Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej allihopa!
Jag och min albanska pojkvän har gjort ansökan i September 2014. Vi gjorde pappersansökan. Idag har vi väntat i 7 månader. Han gjorde sin intervju när vi gjorde ansökan. Jag fick hem frågeformulär en månad efter ansökan var gjord och jag skickade iväg frågorna redan dagen efter. För några dagar sen så ringde jag till en kvinna i Sundsvall och frågade hur det såg ut med våran ansökan. Fick då reda på att vi har fått en handläggare! Fick hennes nummer och ringde efter några dagar eftersom hon var ledig precis den veckan. Jag frågade då henne hur lång tid det kan ta nu när vi fått henne som handläggare. Och hon sa att det kommer ta flera månader till och att det inte betyder att man kommer få ett beslut bara för att man fått en handläggare eftersom dom har andra ärenden innan också som dom måste ge beslut till.
Idag gick min pojkvän in på migrationsverkets hemsida och kollade på väntetiderna som är uppdaterade till ca 4 månader om ansökan är komplett?? Vad menar dom? Varför säger dom olika till alla? Vi har några bekanta som har fått beslut efter 1-4 månader? Hur kan det vara så stor skillnad? Hur lång tid tror ni att det kan ta nu när vi har fått en handläggare? Vad är det som händer med väntetiderna?
Vi håller på att blir galen på det här!!