• Anonym (agda)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Kan ju kännas som att det är bråttom MEN alla får stanna och får man mot förmodan inte det så går man under jorden och har fri vård och TANDVÅRD! Jag önskar jag var i den sitsen faktiskt. Jag har skadat en tand och väljer att sluta le för jag har inte flera tusen att lägga på tandvård just nu (och inte den närmaste framtiden heller)

• Anonym (agda)
    Jorgen skrev 2015-10-22 21:31:57 följande:
    Vi är ungefär 57 000 ärenden just nu varav 90% antagligen tycker att vi är solklara fall. Problemet är att det finns inte resurser att avhandla alla fall samtidigt oavsett hur enkla dom är. Räknar nog med att det ska ta 12 månader för oss i bästa fall. Nån måste ju plocka upp ärendet för att se att det nog är rätt enkelt avgjort...å det är det som tar tid...inte själva handläggandet.
    Och det kommer ju ständigt fler........eller? Jag tycker att det i vårt land är väldigt humant och den som inte får PUT direkt kan gå under jorden och trots det åtnjuta en hel del förmåner. Man kan t ex ha sitt barn på förskola/skola!!  Man kan gratis besöka läkare. Man kan gå till tandläkaren och fixa garnityret för 50 spänn. Trist att liksom vara "gömd" men livet är inte garanterat guldkantat för ngn av oss.

• Anonym (agda)
    Jorgen skrev 2015-10-22 23:49:10 följande:
    Försök att gå till läkare eller tandläkare utan personnummer eller giltigt uppehållstillstånd så får du se hur det går. Alla som huserar i den här tråden kommer att personligen försörja den som kommer för att leva med oss. Så ingen ekonomisk guldkant för oss här.

Vet inte vad du menar med att alla får stanna? Om du menar asylsökande så nekas i stort sett hälften.

För övrigt handlar denna tråd om anknytningsärenden och inte asylinvandringen. Vill du klaga på den så finns det andra forum där sådana diskussioner passar bättre.
    Men ursäkta då! Jag beger mig genast till en annan tråd så får du sköta den här.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid