde pappersansökan. Idag har vi väntat i 7 månader. Han gjorde sin intervju när vi gjorde ansökan. Jag fick hem frågeformulär en månad efter ansökan var gjord och jag skickade iväg frågorna redan dagen efter. För några dagar sen så ringde jag till en kvinna i Sundsvall och frågade hur det såg ut med våran ansökan. Fick då reda på att vi har fått en handläggare! Fick hennes nummer och ringde efter några dagar eftersom hon var ledig precis den veckan. Jag frågade då henne hur lång tid det kan ta nu när vi fått henne som handläggare. Och hon sa att det kommer ta flera månader till och att det inte betyder att man kommer få ett beslut bara för att man fått en handläggare eftersom dom har andra ärenden innan också som dom måste ge beslut till. 

Idag gick min pojkvän in på migrationsverkets hemsida och kollade på väntetiderna som är uppdaterade till ca 4 månader om ansökan är komplett?? Vad menar dom? Varför säger dom olika till alla? Vi har några bekanta som har fått beslut efter 1-4 månader? Hur kan det vara så stor skillnad? Hur lång tid tror ni att det kan ta nu när vi har fått en handläggare? Vad är det som händer med väntetiderna? 

Vi håller på att blir galen på det här!! Skrikandes

• bebivogel131103
    Donna90 skrev 2015-04-17 08:29:13 följande:
    Hej Bebvogel131103.
    Min fästman är också alban och bor i Kosovo. Vi verkar ligga i samma båt, gjorde pappersansökan 2 Okt 2014, han fick intervju månaden efter och i dec fick jag intervjumailet. Nu väntar vi "bara" på en handläggare. Ingen kan ge exakt info för de har inget samarbete överhuvudtaget varken mellan kollegor eller enhet! Man undrar ju hur cheferna håller sina anställda uppdaterade om regler och förhållningssätt. Just nu verkar ingen veta vad de nya uppdateringarna står för och det lär nog dröja tills vi får svar.
    Hej Donna90.
    Ja det verkar verkligen som att vi ligger i samma båt. Har du gjort intervju alltså? Varför? Jag har inte gjort någon intervju och har inte hört något om det. Det är väl om dom behöver någon mer information som dom kallar till intervju? 
    Jag ringde till min handläggare igår och frågade vad dom nya väntetiderna innebär och jag fick svaret att dom inte har någon aning. Att det har ändrats utan att dom har blivit informerade och att hon inte hade någonting att säga om det. Och att hon blev ledsen för att vi fick falska förhoppningar och att hon skämdes över hur dom hade skrivit på deras hemsida.

Angående att ni väntar på en handläggare. Till mig sa dom att dom delade ut alla ansökningar från September till olika handläggare. Om det är så dom arbetar så borde ni ju få en snart tycker man. 

Ja, jag undrar också det. Hur jobbar dom där egentligen? Är så himla less på den här situationen och på migrationsverket. Tror dom att man kan vara ifrån den man älskar i 18 månader som väntetiderna var innan uppdateringen? Jag kommer att åka till min pojkvän i början på juni och stanna där i 3 månader. Jag hoppas verkligen på att båda vi får något beslut snart! 
  • bebivogel131103
    Donna90 skrev 2015-04-19 16:32:17 följande:

[quote=75179614][quote-nick]bebivogel131103 skrev 2015-04-18 18:19:21 följande:[/quote-nick]

Hej Donna90.

Ja det verkar verkligen som att vi ligger i samma båt. Har du gjort intervju alltså? Varför? Jag har inte gjort någon intervju och har inte hört något om det. Det är väl om dom behöver någon mer information som dom kallar till intervju? 

Jag ringde till min handläggare igår och frågade vad dom nya väntetiderna innebär och jag fick svaret att dom inte har någon aning. Att det har ändrats utan att dom har blivit informerade och att hon inte hade någonting att säga om det. Och att hon blev ledsen för att vi fick falska förhoppningar och att hon skämdes över hur dom hade skrivit på deras hemsida.

Angående att ni väntar på en handläggare. Till mig sa dom att dom delade ut alla ansökningar från September till olika handläggare. Om det är så dom arbetar så borde ni ju få en snart tycker man. 

Ja, jag undrar också det. Hur jobbar dom där egentligen? Är så himla less på den här situationen och på migrationsverket. Tror dom att man kan vara ifrån den man älskar i 18 månader som väntetiderna var innan uppdateringen? Jag kommer att åka till min pojkvän i början på juni och stanna där i 3 månader. Jag hoppas verkligen på att båda vi får något beslut snart! 

Jag fick fylla i ett frågeformulär. Alltså ingen personlig intervju utan via papper. Om de redan har delat ut sep ärenden är det kanske vår tur snart ja, hoppas det iaf! Men eftersom du redan har en handläggare tycker ja du ska ringa varje dag och vara på, för handläggaren bestämmer ju själv vilka ärenden hen väljer, oavsett "kö", det har vi ju alla bevittnat, så ligg på tills dem ger sig! Va roligt att du har den möjligheten att vara där så länge. Själv åker jag ner i juli ovh stannar bara månaden ut :(

Jaha ja frågeformuläret fick ju jag också. Ja jag hoppas också det! Vet dock inte om det gäller bara sundsvall enheten eller alla enheter. Vilken ligger erat ärende i? Jaa vi har bestämt att göra det. Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller. Jaa det är jätteskönt! Okej vad kul. Även om så bara för en månad. Dock så flyger ju tiden förbi när man väl ses :/ håller tummarna för att ni också kommer få en handläggare snart. Känns ju bättre då när man får prata med en som verkligen har ens ärende! :)
  • bebivogel131103
    Donna90 skrev 2015-04-20 14:52:26 följande:
    Vårt ärende ligger också i Sundsvall :) Det tycker jag verkligen att du ska göra, annars så glömmer de ju bort dig! Hade det inte varit för mitt jobb och hyran som måste betalas varje månad så hade jag flyttat ner och bott med honom tills han får sitt UT. Tanken har ju slått mig att säga upp mig och släppa lägenheten med 2:hand men sen vet man ju inte vad om händer, det kan lika gärna gå fort så står man där utan jobb. Svår situation ens egen stat sätter oss i tyvärr. Men bättre e månad än inget alls :):)
    Jaha, verkligen samma sits för oss då alltså! :) Då borde dom ju dela ut ärendena från oktober till handläggare också snart. Ja, det förstår jag. Fördelen med att bo hemma just nu känner jag. Jag blir nog kvar längre än 3 månader känner jag också. Ja, det är ju inte så lätt att bara lämna allting och säga upp sig osv också kanske man får svar snabbt. Så svårt när man inte får något riktigt svar över hur lång tid det kan ta. Man kan ju inte planera sitt liv över huvudtaget. 

Ligg på du också när ni får en handläggare! Så kanske det förhoppningsvis går någorlunda snabbt att få ett beslut för oss båda! :) 
  • bebivogel131103
    Ulak skrev 2015-04-20 18:09:15 följande:
    Håll inte på att ringa handläggaren hela tiden. Det drabbar alla oss andra som faktiskt också är i samma situation eller kanske värre. Om alla ringer och stör hela tiden så får de ju inget gjort. Tiderna fördubblas om handläggarna inte får ägna sig åt det de verkligen skall göra - att fatta beslut i ärendena. Det är faktiskt lite egoistiskt att försöka tränga sig före i kön och se till att alla andra får vänta flera månader extra för att handläggarna inte hinner med sitt arbete p.g.a. alla telefonsamtal.
    Ja fast man ringer ju när dom har telefontid vilket är 14.30-15.30 så då stör man ju inte direkt i deras arbete med ärendena. Sen är det väl inget problem att man ringer och ber dom säga hur lång tid det kommer ta ungefär och att dom kanske kan kolla hur det ser ut. Och jag personligen vill inte bara sitta och vänta. Jag vill försöka snabba på mitt ärende. Sen verkar det ju inte riktigt finnas något kösystem där. Då vissa har väntat flera flera månader medans vissa får svar snabbare än andra.
  • bebivogel131103

Ansökan: 2014-09-16

Intervju: gjordes samtidigt som ansökan

Enhet: Sundsvall

Land: Albanien

Pappersansökan

Hej!

Har nu väntat i 10 månader på ett beslut. Fick

handläggare för cirka 3 månader sen. Just nu är jag i Albanien och hälsar på min pojkvän. Ringde till våran handläggare innan jag åkte hit i slutet av maj och frågade hur lång tid cirka det kommer ta innan man får ett beslut och hon sa att hon hade dåliga nyheter att hon just nu jobbade med ärenden från januari-februari 2014. Vilket innebär att vi kommer få vänta mycket länge till :( hur kan det vara möjligt att det tar sån här lång tid? Var är skillnaden på pappers och internetansökan? Varför går internetansökan fortare? Och hur kan det vara så himla olika på väntetider. Blir galen på det här snart!!!

• bebivogel131103

Mailade till migrationsverket idag och fick förvånande nog ett svar idag! 

Jag skrev att vi har väntat i 10 månader och att vi är jättestressade och undrar hur lång tid cirka det kan ta. Fick detta svar: 

"Den typ av ansökan som ovanstående ärende avser har i dagsläget en väntetid på nästan 18 månader. Det är tyvärr omöjligt att säga en exakt tidpunkt när handläggningen kan påbörjas och när Migrationsverket kommer att kunna fatta ett beslut. Ovanstående ansökan inkom till Migrationsverket den 16 september 2014. Det innebär att ni antagligen får vänta ytterligare minst sex månader innan Migrationsverket påbörjar handläggningen av ärendet. Handläggaren kontaktar er då om ärendet behöver kompletteras och/eller utredas. Alternativt erhåller sökanden ett beslut.
    Vi gör allt vi kan för att minska väntetiderna men eftersom vi har så många ansökningar, och sökanden som väntar på beslut, så ser situationen i dagsläget dessvärre ut som jag har beskrivit ovan. Jag förstår er situation och beklagar verkligen att väntetiderna för att få ett beslut är så långa men ni måste avvakta tills handläggaren eventuellt kontaktar er."

Så dom menar alltså att vi ska vänta MINST ett halvår innan handläggaren ens öppnar ärendet och börjar handlägga? Fattar ingenting hur dom jobbar alltså. Vi har vårat ärende i Sundsvall. Någon mer som har sitt ärende där som har någon information? Gjorde ansökan 16 september 2014. 
  • bebivogel131103
    jessib skrev 2015-07-24 18:59:18 följande:
    De säger allt från 12, till 14 till 18. Fattar ingenting! Ett HALVÅR till är ju oacceptabelt! Ta det dock med en nypa salt. De är ju totalt inkonsekventa (inkompetenta?).
    Prova att istället ringa/be att bli kopplad till Sundsvall. Eller är er ansökan en pappersansökan?
    Jag fattar inte heller någonting. Ja jag tänker samma. Minst ett halvår till innan dom ens öppnar och kollar på ärendet. Ja jag tar inte allt dom säger så seriöst men såklart man blir orolig.. 
    Jag mailade till enhetschefen i Sundsvall. Ja vi har pappersansökan.
  • bebivogel131103
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-07-24 19:24:23 följande:

Hejj bebivogel!!!

Har ni gjort pappersansökan eller ??

Till oss hade dom sagt att efter intervjun det kan ta up till 5-6 månader på att besluta !!

Ansökt den 9 september 2014 !!

Hej. 
    Ja vi har pappersansökan. Har ni gjort intervjun? 
  • bebivogel131103
    Berii skrev 2015-07-25 09:35:34 följande:

Hej Bebivogel

Ja det har vi som jag sa igår : ansökan elektronisk 9 september ,intervju 23 mars skopje !!

Snart elva månader väntetid :/ :/

4 månader sen jag klarade med intervju !! Allt vi kan göra är det att ta det lungt eftersom nu är det semester för dom och vi får se vad som händer i augusti !! Lycka till alla och mest till ni som väntar mer än nio månader :/

Hej Berii 

Okej. Min man gjorde intervjun i skopje också när vi lämnade in våran ansökan. Vart är du ifrån? 
  • bebivogel131103
    Berii skrev 2015-07-25 18:27:45 följande:

Bebivogel131103 jag är ifrån Kosovo ni då ? :)

Jag är ifrån sverige men min man är ifrån albanien! :)
  • bebivogel131103

Hej allihopa! Jag har läst i detta forum länge och har även skrivit några gånger. Har dock ny information att berätta nu.

Ringde till våran handläggare förra veckan och tänkte fråga hur det går och vilka ärenden hon jobbar med för tillfället. Får då svaret att hon ej är våran handläggare länge??? Svaret på varför är för att varje handläggare har haft för många ärenden så dom har helt enkelt tagit bort vissa. Tänkte då fråga om numret till våran nya handläggare och då svarar hon att vårat ärende ligger och väntar på att få en handläggare precis som förut. Känns så himla hopplöst nu. Har fått höra att det kan ta upp till 18 månader men också upp till 20!

Någon annan som har erfarenhet av Sundsvalls enheten? Vilka ärenden jobbar dom med osv?

Ansökan: 16092015

Enhet: Sundsvall

Land: Albanien

Pappersansökan

• bebivogel131103
    sten15 skrev 2015-09-21 19:13:49 följande:

Hej jag ansökte 19/8-14 och har också pappersansökan. Det var likadant i mitt fall. Jag fick en handläggare som efter en vecka inte var min handläggare längre utan nu väntar även jag på att någon annan ska plocka upp mitt ärende. Jag frågade om hur lång tid det kan ta nu och de visste de självklart inte. Har gått 14 månader för oss snart.

Enhet: Göteborg.

Hej sten15!

Jaa det låter som samma situation. Vi fick våran handläggare i april så hade handläggare ganska lång tid ändå men ändå så hände ingenting. Det är så frustrerande att bara vänta och inte få någon riktig information. Jag hoppas att vi båda och alla andra kan få svar snart! Vi alla vet vad vi går igenom ?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid