• fsecure22

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Och jag blev förvånad idag på en lördag fick jag svar på ett antal frågor jag ställt till Migrationsverket via e-post, så det är kanske så att de jobbar helger också nu????
    Om det är riktigt så verkar det inte stå still, eller så är de de nyanställda som inte tjänat ihop någon semster ännu????

• fsecure22

Ja men ingen intervju ännu så någon handläggare finns nog inte. Jag bara kontrollerade numret och man kan bara lämna meddelande.

• fsecure22

Hej, Vi har fortfarande inte fått någon tillstymmelse till intervjumail ännu, men hoppas  hoppas hoppas......  Ansökan web 0430.
    Men jag hade en annan frågan, .....jag ser att flera ska ansöka om visum efter att ni fått uppehållstillstånd, men är inte uppehållstillsståndskortet ett slags visum till sverige, varför behövs visum också??????

• fsecure22

OK då tror jag att jag förstår. Men jag tittade på vår kommande ambassadintervju i Moskva  så får jag uppfattningen att man gör de biometriska datainsamlingarna och betalar för leverans till  hemadressen i Ryssland. Men det kanske är annorlunda på andra ambassader eller så behöver jag lära mig mer......

• fsecure22
    Jorgen skrev 2015-08-25 14:32:29 följande:

Jag har gjort en liten uträkning baserad på deras egna statistik och prognoser. Utgår man från det så ska dom under aug-dec besluta i 54 000 anknytningsärenden om deras prognos ska hålla...
    Dock viss osäkerhet på siffran 54 000 då det är vad MIG själva tror att antalet ansökningar ska bli i år. Nånstans har jag sett att nån har skrivit att det är ca 10% mindre redan i år...men siffran är rätt stor iallafall.
    Innebär att dom måste jobba ungefär 3 ggr snabbare än vad dom gjort fram till och med juli i år. I snitt måste dom ta  drygt 10 000 beslut per månad....men fram till och med juli ligger snittet på ca 3500 beslut.
    Och på det så har dom tydligen beslutat(efter möte med migrationsminister Morgan Johansson) att flytta över resurser till att ta hand om alla ensamkommande barn. Dock osäkert om det är "våra" handläggare dom dom förflyttar. Det luktar nästan lite ministerstyre....i svensk lag förbjudet om jag inte har helt fel.

Man kan nog ganska lätt dra slutsatsen att de väntetider som dom redovisar på hemsidan är en stor fet lögn. Finns inga som helst belägg för att dom siffrorna ska stämma ens för dom som söker i år.

Kanske inte vad man vill höra....men tror det är lika bra att vara realistisk i slutändan. För dom flesta av oss kommer det att ta ganska länge....tyvärr...

Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.  
    Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?
  • fsecure22
    Donna90 skrev 2015-08-28 14:00:41 följande:

Hej alla kämpar,
    Lite uppdatering sen sista inlägget. Jag och fästmannen fick vår ansökan om förtur beviljad på 2 dagar! (blev gravid under min semester) Jävligt snabbt skött för att vara Mig, och fick handläggare direkt. Idag hade jag muntlig utredning via telefon och kommer få beslut inom 2 veckor hemskickat. Hoppas att det blir bifall men givetvis är man nervös iaf.

14 aug: Skickade in intyg på graviditeten
    17 aug: Blev beviljad men fick brevet hem den 20 på posten
    21 aug: Ringde och fick reda på att vi fått handläggare. Kärringen i tel ville inte ens ge mig telefonnummer eller namn till vår handläggare. Fick i princip kräva fram uppgifterna. Hon sa: det hjälper inte att du ringer och stör, han/hon kontaktar dig om de behöver mer info osv. Blev skit sur och sa att det är min rättighet att ha kontaktuppgifter till vår handläggare och efter en stund fick ja tvinga fram allt. 
    24 aug: ringde till vår handläggare som ville att vi komplettera med chatthistorik och datum jag varit på besök så skicka kopia på flygbiljetterna.
     28 aug: telefonmöte idag kl. 10.00.
    Hon ställde några frågor och sa att vi skulle få beslut inom 2 veckor.

Det jag vill säga med detta är att ni måste vara på oavsett vad för de ljuger! hade jag inte ringt hade det inte gått så fort.

Du Donna90  ger oss andra hopp och ledtrådar hur vi ska bete oss..)))  Men när sökte du och vilket land gäller det?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid