• Halal

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?

Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.

• Halal

Hej! Behöver hjälp!!

Jag och min make har tydligen ansökt om uppehållstillsånd, men vad är skillnad på uppehållstillsånd och medborgarskap? Vad är bäst? Ska vi söka medborgarskap också?! Förstår ingenting, någon som kan hjälp och förklara?

• Halal

Jag och min man är gifta, under väntetiden är jag faktiskt här i hans hemland och vi väntar tillsammans, för vi kan inte vara utan varandra såklart. i webbansökan har vi endast skickat in papper på att vi är gifta, samt kopia på våra pass.. Har mailat med dom och berättat att jag är i hans hemland med honom osv osv, jag undrar nu när jag läst er andra att ni skickat med flygbiljettkopior chatthistorik osv, är det någonting vi borde göra för att chanserna ska bli större för oss eller va? Tänkte om det verkligen behövs eftersom vi är tillsammans här osv.. Kan ingenting om det här och vet inte vad vi borde göra? Hoppas någon kan komma med tips? Ska jag maila dom något som de ska skriva in i vår ansökan? Skicka bilder till dom eller vad?

• Halal

Hjälp!

Vi har för 4 månader sedan skickat in ansökan via webb.

Men nu undrar jag Hur bifogar jag bilder och kopior på pass stämplar och flygbiljetter?
    Jag hittar bara att man kan skriva till dom från deras hemsida och där går det inte att bifoga något??

• Halal

Ingen som vill hjälpa?

Har skrivit tidigare men inte fått något svar där heller...?

• Halal

Tack för svar!!

Jag kanske testar och mailar dom på den mailadressen.

• Halal

Hej allihopa!

Jag börjar fundera och bli lite nervös ang intervju och om jag skulle få ett komplettering samtal!? För jag minns inte allt i detalj vad vi skrivit i ansökan. Vi har varit 100% ärliga i vår ansökan men tänk om jag te.x inte minns eller minns exakta detaljer om dom skulle vilja höra det? Mannen minns lite men tänk om han eller jag eller båda svarar fel och så? Vad händer då? Vad ska vi göra?

Har sett att man kan beställa hem vissa papper? Men saken är den att vi båda är i hans hemland under hela väntetiden, kan man ge adressen hit och dom skickar hit papprena??

/ sjukt nervös

• Halal

Vi gjorde webbansökan men vi skrev aldrig ut det........

Ja visst får man den från Migrationsverket 9 sidor gratis sedan får man betala tror jag det var. Men min fråga var om jag kan skriva en adress som jag inte är folkbokförd på, alltså hit till min mans hemland..

• Halal

(Tuana väntetid)

Vadå litar inte på dom? Om dom säger att du har en handläggare och ger ut namn och telefonnummer så får du väll ta kontakt och se efter själv. Med den inställningen och attityden kommer man inte långt med!

• Halal

smilla75

Gäller det även gifta par?

Så man får avslag bara sådär om man inte har jobb för tillfället?

te,x i min situation, jag är tillsammans med min man i hans hemland under hela väntetiden, jag har alltså inget jobb då men lätt att ordna det när vi kommer tillbaka och det har jag sagt i ansökan med. Vad tror du dom säger om det? avslag bara sådär för att man inte har jobb precis nu?

• Halal

(Helt galet)

Hej! Åh det kunde varit jag som skrivit de du skrev. Är precis i samma sits som du och grubblar också över detta nu.

• Halal

Hej!

Vi har inte registrerat vårt äktenskap i mannens hemland. Det är bara registrerat i mitt land, Sverige.

På den frågan svarade vi också något i stil med "för vi känner att vi inte behöver det då vi inte ska bo i hans hemland utan i Sverige som vi hoppas på, så det känns inte nödvändigt."

Kan det få konsekvenser?!!

• Halal

Hej alla!

För att komma någon vart i sitt ärende ska man då under väntetiden mejla kundtjänst eller någonsnnastans? Tips snälla någon?

• Halal

Jag har gått med i den nu men jag undrar, om jag gör ett inlägg i gruppen kommer mina fb vänner se det då?

• Halal

(Realist)

"Om det inte var dödsfall inblandande så låter det ju i mina öron något man inte blir torterad för."

Åh! Hur kan man ens våga tala utan att ha en susning om vad!? Varför varför är det så populärt att vara okunnig och vara fri i käften om allt? Du som många andra, passa din tunga, läs på, lär dig, använd din kunnighet och fråga! Sluta vara så fruktansvärt korkade, dömande, envisa och okunniga!

I marockanska fängelser pågår det misshandel och tortyr, nedvärdering m.m och det spelar ingen som helst roll vilket brott du har begått. Så är det i oerhört många mer länder än fingrar du har på dina händer. Tyvärr. Varför? För att människan är den vidrigaste individen vi har på denna jord, antigen är du god eller ond.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid